I morgen tidlig går det løs. For 10. gang. Cirka 600 unge skal onsdag og torsdag have den kreative tænkehat på hovedet, når de skal i gang med at løse de opgaver/udfordringer, som otte virksomheder har med til dem. Eleverne skal arbejde med problematikker og emner, som er reelle i forhold til virksomhedernes forretningsudvikling.

En af de erhvervsfolk, som ser frem til at opleve eleverne folde sig kreativt ud på InnoCamp 2019 er bankdirektør fra Jutlander Bank, Christian Jungmark. Det er ikke første gang, at han stiller eleverne udfordringer på den populære innovationscamp. Ved sidste års camp deltog Jutlander Bank også, og tidligere har Christian Jungmark repræsenteret Spar Nord i en årrække.

Mange ideer kan realiseres

Det har været en oplevelse hvert år, og Christian Jungmark er altid vendt hjem med et væld af gode ideer fra de unge, ideer som gav rigtig god mening i forhold til bankens udfordringer med at få kontakt til de yngre kunder. Igennem årene er eleverne på InnoCamp kommet med mange bud på, hvordan den unge profil kunne skærpes, og ofte har det blot handlet om at gribe ideerne. Der har nemlig været mange.

–  Udfordringen for os som bank har været at tage ideerne med hjem og omsætte dem til praksis. Det har været svært, fordi vi sad lokalt og skulle udvikle på dem. På den måde kom resultatet af de unges kreative ideudvikling på InnoCamp ikke så langt i vores regi. Men det, jeg har lært af InnoCamp, og af de unges sans for at tænke ud af boksen, er, at der skal være medarbejdere i virksomheden, der griber de bedste ideer og arbejder videre med dem. På den måde giver InnoCamp mening.

Viceborgmester sætter campen i gang

– Vi har i Jutlander Bank nogle medarbejdere, som sidder centralt og som har særligt fokus på at tænke i retning af de unge. For dem giver det mening at opleve to dages ideudvikling på InnoCamp, og de glæder sig til at deltage på innovationscampen de næste dage, 13. og 14. november i Fredericia Idrætscenter.                

Christian Jungmark og Jutlander Bank har ligesom de andre syv virksomheder, DGI, Danske Mejerier, Pro Print, Fredericia Kommune, Pump Track/Dyhre Cycling, Autohuset Vestergaard og HOME udtænkt konkrete opgaver til eleverne, men de er hemmelige, indtil campen starter i morgen tidlig. Det er viceborgmester Ole Steen Hansen, der officielt sætter det hele i gang kl. 8.30.

I løbet af campens første dag, skal eleverne først og fremmest besøge de virksomheder, som de skal arbejde med. Derudover skal de i gang med idegenerering, elevatortaler og konceptbeskrivelser indtil midt på eftermiddagen. På dag to skal de virksomhederne rundt og besøge alle grupper og lytte på deres projekter, hvorefter de bedste, og ikke mindst vinderne af InnoCamp 2019, kåres fra først på eftermiddagen.     

Samtidig med at eleverne arbejder med virksomhedernes udfordringer, får de en inspirerende indsigt i hinandens uddannelsesretninger, og elever fra folkeskolernes 8. klasse får viden om de ungdomsuddannelser, de har mulighed for at vælge sigt ind på. InnoCamps grundtanke er først og fremmest at fungere som en alternativ uddannelsesbrobygning, men i lige så høj grad introducere de unge fra både grundskolen og ungdomsuddannelserne for innovation og ideudvikling.

InnoCamp afvikles i et samarbejde mellem ungdomsuddannelserne i Fredericia og Fredericia Kommune.   

http://bit.ly/lolalecture

Skriv et svar