Debatten er ikke ny. En del af noget større er landsholdets slogan, og i disse tider ville en fællesskabsfølelse, et samlingspunkt – et for nogle små og store fodboldbørn; identitetsskabende fodboldlandshold, være noget af det bedste at kunne samles om. Men nej, kampen vises på en tjeneste, som hverken Yousee eller andre større udbydere tilbyder. Sådan burde dette ikke være.

Gennem årtier er sport i almindelighed og fodbold i særdeleshed blevet kommercialiseret. Det er vilkår, vi ikke kommer udenom. For i takt med, at vi ser med, går forbi, køber billetter er det blevet interessant for virksomhederne at købe sponsorater, men måske er kæden ved at falde af nu. Sponsorerne betaler sig til et brand, der giver dem en identitet, men også direkte markedsføring eller branding af deres virksomhed og dermed dennes programmer eller arbejde. Men for mange er støtten til det danske landshold også en nostalgisk rejse gennem 1980erne, 1990erne, 00erne og 10erne, hvor danske fodboldlandshold har samlet nationen og tryllebundet den foran skærmen, på storskærme, pubber og stuerne. Landsholdet udkommer pt. stadig på de større medieplatforme, når slutrunderne spilles. 

Heldigvis. 

Fremtidens mediemarked går da også imod streamingens indtog, hvilket ikke er til at bremse, men indtil vi når så langt, burde DR og TV2 kunne vise kampene.

Med hvad er det så vi skal se i aften – hvis vi køber eller allerede har adgang? 

Det er et dansk fodboldlandshold, der skulle have spillet EM på hjemmebane i år, men grundet Covid-19 er det udskudt. Det er et dansk fodboldlandshold, der har sagt farvel til en dygtig træner, Åge Hareide, der modtog H.M. Dronningens ridderkors for nylig. Det er dansk landshold med en Christian Eriksen i spillekrise, men også et dansk landshold med et kæmpe potentiale til at overraske os positivt.

Og det sidste er kernen til meget i vores opfattelse af os selv som nation. Vi er et lille-bitte-land, men fordi vi står sammen på og udenfor banen, så har vi leveret overraskelse efter overraskelse. Derfor er det også essentielt, at vi i fremtiden har vores fodboldlandshold for hele folket, og ikke for de få. 

Dermed intet ondt ord sagt om den flotte produktion, som Discovery står for, det er udelukkende platformen, som DBU og andre aktører burde gentænke, fordi som den lille grimme ælling blir man rød og hvid på tælling.

Danmark mod Belgien spilles kl.20.45 og kan ses på https://www.dplay.dk/ eller Kanal 5.

Leave a Reply