Transport- og byggeminister Hans Christian Schmidt opfordrer nu Movia og Rejsekortet til at få styr på den betjeningsfejl, der siden 2012 har kostet mindst 23.000 buspassagerer med rejsekort overpriser. Det skriver Søndagsavisen.

Opfordringen kommer i forbindelse med, at Søndagsavisen kan afsløre, at Movia og Rejsekortet har kendt til betjeningsfejlen siden 2011 uden at forsøge at finde en teknisk løsning på problemet.

Movia har ellers forklaret sig med, at de kun har kendt til fejlen i en måned og derfor ikke har dæmmet op for den. En aktindsigt, som Søndagsavisen har fået hos Rejsekortet A/S og Forbrugerombudsmanden, viser dog, at den forklaring var usand, og at de allerede blev bekendt med problemet i 2011.

“Det er uforståeligt, at selskaberne har kendt fejlen siden 2011 uden at have løst problemet. Noget tyder på, at de ikke har taget det alvorligt. Trafikselskaberne har nu en opgave med at få genskabt tilliden til hele systemet,” siger Lone Fruerskov Andersen, afdelingschef hos Forbrugerrådet Tænks Passagerpuls, til Søndagsavisen.

Transport- og byggeminister Hans Christian Schmidt sad for bordenden som trafikminister, da fejlen blev opdaget i 2011. Han ærgrer sig over sagen.

“Det er en skam, at der sker fejl, som kan bidrage til at gøre folk utrygge ved rejsekortet. Den slags fejl skal selvfølgelig begrænses så meget som overhovedet muligt – det må Movia og de øvrige trafikselskaber se at få styr på,” skriver Hans Christian Schmidt i en mail til Søndagsavisen.

Movia beklager, at de ikke var mere nøjagtige, da de til Søndagsavisen og senere i TV 2 Nyhederne oplyste, at de kun havde kendt problemet i en måned.

“Vi beklager meget. Det er selvsagt ikke en situation, vi er stolte af,” skriver Movia i en mail.

De oplyser videre, at de løbende har forsøgt at minimere problemet med uddannelse af chaufførerne. De vil nu sætte sig sammen med Rejsekortet A/S og de øvrige trafikselskaber for at se, om de kan løse problemet teknisk.