Den hjemsendte kommunaldirektør Annemarie Zacho-Broe har via sin advokat skrevet til Fredericia Kommune med krav om svar på hvilket grundlag hun præcist er hjemsendt for. Ifølge advokaten kender hendes klient ikke grundlaget på trods af at hjemsendelsen fastholdes af økonomiudvalget.

Advokat Pernille Backhausen (H) forholder sig i sin skrivelse at man i sidste ende vil gå til Folketingets Ombudsmand med sagen, da man mener at der foreligger en ulovlig forvaltningsretslig beslutning:

– Min klient har som bekendt ikke været ansat ​​i Fredericia Kommune på tidspunktet for handlen med grundstykket. Hun har siden sagen kom frem haft fuld fokus på afdækning af sagen. Det skete indledningsvist via advokatfirmaet Bech-Bruun, og siden hen blev – efter aftale med Økonomiudvalget og for at sikre uvildighed – på min klients initiativ advokatfirmaet Horten inddraget. Dette skete i øvrigt med inddragelse af den gruppe i kommunen, som min klient sammensatte i forhold til håndtering af afdækningen.

Backhausen uddyber endvidere at der udover kommunaldirektøren også var et direktionsmedlen fra Team Jura, et direktionsmedlem fra kommunikation, chefen for Teknik og Miljø, samt en specialkonsulent der medvirkede, samt at ingen af disse er fritaget for tjeneste.

Vi har kontaktet flere medlemmer af økonomiudvalget, der fastholder at man ikke kan eller vil kommentere på sagen. Det gælder også den konkrete begrundelse for at hjemsende Annemarie Zacho-Broe. Forløbet er af samme grund indtil videre omgæret af mystik, og såvel kommunaldirektørens fagforening, DJØF, som advokat Backhausen stiller spørgsmål ved processen.

Konkret beder man nu om at modtage oplysninger om “Kommissoriet for advokatundersøgelsen fra Økonomiudvalgets side”, “Procesplan for advokatundersøgelse fra Horten advokatfirma”, “Kommunens tanker om, hvordan et forløb kan foregå ved siden af den personalesag, som kommunen har startet mod min klient”, “Meddelelse om, hvorvidt advokatundersøgelsen påtænkes offentliggjort”, “Meddelelse om, hvorvidt Horten advokatfirma både rådgiver kommunen om aktuelle aktindsigtsanmodninger, og som undersøger uvildigt skal forholde sig til samme emne” samt “Kommunens begrundelse for min klients fritagelse for tjeneste den 5. januar 2021”.

Men i det hele taget fremgår det ikke om det overhovedet handler om byggegrunden, eller om der er tale om andre forhold. Økonomiudvalgets og senere byrådets beslutning om at udvide undersøgelsen til andet som advokatfirmaet Horten ellers måtte finde relevant, peger dog i retning af at man ønsker at indføre brede rammer for undersøgelsen.

I forbindelse med en omfattende aktindsigt der blev frigivet til medierne tirsdag, er der fremkommet oplysninger omkring den forhenværende borgmester, der tyder på at grundsalget af Argentinervej 42 skete med pres fra denne. På det tidspunkt hvor borgmesteren købte grunden, var Annemarie Zacho-Broe dog ikke kommunaldirektør. En eventuel fyring af hende kan derfor kun tage udgangspunkt i forhold, der er tilkommet senere.

Der er i forhold til fortrolige oplysninger tavshedspligt for folkevalgte byrådsmedlemmer. Flere byrådsmedlemmer fortæller dog at de gerne vil udtale sig om sagen på et senere tidspunkt, men at der er bred enighed om at få de verserende sager undersøgt grundigt af advokatfirmaet Horten.

Vi har flere gange forgæves forsøgt at få et interview med den hjemsendte kommunaldirektør, men hun meddeler via Torben Gross, pressechef for DJØF, at i lysets af sagens karakter ønsker hun ikke at udtale sig på nuværende tidspunkt.

0 0 stemmer
Artikel Rating
Følg
Notikation om
guest
3 Kommentarer
Ældste
Nyeste Mest bedømte
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Jens Jørn Pedersen
14:06 - 13. januar 2021 14:06

Hvorfor skulle Fredericia Kommune pludselig begynde at overholde regler?
Mon ikke vi skal fremskynde kommunalvalget?

Sidst redigeret 4 måneder siden af Jens Jørn Pedersen
Jens Jørn Pedersen
14:12 - 13. januar 2021 14:12

Nu er det også kommet på ministerniveau!

Jens Jørn Pedersen
19:48 - 13. januar 2021 19:48

Er det sådan, at borgmester og byråd ikke kender den almindelige lovgivning for kommunal administration?
Er det sådan, at hele byrådet er ude af stand til at følge almindelige regler knyttet til ansættelse og afskedigelse og det, der ligger imellem.
Er det sådan, at hele kommunalbestyrelsen er inkapable relateret til det arbejde, de har sagt ja til?