Fredericia er blevet en attraktiv by for de mægtige krydstogtskibe, der flere gange årligt lægger vejen forbi Fredericia til et visit i Danmark. Det vækker altid stor glæde i blandt fredericianerne, men på det seneste er der kommet skår i glæden.

“Massiv forurening over byen fordi kommunen ikke vil investere i el-løsning til skibene, så de slipper for at have motoren tændt. Man vil gerne have turisternes penge men ikke forhindre forurening overfor borgerne”, således var der en af Fredericia AVISENs læsere, der for nyligt skrev på et opslag om krydstogtskibene, som i går besøgte Fredericia.

For selvom borgerne i Fredericia er glade for de mange besøgende der følger med, er klimadagsordenen også rykket ind på den front, et sted den ikke har været omtalt meget tidligere. Fredericia AVISEN tog derfor fat i både Venstre og Enhedslisten til en snak om hvorvidt der i Fredericia skal etableres mulighed for landstrøm til krydstogtskibene.

“Det er sjovt du nævner det, for vi er i fuld gang med at undersøge det frem mod budgetforhandlingerne. Vi har nemlig i tankerne, at såfremt det er ansvarligt, så er det en rigtig god løsning”, siger Kenny Bruun Olsen og fortsætter:

“Vi er i gang med at undersøge mulighederne og selvfølgelig også omkostningerne ved et sådant anlæg, og jeg er med på at det også er rigtig dyrt. Men den grønne omstilling er dyr, hvis vi skal løse klimaudfordringerne”.

“Hvis ikke skibene er klar til det nu, så er jeg sikker på at de bliver det i fremtiden. Her er det vigtigt, at vi i Fredericia går forrest. Der er partier der forsøger at tage patent på den grønne omstilling, men vi er med, vi vil gerne gå forrest”, slutter Kenny Bruun Olsen.

I Enhedslisten er de enige med Venstre i, at det er en god løsning, men det skal ikke finansieres kommunalt.

“Jeg har selvfølgelig en holdning til det her, hvilket også er grunden til at jeg for længe siden undersøgte prisen på det her – og det er her jeg ikke tænker vi skal være med som kommune”, siger Cecilie Roed Schultz og fortsætter:

“Derimod må det være ADP og i sidste ende rederierne der skal betale for det her, for de sparer jo en masse penge. Det er en alt for stor post at ligge hos kommunen, og det er en meget stor gave bare på den måde at forære væk”.

Det er estimeret i andre havne som Aarhus og København, der er igang med at undersøge muligheden, at det vil koste omkring tredive millioner per anlæg at etablere.

http://prinsenafegypten.dk