Hvis man færdes i Fredericia kl. 7.45 til 8.15 er sandsynligheden for at man møder tunge køretøjer stor. De kommer fra kommunen eller mange forskellige brancher. Det er alt fra traktorer med påhæng til lastbiler, ladvogne eller vejarbejdermaskiner.

Den driftige entreprenør vil måske argumentere for, at vi skal have en driftig by, og at det er vigtigt at arbejdet skrider frem. Men sagen er den, at det skader hele samfundet, når de tunge køretøjer uhindret blander sig i myldretiden. For det første er det til skade for små børn, der er på vej til skole. De udsættes helt unødvendigt for en risiko, de ikke burde udsættes for. Det første man altid spørger om er jo, “hvordan kunne det ske”. For det andet er det til skade for de andre trafikanter, der enten transporterer børn til skole eller er på vej til arbejde. Det der foregår er regulært at man forvandler en hel by til byggeplads.

Konklusionen er nemlig simpel nok: Fredericia er en krigszone mellem kl. 7.45-8.15.

Så hvorfor er det nødvendigt for de tunge køretøjer at bringe sig selv frem og tilbage lige præcis i det tidsrum? Hvorfor tager man den mest trafikerede vej af alle og kører sin traktor kl. 7.50, mens små børn og forældre på cykler kæmper sig forbi parkerede biler på begge sider af vejen? Nørrebrogade er gaden mod gymnasiet og hvor skolen på Høgevej ligger. Børn er på vej ned til skolerne i midtbyen. Flere andre steder kan nævnes.

Hvorfor stopper to håndværker biler midt på vejen med optrukkede streger, så de små skal til at cykle udenom midt på vejbanen? Voksne mænd der står og kigger på dagens kommende arbejde, mens de bare lader børnene risikere livet? Er det som om, at hvis de har tændt nødblinket, så er alt bare okay? I svinget nede foran Midtpunktet parkerer 2-3 store fragtbiler kronisk ude foran plejehjemmet, og så ruller de ellers varer ind. Direkte foran fodgængerfeltet hvor de ældre medborgere skal over. Fredericianerne har lært at hvis man skal gennem midtbyen, kan man i perioder virkelig forvente anarki. Hvor mange af os har set en farlig situation den sidste uges tid eller to? For et par potter og nogle paller med mælk og sodavand? Hvorfor så ikke køre over på parkeringspladsen? I det mindste. For ikke at tale om når der bakkes på ensrettede gader. Og her taler vi kun om levering af varer til butikkerne:

Butikker får leveret deres varer, også i disse tidlige morgenminutter. Her er det reglen, at fragtmændene også bare tænder deres nødblink og ellers begynder at læsse af og på. Situationer der konstant øger presset på trafikken, og som for især de smås vedkommende er dødsensfarlige. Her kunne butikkerne der lever af at kunderne ønsker at købe deres varer gøre en indsats, hvis de sagde til leverandørerne at de desværre ikke vil modtage varer i myldretiden, for så holder kunderne op med at købe ind i deres butikker. Har du bestilt håndværkere, kan du passende bede dem om at komme kl.7.00 eller efter 8.15, ellers finde en anden håndværker, der vil løse opgaven, hvis de vel og mærket kommer i store biler med trailers på, der på benene svinger rundt og gør de små trafikanter usikre.

De små lærer trafikkultur, øver måske i nogle år med forældrene, men slippes fri for at prøve selv og så skal vi voksne vise dem, at vi passer på dem. Det er ikke, hvad jeg ser desværre.

For hvorfor kan vi ikke få en kulturændring omkring trafikulykker i morgentrafikken? Vi er alle sammen med til at skabe problemet, hvis vi ikke begynder at stille krav på samme måde som til miljøet. Forlang noget af erhvervslivet for så lever de op til det. Sig noget til dine byrådspolitikere, for så tager de det alvorligt. Lad være med at vente til nogen er blevet kørt ned.

Tæt på en skolevej (Foto: FA)

Fredericia Kommune kunne gå forrest og sige til deres medarbejdere, at de godt kan stille traktorer, fejemaskiner og alverdens andet tungt gods væk indtil efter 8.15. Vi klarer det nok alligevel, selvom vi gerne vil have en pæn by. Det starter med jeres planlægning. Gør det til en prioritet at holde jer fra vejene, når børnene skal frem og tilbage. Hvor svært kan det være?

Hvad nytter det at fortælle børnene at de skal have hjelme på, hvis den pressede trafik ender i slalom løb? Et tidspunkt hvor folk er ved at vågne op og mange nye, små trafikanter skal finde vej til skole. Hvor er myndighederne? Findes der overhovedet bødeblokke? Ganske vist er der i perioder ekstraordinære indsatser, men de er mest af kortvarig karakter. Tommelfingerreglen er at der ikke er nogen kontrol med morgentrafikken i det centrale Fredericia.

Vi er slet ikke begyndt at skrive om Fredericia Kommunes mange tilladelser til gravearbejde, der også leder cyklister og trafikanter rundt og rundt. For slet ikke at tale om de store og tunge maskiner, der arbejder løs på de her tidspunkter. Her til morgen kørte 4-5 kæmpe store maskiner rundt på Kongensgade og lavede asfalt. Ikke et eneste skilt var at se. Heldigvis er det ikke den tungeste vej trafikalt, men det er meget sigende for meget af det, vi ser i disse tider i Fredericia. Det er simpelthen for ringe. Der var måske advaret i opslag, men når trafikanterne ikke sætter sig ind, hvor svært det er for de mindste, så bliver det farligt.

Måske er det også utopi at håbe på en mere besindig planlægning i forhold til klokken 7.50-8.15 om morgenen. Men der er masser af tid før og efter, hvor man kan køre sine store maskiner rundt i det indre Fredericia. Kunne samfundet ikke tilbyde en kop kaffe i den halve time?

Hvad siger de mange forældre, der sender børnene ud i trafikken? Vil de foretrække en fredet periode på en halv time, hvor kommunen og entreprenørerne slappede lidt af med deres konstante trafik med tunge køretøjer? Det tror vi. I den sidste ende er det Fredericias politikere, der kan sætte ind overfor den manglende sikkerhed på de fredericianske cykelruter, og det vil vi så sandelig håbe at de gør.

Også politiet har en objektiv forpligtigelse i den her forbindelse? Må vi bede jer om at skride ind overfor de ulovlige parkeringer med nødblink af store lastbiler og håndværkerbiler? De fleste lærer på køreskolen at man ikke parkerer foran et fodgængerfelt, fordi man skal kunne se at der er nogen på vej over gaden. Staten kunne tjene en formue ved at stille betjente på centrale steder, indtil bøderegnen havde fået bugt med anarkien.

Det er på høje tid at byrådspolitikerne tager fat i politiet og aktivt går ind i at få startet en kampagne med store bødeblokke til synderne. Trafiksikkerheden skal sikres i Fredericia. Der skal etableres en kommunal plan for sikring af fredede trafikzoner, og der skal henstilles til alle kommunens samarbejdspartnere, at vi skal have en trafiksikker by. I den sidste ende er det børnene, der er de mest udsatte. Så vi tillader os med dette opråb at spørge:

Hvor er de voksne henne?

Følg
Notikation om
guest
1 Kommentar
Ældste
Nyeste Mest bedømte
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Brian Steff Magnussen
Brian Steff Magnussen
1 måned siden

De voksne de ligger lige nu i nummer to af tre vognbaner med tågelyset tændt og fartpiloten permanent på 120 km/t Deres ophav var sikkert idioter i trafikken, hvor de nu følger trop i deres forældres fodspor.