Prinsen af Egypten har netop haft premiere på Det Kongelige Teaters Gamle Scene og i en af de to kvindelige hovedroller var der spotlys på Kristine Yde, der spiller Ramses’ hustru, Nefertari. Anmelderne var vilde, men hvad er det for en størrelse Fredericia Teater er og hvordan når man der til, hvor Kristine Yde er i dag?

Fredericia AVISEN taler i telefon med Kristine Yde ikke mange timer før den store premiere. Kristine er 35 år, kommer fra en lille by syd for Aarhus, Beder. Hun bor i dag i København, og hun elsker den scene, der er for musicals i Fredericia.

“Jeg har danset lige siden, jeg var helt lille, det har altid været en måde at kommunikere på for mig, en måde at få udslip for alt hvad der var og er inde i mig. Dette gælder dog ikke kun det fysiske arbejde, men også musikken og ordet. Jeg tog en uddannelse på Dansestudiet i Århus, men der kunne jeg mærke, at jeg manglede sangen, musikken og ordene. Jeg lavede allerede musicals dengang og arbejdede med en koreograf som arbejdede på Musicalakademiet. Hun sagde, at han synes, at jeg skulle prøve at søge ind på uddannelsen i Fredericia, og så gjorde jeg egentlig bare det. Jeg tror ikke som sådan, at jeg tænkte, “Så så man lige mig som musicalstjerne, som det så fint hedder. Men det virkede bare rigtigt”, siger Kristine om valget om at starte på Musicalakademiet, som nu hedder Det Danske Musicalakademi.

Mange unge med store talenter mener ofte, at de ikke har brug for at lære grundstenene. Jeg har prøvet at få Kristine til at sætte ord på, hvad man lærer ved sådan et ophold i Fredericia?

“Når du har noget i dig der higer den vej, mod musicalens måde, at fortælle historien på, og den måde at udtrykke sig på bare som menneske, så giver det dig et sted, du kan være, med alt hvad du er. Dette giver dermed også muligheden for at vende dig selv 180 grader, og lære dig selv at kende på ny. Det er essentielt i et arbejde, hvor du bruger dig selv så meget.  I musicals fortælles historien både via sang og musik, ordet og det fysiske arbejde, og Fredericia er en uddannelse i at mestre de tre elementer. Udgangspunktet med at fortælle historie, er det samme, der er bare forskellige måder at kommunikere på,” siger Kristine og fortsætter:

“Elementerne skal samarbejde, og understøtte hinanden. Du skal finde balancen mellem de forskellige udtryksformer, så man ikke bare går i gang med at synge en sang eller bryder ud i dans fuldstændig umotiveret. Det skal hænge sammen og fortælle den samme historie. Det lærer du på akademiet”.

“Men når man tager en uddannelse, handler det også om selv at komme med noget, og være villig til at tage imod det som de har at give dig. Derfor er alle uddannelsesforløb ligeså forskellige, som de mennesker, der tager det”, siger Kristine om sit ophold på Det Danske Musicalakademi.

– Musicalgenren er virkelig i vækst, bare fra jeg startede på skolen og til nu. Genren bliver mere og mere populær og den vokser og vokser, det har både akademiet og Fredericia Teater en kæmpe del i, fordi de er så innovative

Hvordan?

“De har et klart mål med hvad de vil med deres arbejde. De har gjort deres forarbejde og besidder en stor passion for genren. Det er det som skolen og teateret brænder for. De ved noget om det de laver, det er ikke bare et teater, der har set musicals som en hurtig indtjening. De ser hvad genren km som ingen andre, og de kan deres håndværk”, siger Kristine.

Kristine Yde

Prinsen af Egypten

Kristine skulle have spillet rollen som Ramses’ hustru Nefertari allerede, da den havde premiere i Fredericia, men en graviditet og barsel udskød muligheden. Men nu er Kristine tilbage. Hun både glæder sig og er super stolt over den reviderede udgave.

“Det var en forestilling, som jeg var helt vildt glad for at få, fordi Nefertari er noget andet end jeg har spillet før, en anden type kvinde. Samtidig gennemgår hun en enorm udvikling bl.a. Pga. en meget stor sorg. Hun mister et barn – det er en enorm udfordring, men en udfordring, der har fået nyt perspektiv nu, fordi jeg selv er blevet mor i mellemtiden. Og selvom jeg meget gerne ville have spillet rollen hele vejen igennem, så var det fuldstændig fantastisk at blive gravid, og det var sådan det skulle være”, siger Kristine.

Jeg vidste fra start af, at jeg skulle spille rollen, når den skulle opsættes i København, og det var fuldstændig fantastisk. Det er jo en fuldstændig ny version, der er lavet specifikt til Det Kongelige Teater med en ny fantastisk instruktør, Lynne Formato. Så skal jeg jo ikke gå ind og lave noget, der er lavet før. Jeg er et andet menneske, end hende der tog over for mig, da jeg gik på barsel. Vi er nye mennesker der står overfor hinanden med en ny kemi og nye måder at se tingene på”, siger Kristine.

Fredericia

“Jeg gik på skolen fra 2005 til 2008, så det var der mit kendskab til Fredericia det startede. Rent personligt har man det sådan, at man kommer hjem-agtigt, man har en masse historie i byen. Der er en hjertevarme følelse omkring Fredericia Teater og de mennesker som arbejder der. Folk i byen kan huske en, at man har været der før, der er en kærlighed til alt det, der sker i byen. Det er spændende at se hvor Fredericia er om 2 – 5 – 10 år? Og det er dejligt blot at være med til en brøkdel at alt det der sker,” afslutter Kristine.

https://www.6juli.dk/