Finn Holst ejer Kaffeselskabet, der leverer totalløsninger indenfor kaffe- og theverdenen. Han har blandt andet Kurt’s Kaffebar i Fredericia som kunde, og Finn fortæller, at kaffebaren hører til i Superligaen i branchen.

På Kurt’s Kaffebar har de i nogen tid selv ristet deres kaffebønner, og nu er det er muligt at købe kaffebønner med hjem. Man kan vælge mellem ti slags, og der er derfor noget for enhver smag.

Jævnligt besøger Finn Holst sine kunder, og under et besøg på Kurt’s har vi talt med ham om hans baggrund, og hvordan han ser på udviklingen på den fredericianske kaffebar. Ved lejligheden fik han også lov til at lave en espresso, som faldt i god smag hos AVISENs udsendte.

Finn besøger jævnligt Kurt’s. (Foto: AVISEN)

Finn Holst har 35 års erfaring i branchen, men oprindeligt er han uddannet blikkenslager, og grunden til han kastede sig over det, var lidt en tilfældighed.

– Jeg byggede en espressomaskine fordi den kunne laves federe, siger han med et smil og fortsætter:

– Det var det med maskinerne, der startede det. Jeg nørdede også i at blive bedre. Hvis man skal lave et setup, skal man tage en vandprøve for at finde den perfekte blanding. Jeg er ikke til tilfældigheder, og undersøger det derfor, og ud fra det, laver vi husets blanding,

Hvordan kom samarbejdet med Kurt’s Kaffebar i stand?

– Dem der havde kaffebaren oprindeligt, solgte vi varer til, hvor vi hjalp med at servicere det de havde fat i. Ismail har sidenhen købt kaffebaren, og vi er blevet venner. Han er kravlet ind under huden på butikken og gjort alt muligt. Min fornemmeste opgave er at hjælpe med at lave en kaffebutik. Vi gjorde hvad vi kunne. Vi laver alt selv. Sirup, kværner eller hvad det er laver vi så det optimeres. Det er gået stærkt her, og Ismail har været god til at finde på ideer. Under hele processen har han rådført sig, og har fået lavet det vi ser i dag, siger Finn.

Finn Holst med en espresso. (Foto: AVISEN)

Det er tydeligt at mærke på Finn, at Kurt’s Kaffebar ikke er en standard kaffebar i en jysk provinsby. Der er en speciel stemning og hygge over stedet, og frem for alt, så er kvaliteten noget, som teamet bag går op i, og det kan man mærke på Finns begejstring.

– Jeg kommer ikke selv fra en storby, men i det store hele er Fredericia ikke nogen storby, men den her kaffebar er sej. Der er mange typer kaffeforretninger. Vi deler dem ind i kategorier, og den her synes jeg er Superliga, hvis vi skal bruge en fodboldterm. Man nørder kaffen, rister den selv og har været med til at udvikle kaffetingene.  Man kan også købe grej til kuglepenne og sådan noget og sælge det i deres kop andre steder, men det er ikke en kaffebar, men det er et sted hvor jeg kan få deres kaffe eller noget der minder om det. Der er plads til det hele. Det her nørdede i Fredericia er sejt, siger Finn.

Finn har selv ristet kaffe i 25 år, og Kaffeselskabet har kunder verden over. Blandt andet har de været med til at bygge Emirates’ kafferisteri, men kaffe er ikke bare kaffe verden over.

– Der er masser af handlingsmuligheder på det. Vi ser om vi kan komme direkte til kunden. Vi har selv adgang til plantager. Det eneste der er fælles for hele kaffeverden, er det her. Man deler det op i fire etager. Kaffe i almindelighed kommer fra low grown, crown, high crown og strictly high crown. Det er den tabel man burger mest, men kommer man ud I et supermarked kan man se på posten, at bønnerne er fra eksempelvis Mellemamerika, men ikke mere end det. Det er en slap varedeklaration, men i kaffebranchen må man alt, siger Finn.

Der er i alt ti forskellige slags kaffebønner. (Foto: AVISEN)

At Kurt’s Kaffebar har deres helt egen blanding, som de selv rister, er unikt. Langt størsteparten af Kaffeselskabets kunder får dem ristet på forhånd, men det er ikke længere tilfældet med Kurt’s, der dog selv startede med den løsning.

– Vi lavede en husets kaffe, som var sammensat. Det er de bønner, som han får grønne nu og selv blander. Langt de fleste af vores kunder får dem færdigristet, og det er derfor, at det her sted er Superliga, da de selv rister, og selv har kontrollen over hele processen, forklarer Finn, som slutteligt sætter ord på hans oplevelse af at komme på kaffebaren:

– Det er fedt at komme her. Jeg bor i Aalborg, og hver eneste gang jeg skal til eksempelvis Sjælland, så kører jeg ind forbi her på vejen. Næsten hver gang er der sket noget nyt og spændende, slutter han.

Kafferisteren på Kurt’s. (Foto: AVISEN)

Kundernes fortjeneste 

Indehaver af Kurt’s Kaffebar, Ismail Kurt Ulusoy, er stolt over rosen, som han mener er kundernes fortjeneste.

– Jeg er utrolig glad for, at en kapacitet i kaffebranchen, som Finn roser vores setup, udvikling og rejse så meget. Vi kan takke vores mange stamkunder for, at vi i dag kan tilbyde vores kunder et stort udvalg af kvalitetskaffe, som vi først rister og dernæst brygger selv. Det giver en særlig og unik smag, der er repræsenterer vores kaffe-dna, fortæller han.

Igennem længere tid har gæster efterspurgt muligheden for at købe bønnerne med hjem, og det ønske har Ismail nu efterkommet.

– Flere af vores gæster har spurgt om muligheden for at købe bønner med hjem, og efter grundige overvejelser, forberedelser og tilblivelsen af vores eget risteri har vi fået skabt et kaffeunivers, der giver vores kaffegæster noget helt andet end, hvad man ellers ser på kaffemarkedet, forklarer Ismail og slutter med at komme ind på udvalget:

– Vi har sammensat et kaffeudvalg af gode bønner fra gode kaffebønner, der som os også kæler for detaljerne i kaffen. Derfor kan man nu købe flere forskellige bønner med hjem og selv begive sig i krig med kaffens spændende univers, og vi står naturligvis klar til at vejlede vores kunder også.