I en serie om Lillebæltsbroens historie taler AVISEN med Lisbeth Aagaard Lykke, arkivar på Lokalhistorisk Arkiv i Fredericia. Følg andel del af serien her, hvor Lisbeth Aagaard Lykke tager os med bag historien om den kendte bro.

»Bilismen steg voldsomt op gennem tresserne. Der var køer hele tiden og skete der uheld stod al trafik stille. Man var klar over, at der skulle gøres noget, men der skulle være politiske beslutninger bag. Beslutningen om ny Lillebæltsbro skulle være med til at afhjælpe flaskehalse i hele landet. Så jeg tror, at indtil den nye sekssporede motorvej stod færdig, var der mange, der husker tiden før broen, som værende en oplevelse, hvor man steg ud af bilerne og stod stille, måske købte en is, imens man ventede på at komme over Lillebælt,« fortæller Lisbeth Aagaard Lykke.

Det var relativt set kun små 30 år efter den første bro stod færdig, var det ikke hurtigt, at den første bro ikke var nok?

»Jo, men man skal forstå, at mange tænker eksempelvis slet ikke jernbanetrafikken ind i den nye bro, fordi det netop var privatbilismen, der steg voldsomt og påvirkede motorvejsnettet. Man ville have en motorvejsforbindelse henover Fyn, der kunne binde samfundet sammen. Allerede dengang tænkte man også Storebæltsbroen ind i forhold til fremtiden,« siger arkivaren blandt andet i dette afsnit.

Se det spændende afsnit her, hvor Lisbeth også fortæller om broens betydning for Fredericia og Middelfart.

Se første afsnit her

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer