En af Europas førende dagligvarekæder, Lidl, stopper salget af buræg i sine 98 butikker i Danmark.

”Som virksomhed har vi et ansvar for, at de produkter vi sælger, bliver produceret under ordentlige forhold. Vi ved, at flere og flere danskere fravælger buræggene, og vi har derfor vurderet, at tiden er inde til, at vi fjerner buræg fra hylderne i Lidl,” siger Finn Tang, administrerende direktør i Lidl.

I Dyrenes Beskyttelse roser direktør Britta Riis beslutningen.

”Det er stærkt gået af Lidl. Burhøns har en rigtig dårlig dyrevelfærd. De forhold de lever under strider på alle måder mod deres natur. At Lidl nu tager ansvar og medvirker til at hæve dyrevelfærden, kan vi kun bifalde. Og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at forbrugerne vil gøre det samme, ” siger hun.

Lidl har også fokus på at afskaffe de såkaldte skjulte buræg, så kæden bliver helt burægsfri. Skjulte buræg er æg, der indgår som ingrediens i andre produkter, eksempelvis mayonnaise og brød. Ifølge kæden selv er de skjulte buræg allerede udfaset i mere end 65 procent i de af Lidls egne produkter, der indeholder æg.

Ifølge en undersøgelse som ANALYSE DANMARK har foretaget for Dyrenes Beskyttelse vil 6 ud af 10 danskere helst vil være fri for at spise buræg.