På cyklen, efter pokal-semifinalen forleden, kunne jeg hele vejen hjem høre Silkeborg IF´s 12. mand. Ham havde jeg hørt på hele aftenen – før kampen – under kampen – og nu mens han fejrede sejren, sammen de andre 11 på holdet.

Jeg har oplevet andre 12. mænd på udebaneafsnittet på Monjasa. Jeg kan historisk set fremhæve VB´s og Esbjerg´s 12. mand, som fanatisk, inspirende, sjov og ikke-opgivende. Jeg kan desværre ikke fremhæve FC Fredericia´s 12. mand. Ingen begejstring, ingen sange, nå ja – op at stå når speakeren siger det – det blev noget taktfast klapperi – og slut! Vi nåede heller ikke over 4.000 tiskuere (hvoraf Silkeborg stillede mindst nogle hundrede 12. mænd) til den aktuelle semifinale i pokalen – trinnet før Parken!!

FC Fredericia har ingen 12. mand på lægterne.

Det var min konklusion på den 10. min. lange cykeltur og grundlaget for dette indlæg.

Efterfølgende, når man tænker igennem de seneste 10 – 15 år i FC-fan-sammenhæng på Stadion, Baldersvej og på Monjasa Park, så kan man se adskillige tilløb til at få opbygget en fankultur omkring FC Fredericia. Tilløb der kunne have givet etableringen af en resultatorienteret 12. mand. Tilløb som desværre ikke har manifesteret sig som blivende. Fra den første fanklub, med det lidt betænkelige navn ”Red Pride”, over Landsoldatens Drenge, noget med Løver, FC Bustur og senest, den skarpeste fan-gruppering, ”Catullus 16”. Sidste rygtes forsvundet igen, da der var en tvist med klubben omkring noget fyrværkeri. Masser af tilløb – intet resultat – altid løbet ud sandet!

En ordentlig og organisaret fankultur ville også være basis for en publikumsmæssig større tilslutning end det ses nu.

Den massive kerne-tilskuermasse, som sætter rammen omkring en fangruppe, og understreger opbakning og begejstring til spillerne i kampen, har absolut også undergået en negativ udvikling. ”Vi er ikke mange”, er den faste bemærkning ved kampstart hos den faste flok af bedagede fodboldeksperter, jeg har fast samvær med til 1. divisionskampene. Bedst kendt som ”skraldespandsklubben”. Det smalle fremmøde er også selv om kampen er oprykningsmæssig vigtig, holdet har klaret sig optimalt i en række udebanekampe og vejret er godt. Tilskuertallet er mellem 500 og 700 til kampene. I Vejle er der altid minimum 1.900 tilskuere – selv til en kamp mod bundholdet, og efter holdets rædderlige særsonstart. Antallet af ”faste fodboldtilskuere” til FC Fredericia´s kampe, som f.eks. undertegnede, er ganske enkelt alt for lavt.

Det er også ”kedeligt” at være tilskuer til FC Fredericias kampe. Pølserne er superb og øllet er godt og koldt – fint! Men der sker INGENTING før og under kampene til at sætte stemningen og give en fanklub anledning til lidt fællessang og til at bringe forventningerne i vejret. Humørmæssigt skal man som tilskuer håbe på en vild 1. halvleg, hvis man skal i stemning. Når klubben svinger sig helt op, så måske en hoppeborg, køb et program eller gæt på dagens spiller og vind et gavekort – gab!!!!

Da Randi Wael huserede som aktivitetsansvarlig i FC Fredericia, var der optræk til at skabe en tilskuer- og fanmæssig fodboldkultur. Konkurencer via storskærm og mobil samt fællesspisning for også ikke-sponsorer inden kampene var noget jeg bemærkede som positive tiltag. Tilskuerne kom simpelthen før til kampene og det gav lidt stemning. Men, væk forsvandt Randi – væk forsvandt fokus på holdets 12. mand – væk forsvandt muligheden for at udvide det faste flok af fodboldtilskuere og væk var symbiosen mellem klub og tilhængere.

For ikke blot at være analytisk kritisk vil jeg gerne bidrage med nogle forslag. Ikke fordi de er svarene på 12-mands-problemet; men fordi ledelsen i, og de øvrige tiskuere til, FC Fredericia, kan få noget at fortsætte debatten på. Her er de:

  • sæt fokus på tilskuerne med samme vægt som på sponsorerne – de er lige vigtige!
  • tænk at kampen for tilskuerne har det samme liv som for spillerne – et liv før kampen (ex. skab aktivitet mindst 45 min. før kampstart) – et liv under kampen (ex. Find kampens spiller – quiz via storskærm i pausen – cheerleaders) og et liv efter kampen (ex. after-match-telt med TV-skærm)!
  • opret et advisory board (med bl.a. rep. fra det faste publikum) omkring publikumsarbejdet og fremskaffelsen af en vigtig mand.

Transfervinduet til indkøb af en 12. mand er åbent hele tiden!

Bjørn Medom Nielsen, sæsonkortholder til FC Fredericia hjemmekampe.

Ansgarsvej 31

7000 Fredericia