Alvorlige habilitetsproblemer blev udeladt af den interne afdækning af Fredericia Kommune, da man specifikt gik efter en konkurrent, uden at nævne den store interessekonflikt man selv havde. Da forvaltningen offentligt udskammede aftalerne med koncertarrangøren EventC for eksempelvis at have lejet Ekscerserhuset for 500 kroner, havde man givet samme pris til kommunens eget spillested, Tøjhuset.

Tøjhuset er Fredericia Kommunes succesfulde koncertprojekt, hvor man under dække af støtte til en frivillig forening har omsat for millioner af kroner i billetindtægter. Overskuddet lander i lommen på den frivillig forening, der ikke skal betale en krone tilbage af støtten, selvom de tjener over en million kroner om året på den lukrative og gavmilde støtte fra skatteborgerne. Alt dette falder ind under kommunens mulighed for at yde støtte til kulturlivet.

Advokat og ekstern lektor i forvaltningsret ved Aarhus Universitet, Klaus Josefsen, har mangeårig erfaring som juridisk rådgiver i en række kommuner, og han har vurderet konstruktionen omkring Tøjhuset og FredericiaLive i Fredericia for AVISEN. For så vidt vurderer han ikke, at der er noget galt i at Fredericia Kommune vil være koncertarrangør:

– Det er helt legalt og i øvrigt et kerneområde for kommunerne at yde økonomisk støtte til kulturelle formål og musik, herunder større koncertarrangementer. Dette er velkendt, og musik og kultur har gennem de senere år fået øget opmærksomhed fra kommunal side – også som brandingplatform, siger Klaus Josefsen.

Men han slår også fast, at kommunerne ikke kan yde støtte til erhvervsvirksomhed, således at der oparbejdes en formue med henblik på opnåelse af overskud, der løbende udloddes som udbytte til private. Dette ville være en ulovlig berigelse af enkeltpersoner.

– Derimod er det okay, at en forening, der modtager støtte fra kommunal side, oparbejder et overskud, der har til formål at sikre den fortsatte drift af kulturaktiviteter, som kommunen lovligt kan støtte, eksempelvis det at afholde koncerter for offentligheden eller drifte det sted, der danner ramme for koncerterne, slår Josefsen fast.

Men koncerterne der afholdes for Fredericia Kommune sker til markedspriser for billetter, kunstner efter kunstner.

Vokseværk og store ambitioner

Under forhenværende borgmester Jacob Bjerregaards lederskab skulle Fredericia vokse. Man definerede en række kulturelle fyrtårne, der skulle få byen til at skinne mere end de andre byer. Herunder blev Fredericia Teater en kæmpesucces i hele landet, indtil de mange kommunalt investerede millioner endte i en skandalekonkurs i januar 2020. Men også på koncertfronten ønskede man sig store ting, og derfor blev arrangementerne i Det Brunske Parkhus under Bjerregaard transformeret til “byens største spillested”, som Tøjhuset selv skriver.

På markedet var i forvejen virksomheden EventC, der gennem mange års opbygning og investering, havde arrangeret stribevis af store koncerter i Fredericia. Det marked ønskede Fredericia Kommune at komme ind på. Konstruktionen omkring den frivillige forening var oplagt som løftestang til de store ambitioner, og man ansatte en leder der kunne fungere som koncertarrangør. Han og 2 andre medarbejdere ville blive aflønnet af kommunen, så der ikke var nogle lønomkostninger i FredericiaLive. En uhørt stor fordel i forhold til EventC, udover at kommunen yder et kontant tilskud på næsten en million kroner til at betale kunstnerne løn:

Penge, der ellers skal hentes hjem via billetprisen.

På den måde er det lykkedes at forvandle foreningen omkring Det Brunske Parkhus til en succesfuld millionforretning, der i stigende omfang afholder store koncerter med de største kunstnere, i direkte konkurrence med enhver, privat virksomhed. Men for skatteborgernes regning. Sikkerheden har kommunen stillet, ligesom kommunen hjælper med stort og småt i dagligdagen.

Størrelsen på koncerterne og antallet af koncerter er vokset markant i de seneste år. Men hvis man troede at det var nok, at Fredericia Kommune kontrollerede et enkelt stort spillested, tog man fejl: Nu udvider kommunen FredericiaLives engagement med koncerter i Ekscerserhuset, et sted som de også vil have kontrollen over. Netop nu presser man på for at få vedtaget beslutningen i byrådet, hurtigst muligt.

Men hvordan kan den frivillige forening tjene så mange penge? En en årsagerne til den store succes er, at kommunen betaler store dele af omkostningerne, i modsætning til vilkårerne hos de private koncertarrangører, der selv skal finansiere det hele. Fordelt ud over forskellige poster på Fredericia Kommunes budgetter, gemmer der sig således støtte for millioner. Penge, der ikke skal betales tilbage af modtageren, den frivillige forening FredericiaLive, der er under kommunens kontrol.

