Der er kamp om de bedste talenter! Det har vi hørt om og om igen, og til trods for Coronapandemi oplever vi, i HR og rekrutteringsbranchen, at der stadig er kamp om de bedste, ja faktisk er kampen spidset til.

Lad os lige kort kigge på statistikken fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, som viser kurven for opslåede jobs på Jobindex. (Billedet herunder).

Her kan man se at de gennemsnitlige ledige stillinger, opslået i starten af året (den blå kurve), lå betydeligt højere end detgennemsnitlige antal opslåede stillinger i perioden år 2015-2019 (den grønne kurve). Da Coronapandemien indtræffer den 13. marts i uge 11 i år, og tager sit indtog på arbejdsmarkedet i ugerne derefter, kan vi se et markant fald i opslåede jobs. I en periode på ca. 10 uger ligger den blå kurve for 2020 opslåede jobs under gennemsnittet fra de foregående 5 år. I uge 24 i år ser vi igen en stigning i opslåede jobs, og vi fastholder herefter en markant høj efterspørgsel på arbejdskraft indtil i dag.

Med disse data kan vi en gang for alle slå fast med syvtommersøm, at der er kamp om de bedste talenter, der er tæt på 20.000 jobs slået op.

Styrk din virksomhedsstrategi med et stærkt Employer Brand

Hvordan I positionerer jer som en attraktiv arbejdsplads for de rigtige målgrupper, er mere afgørende end nogensinde. Det er afgørende for om I kan tiltrække de rigtige kandidater og om I kan forankre dem godt i virksomheden når de først er blevet ansat. 

Hvis I give jeres konkurrenter baghjul i kampen om de bedste talenter samt styrke kulturen og forankringen af medarbejderne, så kan en klar Employer Branding strategi være et godt sted at starte. Hvis ikke man ved en simpel Google søgning, og et kig på jeres hjemmeside, kan identificere sig med at arbejde ved jer, så er I kun ét klik fra at miste en potentiel ny værdifuld medarbejder. De bedste talenter vælger jer, så giv dem det rigtige beslutningsgrundlag at vælge ud fra!

Man siger at ca. 75% af jobsøgerne, som er aktivt ude og finde jobs, kigger på virksomhedens hjemmeside og sociale medier for at se om de kan identificere sig med kulturen og de ansatte. Så prøv at tænke på den gruppe af talenter som allerede er i job, og skal lokkes over til dig, altså de ikke-aktivt søgende. For netop deikke-aktivt søgende skal det jo gøres super nemt at kunne identificere sig med jeres virksomhed. 

Hvad er Employer Branding og Employee Experience Design?

Helt kort, så er jeres Employer Brand jeres virksomheds varemærke. Selvom I måske ikke har en klar Employer Branding strategi, så har I stadig et brand uanset om det bliver opfattet godt eller dårligt. Det er kort og godt, hvordan I bliver opfattet af nuværende og potentielle medarbejdere, og til dels også af kunder og leverandører. Når I har en klar strategi, kan I selv bestemme og arbejde med hvad I vil portrættere udadtil på baggrund af hvem I er, og hvem I vil være fremover. 

I opstartsfasen, kører man en analyse af den interne kultur og trivsel. Derefter nedsættes arbejdsgrupper, hvor der identificeres, hvilke mål og retning der skal sættes for jer. Undervejs finder man ind til jeres Employee Value Proposition, som er det I lover at leve op til for jeres medarbejdere. Vi finder dernæst ind til hvad jeres Employee Experience Design proces skal være. 

Employee Experience Design (EXD) er også kaldet ”medarbejderoplevelsen” er medarbejderens opfattelse af alt, hvad der sker, når han eller hun interagerer med jeres virksomhed, fra rekruttering til onboarding til karriereudvikling og offboarding. Det er det indtryk, I forlader som virksomhed hos jeresmedarbejdere – før, under og efter deres rejse i jeres virksomhed – der definerer, om folk kommer til jer selv, bliver eller forlader jer. Det handler om at vinde medarbejdernes hjerter og sind. Det handler om at gå fra effektivitetsstyrede processer til at designe gode medarbejderoplevelser. 

5 gode grunde til at arbejde med jeres Employer Brandingstrategi og EXD

Der er mange gode grunde til at gå i gang med at få lagt en Employer Branding strategi og indarbejde den i en EXD plan. Den første har vi allerede været inde på, men lad os tage dem her:

1. Kampen om talenterne er spidset endnu mere til. I vil stå stærkere (end jeres tætteste konkurrent)

2. Time-to-hire bliver forkortet, altså en hurtigere rekruttering, fordi de spændende kandidater allerede ligger i jeres emnebank. Dette sparer jer tid og penge.

3. Færre fejlrekrutteringer, fordi de kandidater, som ikke kan identificere sig med jer, de allerede er sorteret fra. 

4. Større engagement fra- og forankring af nuværende medarbejdere. I får defineret klart hvem I er og vil være, det skaber et brand-stolthed og giver naturligt gode ambassadører for jeres virksomhed. 

5. Øget bundlinje. Det er velkendt for os der arbejder i HR, at de afdelinger eller virksomheder, hvor trivslen er høj, er produktiviteten og salget højere.

Kampen er i gang, men er I sat til at tabe eller vinde den med jeres brand?

Har I udfordringer med tiltrækning eller fastholdelse, er I velkomne til at række ud for et uforpligtende møde omkring jeres muligheder. 

Klummen er skrevet af Nadja Søndergaard Fuglsang, ejer af virksomheden Optimum HR i Fredericia. Hun arbejder som virksomhedskonsulent med fokus på blandt andet bæredygtig talent tiltrækning, ledelses- og organisationsudvikling.  

Læs mere på www.optimumhr.dk

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer