Forside Kultur Lægaard: Børn online, ikke børnenes eller svindlernes ansvar alene

Lægaard: Børn online, ikke børnenes eller svindlernes ansvar alene

DEL
Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Som kulturredaktør og førstegenerationsgamer bliver jeg ofte stødt over artikler, som beskylder bestemte spil eller apps som værende skyld i enten kontomisbrug eller chat der udveksler kontokoder eller billeder.

Vi er først i firserne, da jeg som ganske ung stifter bekendtskab med spillet Pong, et apparat der blev tilsluttet fjernsynet også kunne man spille et meget simpelt spil. Det blev styret med to kasser med drejeknap på. Det var, som jeg husker det som et syn ind i fremtiden.

Det syn skulle revideres mange gange, fordi den ene efter den anden arcademaskine senere med produktnavnet konsoler kom til verden. Computeren gjorde sit indtog og jeg har været med hele vejen. For at komme til sagens kerne går vi frem til internettets fremkomst, hvor vores computere og senere konsoller, iPads og mobiltelefoner blev forbundet med hele verden.

SPILLEKONTOER

De fleste voksne opretter gladeligt en spilkonto til deres børn, nogle gange har børnene slet ikke en emailadresse og den oprettes i forældres navn. Ofte sidder børnene med en iPad, mobil eller Playstation med et åbent kontokort. Senere finder forældrene så ud af via et kontoudtog, at der måske er købt skins eller V-bugs i Fortnite, ungerne eller spiludbyderen står derefter for tur. Men det er ifølge mig ikke deres ansvar alene.

Selvfølgelig er der ikke mange, der læser 10 siders betingelser og ofte bare trykker flueben i bunden, ligesom man har gjort med sin Facebookkonto. Det er en jungle at læse sig igennem og jeg er selv en, der ikke læser det hele. Men når man indtaster sit konto og kortnummer, skal man måske være opmærksom på, hvad man giver brugeren af kontoen mulighed for.

Se en spændende dokumentar om betingelser her.

Min søn har en åben PlayStation Store-konto, hvor jeg er bevidst om, at jeg får besked, når der købes noget, faktisk også når der downloades gratis spil. Hans App Store er indstillet til, at han kun kan hente gratis ting, ellers kræver det koder, som han ikke selv kender.

Spiludbyderen: På mobile enheder er det typisk App Store eller Google Play som styrer konto og downloads. På konsol siden forholder jeg mig til Playstation alene og her er det PlayStation Store som er butikken der downloades fra.

Hvis forældre ikke ser salgsbetingelserne igennem og forholder sig til det faktum at der ofte er fri adgang til at downloade løs uden at møde en væg der spørger om man nu er sikker på at købe det på gældende produkt.

Eksempel: Du går ind i Bilka med dine børn og der er forskellige smagsprøver som i nyder med glæde, ofte er det ikke et helt måltid. Hvis man ønsker et helt måltid kræver det at man køber det som bliver demonstreret. Ungerne synes at det smager godt men de bliver spist af med at det er måske er for dyrt, og det køber vi en anden gang. Det kan også være at de ser noget de gerne vil have som koster for mange penge, de bliver afvist og man forlader butikken uden at have købt noget.

Børnene: Hvordan skal børnene kunne navigere inde i Bilka hvis de først og fremmest er alene til at vælge hvad de vil have og mor og fars kontokort er kørt igennem på forhånd.

Derfor er det vigtigt først og fremmest at sætte sig ind i betingelserne, eventuelt sætte en kode på eller sørge for at oplysningerne skulle indtastes hver gang.  Det er ligeså vigtigt at have dialogen med sit barn om hvilket kæmpe ansvar over ens økonomi man faktisk har givet dem.

Derfor er det ikke spiludbydernes eller børnenes ansvar alene at der måske købes for penge man ikke har aftalt.

Specielt spillet Fortnite har fået hug af både pressen og forældre fordi nogle børns kontoer er blevet “hacket”. En af sagerne jeg så nærmere på var et barn som havde fået penge til at indkøbe skins og andet udstyr i Fortnite.  Der var tale om en dreng på 12 år og der er link til artiklen her

Sagen handler om en dreng som er helt ude af spillet Fortnite og finder sin ulykke på Instagram. Han ender med at miste sin egen konto til spillet i håb om at købe en bedre konto.

Allerede her er der for mig nogle alarmklokker der ringer, hvad laver en 12 årig med en profil på Instagram. På Instagram er der en chatfunktion hvor man kan komme i kontakt med hele verden og folk i alle aldre. Drengen ser en bruger som sælger Fortnite profiler, hvorefter han beslutter sig for at købe en ny profil.

Hvorfor kan en 12 årig have et rådighedsbeløb til at købe en konto på Instagram, og hvorfor deler han sin login oplysninger til en fremmed?

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over forældre eller barn i denne sag, men vil gerne understrege min holdning til at det ikke er Fotrnite eller Epic Games der har ansvaret for at nogen vælger at dele deres login oplysninger med andre. Det er heller ikke ens bank eller Nemid der har ansvaret for hvis man deler disse koder online.

CHATS

Chat er blevet integreret i snart alle apps, spil og virksomheder. Det ser ikke ud som om chat er på vej ud og med hurtigere forbindelser og kamera i alle telefoner er mulighederne uendelige. Ligeledes er headsets også blevet en stor del af blandt andet gaming

Hvis ansvar er det at man ikke skriver stødende ting, deler billeder man ikke skal?

Igen kan det ikke være chat- eller spiludbyders ansvar, der skal nogle samtaler til i hjemmet. Jeg har selv lige haft en med min 12 årige søn, efter jeg så nogle chats han havde på vores Playstation med sine jævnaldrende.

Vi måtte have en snak om indholdet og også om at tingene man skrev blev hængende i systemet og man faktisk kan sætte nogle spor der kan få store konsekvenser for ens voksen liv. Dialogen er super vigtigt med børnene, specielt fordi de er børn i en digital verden der er mere kompleks end min barndom, hvor upassende bemærkninger og teenage dannelse “kun” hang i luften i skole gården eller omklædningsrummet. I dag har det langt større konsekvenser.

Jeg havde selv en barndom hvor jeg var overladt til mine fritidsinteresser uden voksenkontrol, derfor vælger jeg at være med på sidelinjen og deltager aktivt med at spille. Selvfølgelig er det en fordel for mig at jeg kan lide at spille og teknologi interesserer mig, men jeg synes at vi som forældre har et ansvar når vi giver vores børn adgang til kontoer og sociale medier.

Billeder skal man i høj grad snakke om, måske i højere grad end nogen sinde. Hvor en pige da jeg var ung måske gik til foto i ungdomsskolen og fremkaldte et sort hvid foto til sin udkårne så er det bare et snap i dag. sender man det til en person man ikke kan stole på kan det ikke bare vises til sidekammeraterne med et kæmpe netværk af folk der ikke har den fjerneste relation eller respekt for personen.

https://www.facebook.com/events/2068848499999534/

DEL