Således kunne FredericiaLive i 2019 hive en million kroner ud i overskud efter deres salg af koncertbilletter. Penge, der ikke tilfalder enkeltpersoner, men som bliver i foreningen. Men hvis foreningen har hentet et overskud på en million kroner, hvorfor har de så brug for støtte?

Den daglige drift af Tøjhuset varetages af Fredericia Kommune. Her kan frivilllige foreninger drive deres musikengagementer. I praksis er det FredericiaLive, der er den primære aftager af faciliteterne. Medarbejderne, der arbejder på fuldtid, er ansat i Fredericia Kommune, men selvom de står på lønningslisten hos den skandaleramte kommune, arbejder de primært på at drive deres koncertvirksomhed. Det har man gjort med stor succes, viser regnskaberne. Siden kommunen i 2016 etablerede Tøjhuset er millionerne væltet ind.

Fredericia Kommune forærer FredericiaLive ikke mindre end 2.3 millioner kroner i 2021. Heraf udgør lønomkostningerne alene 1.7 millioner. Disse omkostninger skal den frivllige forening således ikke betale, og derfor kan foreningen spare størstedelen af de omkostninger, man ellers skulle afholde for at drive koncertvirksomhed, hvorfor resultatet dermed vokser betydeligt. Men pengene bliver ikke tilbagebetalt til skatteborgerne:

De bliver i foreningen, der kan råde over dem, år efter år.

Efter at AVISEN begyndte at stille spørgsmål til konstruktionen omkring Tøjhuset, har der været stor uvilje fra forvaltningen og FredericiaLive, der ikke har haft interesse i at få omtalt de mange millioner, borgerne betaler for koncerterne. Da vi første gang søgte om aktindsigt omkring FredericiaLive, kom der en side fra forvaltningen. Ledelsen har gentagne gange forklaret sig med, at der bare er tale om en frivillig forening, og har ikke ønsket at få forklaret, hvorvidt de selv har den reelle kontrol over koncertprojektet. Det er således den daglige leder, der står for booking, markedsføring og forhandlinger. Ikke FredericiaLive.

Følgende foreninger holder til i Tøjhuset, hvoraf man tydeligt kan se, hvor den primære funktion for personalet er lagt:

FredericiaLive: 959.000 kr.

Fredericia Byorkester: 110.000 kr.

Fredericia Jazzklub: 80.000 kr.

Fredericia Musikforening: 60.000 kr.

Double Trouble: 10.000 kr.

Bomben der sprang

Den 12. marts 2021 blev Fredericias kulturliv ramt af en bombe: Borgmester Steen Wrist kom ind foran en tætpakket forsamling af pressefolk for at fremlægge konklusionerne fra en advokatundersøgelse i det, der var blevet kendt som “borgmestersagen”. Meningen med pressemødet var at man ville offentliggøre resultatet af en længe ventet advokatundersøgelse om forhenværende borgmester Jacob Bjerregaard, der uventet havde forladt posten i december 2020. De spørgsmål der var blevet rejst, drejede sig om et grundkøb på Argentinervej i Fredericia samt påstande mod ham og den hjemsendte kommunaldirektør Anne-Marie Zacho Broe.

Til alles overraskelse smed forvaltningen ikke blot en advokatundersøgelse fra firmaet Horten på bordet: En intern undersøgelse blev lagt frem i fuld offentlighed, og det meste af indholdet havde intet med de ellers rejste emner at gøre. Det var nye ting, som forvaltningen selv havde fundet frem. Senere påstod man at det var blevet blåstemplet af advokatfirmaet og Kommunernes Landsforening, men det har vist sig at være usandt. I den interne undersøgelse, primært udarbejdet af HR-chefen i kommunen, røg påstande nu ud i offentligheden med stor fanfare. Man rejste alvorlig kritik i relation til blandt andet aftalerne med kulturarrangøren EventC:

Man sagde at der var blevet betalt penge, man ikke kunne redegøre for.

Efterfølgende har det vist sig, at EventC historisk havde haft et længere forløb omkring deres aftaler, der blev styret af kommunen selv. Herunder var aftalerne blevet udspecificeret med kommunens anvisninger og under chefjuristens kontrol. Borgmester Steen Wrist og kommunalforvaltningen har flere gange sagt, at der ikke var noget galt hos de eksterne partnere, de havde nævnt i den interne undersøgelse, men at det var kommunen selv, der havde problemet. Men bagved den pludselige konstatering af fejl i aftalerne, lå der en grundlæggende problematik:

Fredericia Kommune og medarbejderne var dybt involverede i at drive en konkurrende koncertvirksomhed i direkte konkurrence med EventC, både via Tøjhuset men også den ønskede forpagtning af Ekscerserhuset, et spillested nummer to til større arrangementer, på skatteborgernes regning og risiko.

