Den unge pianist gav søndag middag en forrygende koncert i Christianskirken. Jonas Hasager Emtkjær Jensen spillede på Christianskirkens Steinway-flygel. Er der noget som klangen af en Steinway og Sonsflygel i et rum med super akustik, med en efterklang af samme i total stilhed, der sender tankerne helt ud i det yderste univers.

Jonas er en ung pianist på 17 år, som går på Københavns MGK. Jonas spillede værker af sig selv, Bent Sørensen, Claude Debussy, Alexander Scriabin og Franz Liszt. Ud over at være et musikalsk unikum har Jonas også lært sig russisk og bulgarsk sprog.

Jonas lagde ud med en egen komposition kaldet, ”En Rêve” (I en Drøm /min drøm) som han komponerede i 2021. Et usædvanlig godt stykke musik, der straks hensatte en i en dystre tone stemning for straks at gå over i lystige toner, Jeg håber, Jonas på sigt udgiver sin egen musik, han har talentet og kan komme langt.

Koncerten forsatte med et usædvanligt nummer, nemlig nummer 8 af Bent Sørensens 12 Nocturner In Rosenblüten tanzen, som Bent Sørensen udgav med Katrine Gislinge, et svært stykke stem­ningsmusik med en vibrerende magisk klang, der fik det til at risle ned af rygraden.

Claude Debussy’s Danseuses de Delphes, som blev komponeret omkring 1909-1910, var det unge talents andet nummer. Claude Debussys Præludier er 24 stykker for solo-klaver, fordelt på to bøger med hver 12 præludier, Danseuses de Delpheser fra nummer 1 og stk. 1. Et tankevækkende stykke musik sublim fremført med unik timing.

Alexander Scriabin: Sonata no. 5, Op 53 efterfulgte med sin dramatiske åbning for derefter at blive stemningsfyldt og igen i optempo hensætte en til mere dramatik. Værket anses for at være en af Alexander Scriabin sværeste kompositioner, både teknisk og musikalsk og det fremførte det kun 17-årig talent uden kvaler.

Franz Liszt etudes d’execution transcendante, Étude No. 12 “Chasse-neige” betyder noget med “heftig vind, der rejser hvirvler af sne”. Trods den solrige første majdag kunne man føle sneen i den magiske stemning, der blev skabt.

Som ekstranummer gav Jonas intet mindre end Bach, Prelude i B mol spillet med så meget udtryk og indleven at man næppe tror, at Jonas kun er 17 år. Jonas kom snart igen og fortsæt venligst med at dele din og andres musik med os!

Kendetegnende for koncerten var god akustik, timing, temposkift, humor, mangfoldige stemningsbilleder, eminent spilleteknik og intet mindre end lyden af et Steinway flygel, når det er bedst. Alt fremført fra hukommelsen uden brug af noder/partitur.

I et efterfølgende interview fortalte Jonas, at han kommer fra en musikalsk familie og begyndte først at spille i starten af 2018, morfaderen er musikforsker, derudover spillede en onkel klassiske værker for Jonas, hvilket medvirkede til at kickstarte ham. Udover klaveret spiller Jonas lidt violin.

Om fremtidsdrømmene siger han koncertpianist og komponist. Men Jonas næste rejse er Sankt Annæ Gymnasium og derefter konservatoriet eventuelt i Ungarn eller Rusland. Han var på List-akademiet i Budapest i november 2019, inden Corona satte en stopper for det.

Jonas kom forbi Fredericia på vej til Lübeck, hvor han skal optræde på en skole. Jeg ønsker Jonas forsat god rejse. MEN husk at komme tilbage og berige Fredericia med din kunnen igen. Synd for de der valgte det gode vejr i haven og første maj møder. I gik glip af noget stort.

Til AVISENs læsere: Jonas Hasager Emtkjær Jensen. Husk dette navn.