Onsdag blev Lennert Klement ringet op og spurgt om han kunne stille seks mand i Antwerpen torsdag. Hvad gør den lokale smedevirksomhed? De finder fem mand, får godkendt en bunke papirer og sætter kurs mod Belgien. Søndag var arbejdet overstået – med stor succes – og så kunne de vende retur til Danmark.

Humøret er godt, trods det noget triste vejr. Regnen siler ned, men Lennert og Morten fra Wiggers & Klement har fundet det store smil, kaffen og et rundstykke frem. I sidste uge var lokalerne på Kaltoftevej skiftet ud med havnen i Antwerpen, hvor et af verdens største containerskibe havde brug for hjælp.

“Det er ikke lige en opgave vi har lavet før”, lyder det fra Lennert, imens Morten sidder ved siden af og sikker samtykkende. Med et skib der måler 400 meter i længden, 61 meter i bredden og har plads til 24.000 20-fods containere var det et mægtigt syn der mødte de lokale smede. Motoren har 11 cylindere, hver måler lige knap en meter i diameter, forklarer Morten. Det giver 109.000 hestekræfter, det svarer til lige knap 1.650 Kia Picanto’er – bare for at lave en Peter Ingemann-sammenligning.

Noget af det arbejde der skal laves forud for sådan en rejse er i denne tid at se nærmere på Corona-restriktioner og Udenrigsministeriets rejsevejledning. “Vi undersøgte selvfølgelig alle regler på forhånd, herunder også Udenrigsministeriets rejsevejledning, der på det tidspunkt ikke gav anledning til bekymring. Derefter skulle vi sætte os ind i de belgiske retningslinjer i forhold til Corona”, forklarer Lennert.

“Der var også en korrespondance med rederiet omkring de gældende retningslinjer på skibet – blandt andet blev vi inden vi trådte ombord på skibet testet. Vi havde styr på vores, så der var heller ikke nogle af vores medarbejdere der var usikre overhovedet. Det var også sådan, at alt mad og drikke skulle vi selv medbringe, så vi ikke kom i nærheden af besætningen. Så der var helt styr på sikkerheden omkring det”, fortsætter han.

Stor opgave – men det ryster ikke Wiggers & Klement

Det kan godt være, at der var tale om en stor opgave – og en opgave som den lokale virksomhed ikke tidligere har løst. Men for Morten og Lennert gør det ikke så meget om de har prøvet det før, for de greb udfordringen og havde tiltro til deres faglige viden. 

“Vi skulle skifte en 11 tons tung forring, hvor der inden vi kunne skifte denne skulle skilles en del af. En fire tons tung top skulle afmonteres – og stemplet, yderligere fire tons, skulle også trækkes op før vi kunne starte med den reelle opgave. Så skulle vi sætte en ny forring i, nye stempelringe og selvfølgelig skulle stemplet tilbage”, forklarer Lennert om opgaven – og vedkender sig at det godt kan lyde en kende teknisk det hele. 

“Men selvom vi ikke har løst en opgave magen til før, så har vi lavet mange andre ting der ligner. Vi har før løftet tunge ting – og vi har skilt ad og samlet ting der var mere komplekse end det her. Så vi var faktisk meget selvsikre omkring opgaven. Det viste sig jo også, at de tests de lavede efterfølgende gav et perfekt resultat, der var ikke en finger at sætte på arbejdet”, fortæller han.

En af udfordringerne ved denne opgave var, at der for det første skulle vandres meget på ståltrapper op og ned – og så var temperaturen lige omkring 35 grader hele tiden. “Nu må man jo ikke brokke sig over varmen når det regner, men det var altså ret varmt”, siger Morten med et grin.

“Vi er som virksomhed meget omstillingsparate, så når vi får en henvendelse som den her, så siger vi ikke nej. De havde brug for vores hjælp – og vi var klar til at hjælpe”, fortæller Morten, inden Lennert følger op: “Det er noget af det vi har lagt mærke til allerede, at vi siger ikke nej til ret meget”.

“Vi håber selvfølgelig at vi bliver kontaktet igen, det er klart. Jeg tror at vores force på det her område kan ligge på afstanden til havne som Hamborg, Aarhus, Aalborg og Esbjerg hvor der også kommer store skibe ind, som kunne få brug for vores hjælp. Og selvfølgelig også her i Fredericia, der er ingen grund til at flyve folk ind udefra, for vi kan godt løse opgaven”, forklarer Lennert.

Udover et succesfuldt stykke arbejde var det en oplevelse for Morten og Lennert at være afsted. “Man bliver meget fascineret”, fortæller Morten. Skibet er kæmpe stort, logistikken er enorm – og foregår med stor præcision. I de 48 timer Wiggers & Klement var ombord på skibet blev der arbejdet i døgndrift med at tømme det for containere. 

Læs mere om Wiggers og Klement her

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer