Forside Erhverv Kop & Kande rummer et livslangt venskab

Kop & Kande rummer et livslangt venskab

DEL
Kop & Kande
Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Fornyeligt var Fredericia AVISEN på besøg hos Kop & Kande, da de bød på frisklavede vafler i forbindelse med nordisk vaffeldag. Vi kunne mærke, at butikken rummede flere gode historier end vafler, så vi vendte tilbage.

Det er før åbningstid og jeg bliver budt velkommen ind i baglokalet hos Kop & Kande i Vendersgade 1D. Der er kaffe på kanden og der er svært ikke at komme i godt humør.

Venskabet

De to indehavere Helle Høyer og Lise Møller har smurt taletøjet fra morgenstunden og deres lange venskab afspejles i samtalen. 13 til 14 år – så længe var de kollegaer sammen i Imerco i Danmarksgade, der startede deres venskab. Lise endte med at være i Imerco i 24 år. Hun følte efterhånden, at kapitalkædernes greb ikke havde den nødvendige frihed og hun savnede det private. Derfor fik hun ideen og lysten til at starte selv. Tankerne omkring friheden til at være egen herre gjorde, at hun luftede ideerne for hendes tidligere kollega, Helle. På det tidspunkt arbejdede Helle ikke mere i butik, men slog sig løs i et engrosfirma, og var meget i tvivl, fordi hun var glad for det arbejde. Men da firmaet skulle flytte til Viborg kort tid efter, var der ingen tvivl. De to tidligere kollegaer, der fandt hinanden som veninder i en butik, besluttede i påsken for otte år siden, at de skulle eje en butik. I oktober 2010 slog de dørene op for Kop & Kande i Vendersgade.

“Nogle synes det var modigt at starte dengang i krisetiden, men vi havde optimisme og fuld fart frem, det var den rigtige beslutning”, siger Lise.

Kop & Kande
Lise Møller – Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Selvom ingen af de to kvinder virker som socialmediereksperter, så omfavner de fremtiden. For at give et eksempel starter vores samtale, faktisk før kaffen, med et nyt digitalt tiltag, som de er glade for. Kop & Kande har på deres hjemmeside fået en nyt reservationssystem, så man kan se, om en butik har en specifik vare på lager. Man kan betale hjemme i sofaen og hente det hurtigt og nemt i butikken. “Vi fik det inden jul, det er en succes, der er mange, der sidder ude på det kære internet og bestiller”, siger Lise.

De er begge store familiemennesker, og projektet med at starte en butik sammen ville ikke kunne lade sig gøre, da deres børn var små. Så det var en moden beslutning, da de startede op selv, og uden deres mænds opbakning og deres døtres involvering i butikken, havde det nok også set anderledes ud. Familien fylder meget og deres venskab kan minde om et ægteskab eller to tvillinger, der er vokset op sammen.

Flere gange under vores samtale, siger Helle og Lise de samme ting i munden på hinanden, på et tidspunkt slår de en latter op med samme lyd helt synkront. Det tyder på et langt venskab.

Kop & Kande
Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Kop & Kande

“De seneste otte år det har været den rigtige beslutning, Fredericia har taget imod os med storm, det har givet flere lag på,” siger Helle. Fordelingen har også været klar fra starten, de behøver ikke have samme stil, de har hver deres interesse. Lise har den skøre del, som er porcelæn, glas og gaveartikler. Helle står for køkkenudstyret, de har ingen problemer med fordelingen og elsker den daglige sparring med hinanden. Da butikken startede havde de lager på den anden side af gaden. Med tiden har de fået lavet kælder, det er en af forandringerne gennem tiden. En anden forandring er at der er kommet flere varer på hylderne.

“Der er flere varer, end vi havde drømt om” siger Helle. I dag er der 6500 varenumre fordelt på 220 m2 butik. De er lidt udfordret på plads, men som Lise siger: “Det skal ikke undre mig, om vi stadig ligger her om fem år”.

Kundeservice

“Vi er ret fleksible, det vi ikke har det skaffer vi, så nogle gange køber vi måske fem af en vare” siger Lise og Helle supplere “det er det gode hjerte”.

“Kundeservice er det vi lever af og går op i ,det er det vi skal og kan”, siger Helle.

Kop & Kande
Helle Høyer – Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Deres store fokus på kundeservice har kastet nogle sjove historier af sig, nogle gange kommer kunder med kage. “Vi fik hjemmelavede kokoskager med chokoladestykker så sent som i lørdags”, griner Helle. De føler begge, at der er mange af deres kunder, som de kender. “Vi kan godt lide at finde ud af, hvem vores kunder er. Vi taler meget og deler også ud af vores eget liv”, siger Lise. De finder en stor tilfredsstillelse ved at hjælpe andre og gøre en forskel. Helle fik eksempelvis en håndlavet abe af en kunde, noget må de altså kunne med kundeservice.

Kop & Kande
Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Helle og Lise bliver aldrig trætte af, at næsten være sammen hver dag, de er 100 procent fortrolige og trygge ved hinanden. Jeg føler mig faktisk også tryg i deres selskab. Deres gode humør og positive tilgang til kundeservice har også smittet af på personalet.

“Det er ikke alt man kan måle i kroner og øre, det er en god følelse at have”, afslutter de to kvinder nærmest i munden på hinanden igen.

Kaffen jeg fik er ikke kun tilholdt mig, hos Kop & Kande er der altid kaffe på kanden.