Efter 70 år med Ikeas katalog har den verdensomspændende koncern besluttet sig for at lægge det på hylden. Virksomheden ønsker at være digitale som en del af den transformation, man er inde i. Kataloget har været et afgørende element i Ikeas succes, hvor inspiration og lancering af nye produkter var et af katalogets store mål.

Det var i 1951 at Ikea kataloget udkom første gang. Ingvar Kamprad, grundlæggeren af Ikea, lavede selv den første udgave, som blev trykt i 285.000 eksemplarer. Siden er kataloget trykt og udgivet flere gange end Bibelen, så det er blevet til en del eksemplarer i tidens løb.

Men allerede i år 2000 udkom Ikea med deres første digitale version af deres katalog, og siden da har man arbejdet på at forbedre den digitale udgave år efter år. I mellemtiden har de fleste fået adgang til computere, tablets og smartphones. Derfor satser Ikea på at kunderne fortsat vil engagere sig i deres produkter, men fremover via digitale adgange.

Vi kommer ikke til at starte forfra. Vi har allerede været igang med at transformere mange aspekter af, hvordan vi når og interagerer med vores kunder, siger Ikea i en pressemeddelelse.

Også salgsdelen har Ikea snart 2 årtiers erfaring i at køre digitalt, da man siden 2001 har haft adgang til at købe ind online hos Ikea. Alligevel har det trykte katalog været en enorm del af det hidtidige Ikea fundament, og det toppede i 2016 hvor man trykte 200 millioner eksemplarer i 69 forskellige versioner, på 32 sprog til 50 markeder rundt omkring i verden.

Ikea nævner ikke selv miljøet som en faktor i deres beslutning. Men omfanget af tryksager der skal produceres, fragtes og distribueres har haft en betydelig volumen. Derfor er det endelige farvel til trykte eksemplarer af Ikea kataloget også noget, der kan have betydning for andre brancher, når en markedsleder af Ikeas størrelse tager skridtet og går fuldt ud digital.

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer