Hos Lidl har man igennem mange år haft et tæt samarbejde med mange danske leverandører. Men nu er dagligvarekæden gået et spadestik dybere ned i den danske muld og præsenterer ”En bid af Danmark”, en helt ny serie af lokale specialiteter og gode råvarer håndplukket fra forskellige egne af Danmark.

Årsagen hertil er, at Lidls kunder i stigende grad efterspørger danskproducerede varer og især produkter, der fortæller en historie:

”Med ”En bid af Danmark” sætter vi fokus på egnsprodukter fra hele Danmark, hvor håndværksmæssige traditioner, lokale særpræg, høj kvalitet og god smag er i højsædet. Vores indkøbere har igennem lang tid arbejdet intenst på at håndplukke og indgå aftaler med endnu flere lokale små og mellemstore producenter, der samtidig får mulighed for at præsentere deres håndværk og fortælle deres historie til danskere i hele landet,” forklarer Rikke Brandes, kommunikationschef i Lidl Danmark.

Med andre ord kan Lidls kunder i f.eks. Nordjylland nu prøve en traditionel rygeost fra Gundestrup Mejeri på Fyn eller nyde et glas mousserende æble/pærevin fra Skærsøgaard i Sydjylland.

Win-win for alle

Det Nordsjællandske økologiske mejeri Øllingegaard er en af de lokale producenter, Lidl har indledt et samarbejde med. Under Lidls eget mærke ”Engvang” fører Lidl allerede en række økologiske produkter fra mejeriet, såsom jordbæryoghurt, minimælksyoghurt, chokoladedrik med ægte belgisk chokolade, smør m.m. – og nu også økologisk koldskål under mærket ”En bid af Danmark”.

Adm. direktør Steen Jespersen fra Øllingegaard Mejeri er også meget glad for samarbejdet:

Samarbejdet passer os rigtigt godt. Lidl har jo butikker i hele Danmark, og det er med til at sikre, at vores produkter kommer ud i hele landet. Samtidig ligger det os meget på sinde at få vores økologiske produkter ud i butikker, hvor helt almindelige danskere kan købe økologiske mejeriprodukter, uden at det koster dem en formue.”

Lidls kunder hjælper med promoveringen

De nye produkter, som kommer fra forskellige dele af Danmark med hver sit særlige kendetegn eller lokale islæt, skal selvfølgelig have en flot emballage. Derfor inviterer Lidl kunderne til – i form af fotos af deres lokale yndlingsspot – at komme med deres bud på, hvordan eksempelvis emballagen på den danske Lynghonning fra Nationalpark Thy skal se ud.

Via Instagram kan Lidls kunder med hashtagget #enbidafdanmark dele deres fotos. Udvælges fotoet, får kunden naturligvis et honorar, og fotoet kommer til at pryde emballagen på det lokale produkt.

Kæden udvider løbende ”En bid af Danmark”-serien, så kunderne løbende har mulighed for at byde ind med deres fotos på Instagram.

Om ”En bid af Danmark”

  • Serien sælges i alle landets 101 butikker fra søndag d. 19. juni.
  • Serien udvides løbende med nye varianter i takt med, at kæden finder nye spændende leverandører.
  • Under “En bid af Danmark” findes bl.a. økologisk koldskål fra Øllingegaard, Lynghonning fra Nationalpark Thy, Økologisk ølandshvedemel og Manitoba hvedemel fra Aakirkeby, nummereret økologisk mousserende æble/pærevin og Æbleau hedvin fra Skærsøgaard, Bornholmersnaps fra Nexø, Fynsk rygeost fra Gundestrup Mejeri, Rapskim olie fra Bornhom med flere.
  • Foto med lokalt islæt pryder emballagerne og er specielt udvalgt til hvert enkelt produkt.
  • Lidl opfordrer kunderne til at tage et foto af deres yndlingsspot fra Danmark på Instagram og tagge det #enbidafdanmark for på den måde at være med i udvælgelsen af nye fotos til nye produkter.