Vidste man besked om en forestående konflikt med EventC?

Gennem et længere forløb med at undersøge konstruktionen har vi forsøgt at få FredericiaLive til at udlevere regnskaberne, der kan give indblik i deres millionforretning. Det har de nægtet.

Vi kan afsløre, at man få uger før pressemødet den 12. marts 2021 fik EventC til at underskrive en juridisk kontrakt, hvor man ville have rammer for afviklingen af koncerter i byen. Det handlede om at man ville sikre sig, at der ikke kom konkurrende koncertdatoer i byen. EventC var uvidende om de kommende anklager, og vi har spurgt Fredericia Kommunes ansvarlige ledere, om de var bekymrede for hvordan den private arrangør ville reagere, når nu arrangøren ville blive hængt ud i en intern undersøgelse, lavet af kommunen:

Man afviser at der skulle være en sammenhæng mellem behovet for en juridisk kontrakt med EventC og den planlagte lancering af anklager om virksomheden. Men få dage efter at man havde offentliggjort påstandene om EventC, forsøgte man at presse den private aktør ud af aftalerne med kommunen. Det skete med samme koncernchef ombord, der også sad med ansvaret for Tøjhuset.

Var der en interessekonflikt?

I en årrække er konkurrencen om koncertgæsterne blevet tilspidset, når EventC og Tøjhuset har spillet koncerter tæt op af hinanden. Markedet kan ikke rumme for mange koncerter for tæt på hinanden, med lignende kunstnere. Da vi langt om længe modtog regnskaberne for FredericiaLive via kommunens jurister, kunne man pludselig læse at den daglige leder af Tøjhuset, var sat på som administrerende direktør for den frivillige forening, selvom han var ansat af Fredericia Kommune, der også ydede tilskud til selvsamme.

Det mener koncernchef Bodil Schelde-Jensen ikke er noget problem:

– Han er sat på som direktør, for det skal han være, udtaler Schelde-Jensen.

Hvorfor det præcis skulle være sådan, har vi ikke fået en forklaring på. Heller ikke hvorfor det har taget måneder at fremskaffe basale oplysninger, der danner baggrund for politiske beslutninger i millionstørrelsen. Kunne det passe at kommunen ydede millioner af kroner i tilskud til en forening, gav dem kontrollen og forpagtningen over kommunens vitale investeringer i kulturlivet, og så kun havde en side liggende?

Det kunne det ikke. Efter at have meddelt at vi ville involvere Ankestyrelsen, er der dukket mere materiale op fra kommunen. Således kom i første omgang et regnskab fra FredericiaLive, tilsendt Fredericia Kommune, der afslører at foreningen i 2019 havde et overskud på en million kroner. Senere er der kommet regnskaber fra 2016-2019, samlet. Regnskaber, der viser en eventyrlig rejse for den frivillige forening, i retning mod det kulturelle fyrtårn, man har ønsket sig blandt flertallet i byrådet.

0 0 stemmer
Artikel Rating
Følg
Notikation om
guest
6 Kommentarer
Ældste
Nyeste Mest bedømte
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer

Somsak
Somsak
12:42 - 20. juni 2021 12:42

En ting står lysende klart, kommuneskatteprocenten er alt for høj , få den sat ned til niveau med Vejle eller gerne lavere, så kan det være gaveboden stopper lidt med at uddele de penge, som vi skatteborgere har betalt.

Jens Jørn Pedersen
Jens Jørn Pedersen (@jensjoernpedersen)
15:08 - 20. juni 2021 15:08
Svar til  Somsak

Fredericia 25,5 % Vejle 23 %

Jens Jørn Pedersen
Jens Jørn Pedersen (@jensjoernpedersen)
15:10 - 20. juni 2021 15:10

Alting i Fredericia Kommune er gennemsyret af disse ting og mangel på forståelse af det, der foregår.

Karen Møberg
Karen Møberg
19:55 - 20. juni 2021 19:55

Det har hele vejen igennem været KEJSERENS NYE KLÆDER, sådan går det, når de som skal styre mister jordforbindelsen.

Søren Haastrup løsgænger KV21
21:48 - 20. juni 2021 21:48

Udover alle de andre skandaler her i Fredericia Kommune kan man nu også tillægge noget der i mine øjne ligner en konkurrenceforvridende ageren.

Hvem er Fredericia Kommune egentlig til for?

Det er tilsyneladende ikke borgerne eller de lokale virksomheder.

Hvem er det der skummer fløden?

Fredericia Kommune bør sættes under administration

Sidst redigeret 1 måned siden af Søren Haastrup
Brian Magnussen
Brian Magnussen
23:21 - 21. juni 2021 23:21

Det ser ud til der ikke sidder en socialkammeratisk borgmester efter næste valg.