Fredericia AVISEN sætter i en serie fokus på ensomhed, og de tilbud der er til udsatte i Fredericia Kommune. Vi besøgte Din Indgang i Gothersgade.

Solen havde sneget sig frem da vi gik ned til Gothersgade. Her havde vi en aftale om, at mødes med folkene i Din Indgang.

Vi nåede kun lige forbi vinduet, inden døren blev åbnet. Vi blev mødt af Heidi med et stort smil. Vi følte os velkommen allerede fra starten.

Heidi Toft-Laursen bød straks på en kop kaffe da vi satte os ved bordet. Inden vi havde set os om, var flere af Heidis kollegaer stødt til. De vil meget gerne fortælle om deres mange tilbud.

din indgang
Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN
Ingen går forkert

Det motto lever de efter i Din Indgang. Maja Guldberg fortæller hvorfor: “Vi arbejder efter, at ingen er gået forkert når de kommer her. Alle der kommer her er velkomne, og ingen problemer er for små.”

Det bliver hurtigt fulgt op af Rikke Davidsen, der fortæller om variationen af borgere: “Vi hjælper alle. Vi har borgere i alle mulige slags forløb – der er ikke to forløb der er ens. Vi hjælper alle borgerne”.

Når man træder ind af døren hos Din Indgang, så bliver man mødt med varme og med et smil. De står klar til at hjælpe alle – og der er altid nogen at snakke med.

Flere forskellige tilbud

Hos Din Indgang har man ikke nogen penge, det vil sige man ikke kan få økonomisk hjælp, men der er mange andre tilbud hos Din Indgang.

“Selvom vi ikke har nogen økonomi, kan vi sagtens hjælpe de borgere der kommer. Vi hjælper dem med alt fra boligsøgning, til søgning af indskudslån” siger Heidi Toft-Laursen.

Et af hovedpunkterne i Din Indgang er netværk. Netværk betyder meget for mennesker, og mangel på netværk kan skade.

“Vi hjælper folk med at få et netværk. Det kan godt være de har et netværk, men at de ikke har et netværk hvor de kan spejle deres følelser i. Der prøver vi at hjælpe dem på vej. Der er også dem der slet ikke har netværk overhovedet – de skal hjælpes meget hurtigt” lyder det fra Rikke Davidsen.

“Vi hjælper også med ad hoc hjælp. Hvis tingene går for stærkt, eller der er noget man skal bruge hjælp til. Vi kan hjælpe folk med det meste – eller sætte dem i kontakt med nogen der kan” siger  Gitte S. Callesen.

Foto: Matthias Niels Runge Madsen, Fredericia AVISEN
Medarbejdere med forskellige roller

Heidi Toft-Laursen er ansat som opsøgende medarbejder, sammen med hendes kollega Jack.

“Vi er opsøgende medarbejdere. Vi arbejder på gadeplan, hvor vi bruger meget tid på at snakke med folk. Vi har et rigtig godt samarbejde med varmestuerne. Vi snakker med alle. Alt fra ham der er gået fra Thy-lejren på slidte sko til den hjemløse der sidder på midtpunkt” fortæller Heidi om sit job.

“Men altså jeg laver ikke noget, som mine kollegaer hernede ikke kan lave. Jack og jeg følger dem måske bare til dørs – altså får dem guidet ned til Din Indgang” fortsætter Heidi.

Maja Guldberg, Gitte S. Callensen og Rikke Davidsen arbejder alle på Din Indgang i Gothersgade. Her hjælper de alle de borgere der kigger forbi.

“Altså vores arbejde er jo, at hjælpe dem der kommer ind. Når der kommer en borger ind er vi altid to kontaktpersoner. Dermed ikke sagt, at man altid taler med to, men der er to koblet op. Det kan sagtens være den ene man taler mest med, men det giver noget tryghed at der er to” fortæller Gitte S. Callesen.

din indgang
Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN
Hvad er en succes for jer i Din Indgang?

Det spørgsmål var svært for de fire. “Jamen der er jo så mange successer” lød det.

“Men hvis jeg skal vælge en ud, så er det når en borger lyser op. Nogen af dem der kommer er virkelig langt nede, men de lyser op når de kommer her. Det er fantastisk at se” siger Heidi Toft-Laursen.

“De får ligesom et glimt i øjet når de føler sig på vej. Når vi har vendt deres udvikling. Det er lidt magisk faktisk” fortsætter Gitte S. Callesen.

Én ting er helt sikkert når man kommer forbi Din Indgang i Gothersgade: Man bliver taget rigtig godt imod – og man føler sig velkommen fra starten.

Det indtryk jeg sidder tilbage med af Gitte, Maja, Heidi og Rikke er hjertevarme. De er virkelig hjertevarme, hjælpende og virkelig behagelige mennesker. Jeg er imponeret over deres rolighed, samtidig med, at de virkelig brænder for det de laver.

Det sidste budskab der skal med er: Ingen går forkert når de besøger Din Indgang. Intet problem er for småt – for et problem kan være småt for nogen og stort for andre.