Lars Løkke Rasmussen skulle igen en tur forbi Amalienborg i sidste uge, da Brian Mikkelsen trådte af som minister for at varetage et job som direktør i Dansk Erhverv. Men er der noget forkert i at en minister uden videre kan skifte til et job hos en af de største lobbyister?

Brian Mikkelsen har de seneste år varetaget jobbet som erhvervsminister i Danmark. En flot post, der helt sikkert har krævet en masse hårdt arbejde fra den konservative minister. I sidste uge valgte Mikkelsen dog at sige stop – han har fundet sig et nyt arbejde. Han skal nu være direktør i Dansk Erhverv.

Endnu en flot post – sikkert også en bedre løn. Det er et skridt op ad karrierestigen på den økonomiske skala – men er der noget grundlæggende forkert i hans jobskifte? Han kommer fra et ministerium, hvor en af de største lobbyistforeninger, han har haft kontakt med er Dansk Erhverv.

Jeg vil ikke anklage Brian Mikkelsen for ikke at kunne skille de to ting ad – men han har en virkelig stor indsigt i, hvordan de kommende erhvervsfremmende planer og idéer er forhandlet. Han har en stor indsigt i, hvordan tingene står til – og det er en vigtig viden nu, når han sidder på den anden side.

Og hvem ved hvor længe Dansk Erhverv og Brian Mikkelsen har haft en flirt? Meldingen fra parterne selv siger 14 dage – men det er en meget kort proces for et job som topdirektør. Brian Mikkelsen kan altså have siddet med en viden om sit nye job imens han har forhandlet nye tiltag på erhvervsområdet.

Det er en gråzone, og det er rigtig svært. For på den ene side synes jeg ikke, man skal begrænse folk i deres arbejdsliv – for det er en rigtig flot post Brian Mikkelsen har fået. Men på den anden side virker det noget forkert, at han kan sidde som folkevalgt minister med et vigtigt ansvarsområde samtidig med, at han er i ansættelsesforløb hos en af de største lobbyister.

Men sådan er gamet nok blevet – toppolitikere er i politik indtil de ikke gider det game mere, og pengene lokker; der hvor de kan søge spotlyset, når de lyster, og arbejde videre i kulissen for deres kunder dagligt.

https://fredericiaavisen.dk/annoncering-og-partnerskab/
Skal du være annoncør på Fredericia AVISEN? Kontakt os på 26 20 08 16 eller ad@fredericiaavisen.dk