Det var med stor beundring at se, hvor hurtigt fredericianerne viste samfundssind, og tog deres mindste, mellemste og største hjem fra børnehaver, skoler og uddannelsesinstitutioner. Men at være hjemme er ikke skole. Det er læring og historie.

Det var dog beundringsværdigt at se, hvor hurtigt lærere, pædagoger og rådgivere var til at etablere undervisningsmateriale, skemaer – men også lektier. Det sidste må være no go i denne tid.

Ikke fordi, jeg er imod lektier.

Men fordi jeg har set flere eksempler fra flere skoler på, at eleverne skal lave opgaver, der kan være svære for den enkelte, mens andre bare suser videre i opgavearket. Tilbage sidder forældre og søskende, der måske kan hjælpe, men også dem der ikke kan. Derfor bør de gode intentioner med skoleskemaer og afleveringer i denne tid for grundskolerne ændres fra lektier til inspiration.

Vores børn skal naturligvis lære på trods for denne sundhedskrig, som den franske præsident Macron har døbt den, men de skal også være børn. Forældrene og bedsteforældrene er meget bekymret over, hvad de ser i denne tid, fordi de simpelthen ikke kan huske lignede i deres levetid. Ingen har svarene på i morgen.

Ros til de mange virksomheder, der har kastet sig ind på undervisningsmarkedet med livesendinger og andet godt – som f.eks. Randers Regnskov. Lad netop disse uger være tid til en anden viden end den vores passionerede og dygtige lærere og pædagoger giver vores børn. Lad eleverne læse en god bog, de kan fortælle om senere. Lad dem skrive dagbog fra Coronakrisen. Lad de mindste tegne, se film om verden og så videre. Lad dem løbe i haverne, gå med hunden og omfavne livet i en svær tid for særligt deres forældre.

Lad dem være børn i en tid til skolerne åbner igen. Det skal være min klare opfordring.

Køer foran onlineportaler, der er gået ned, fordi presset fra tusindevis af elever slår serverne ud holder ikke. Flere forældre oplevede, at AULA var nede, senere var det eleverne, der gennem en hel dag ikke kunne komme på. Det stresser kun eleverne. Det holder ikke.

Intentionen var god, men lad os blive klogere – og lad forældrene stå for de næste 14 dage med inspiration fra hele verden. Der er nok at formidle og fortælle.

Børnene skriver også historie.

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer