IBC-elever kommer tæt på erhvervslivet i et særligt erhvervsfagligt studieprojekt. Et mangeårigt uddannelsessamarbejde mellem bunkevirksomheden Monjasa og IBC Fredericia Middelfart giver en god erhvervsindsigt og unge mennesker med lyst til at sælge olie. 

Man kan komme rigtig langt som elev på handelsgymnasiet, hvis man gerne vil skabe sig en karriere i erhvervslivet. I den daglige undervisning fokuseres der på alle aspekter af det at skabe, drive forretning. Der findes dog kun én måde at komme helt tæt på en virksomhed, og det er ved at opleve den indefra. Denne unikke oplevelse får en gruppe elever på handelsgymnasiet IBC Fredericia Middelfart, når de arbejder med et særligt studieprojekt om den succesfulde bunkervirksomhed Monjasa i Fredericia.

Foto: Thomas Kvist Christiansen

Eleverne, der går i 2.g på Global Studies og den supersproglig studieretning, Global Communication, skal arbejde med skriftlige projektopgaver, men de skal også lære virksomheden at kende indefra. Det foregår ved særlige besøg, hvor nøglepersoner viser rundt og fortæller om deres arbejde – og ikke mindst om de uddannelser, der er relevant i forhold til at kunne arbejde som enten sælger, trader, eller operator i en virksomhed som Monjasa.

Begejstring og passion

Monjasa er en ung virksomhed med et ungt team af medarbejdere, der siden grundlæggelsen i 2002 har udviklet sig og vækstet i hastigt tempo. Fra at operere fra en adresse i Bramdrupdam og efterfølgende på Strevelinsvej i Fredericia, har Monjasa i dag kontorer og afdelinger i de dele af verden, hvor der er størst aktivitet omkring salg af olie til skibstrafikken – blandt andet i Dubai, Singapore, Panama og USA. For nylig aflagde IBC-eleverne et indledende møde i virksomheden, og udover at høre om uddannelsesprogrammet Monjasa Oil & Shipping Trainee (MOST), og de faglige muligheder der er i virksomheden, blev de introduceret for virksomhedens fire værdier. Der arbejdes med en stor respekt for både kollegaer og kunder fra mange forskellige kulturer, der er høje ambitioner, en nysgerrighed og ikke mindst smil og glæde i hverdagen. Begejstring og en vis passion for faget skal kunne mærkes både hos kunden og hos direktionen.

Foto: Thomas Kvist Christiansen

Således er Monjasa altid klar til at sætte nye aktiviteter i søen, hvis medarbejdere har en god ide, som de brænder for, og kan forsvare rent forretningsmæssigt. På den baggrund er der netop åbnet et afdelingskontor i Vietnam – ganske enkelt fordi en sælger brændte for at gøre en indsats netop her og naturligvis samtidig kunne fremvise en interessant business case. At finde helt rigtige mennesker er et vigtigt element for Monjasas forretningsprofil.

Mange års samarbejde

IBC Fredericia Middelfart har igennem en årrække samarbejdet med Monjasa, og det er en succesfuld forbindelse, der ikke mindst er en gevinst for virksomheden. Her lægger man ikke skjul på, at netop denne form for uddannelsesfagligt netværk, giver mulighed for at rekruttere medarbejdere. Igennem årene har flere elever gennemgået uddannelsesforløb som både trainee og operator, og i dag er der ligeledes IBC-elever i virksomheden – både i lære og som ansatte. Den tidligere IBC-elev Frederik Jungmark er i dag medarbejde på Monjasas kontor i Stamford, som ligger lige uden for New York. Det er både lærerigt og inspirerende for eleverne at blive introduceret til virksomheden gennem besøg, hvor de møder medarbejdere i jobfunktioner, som de selv kan målrette deres studievalg efter. Lektor på IBC Fredericia Middelfart, Hanne Hedegaard Ludvigsen, lægger ikke skjul på, at samarbejdet mellem skole og virksomhed har stor værdi.

– I Trekantsområdet er vi privilegerede ved at have mange virksomheder, som gerne vil samarbejde med os, og især er det fantastisk at have et mangeårigt samarbejdet med Monjasa, som giver så stort udbytte for eleverne.

IBC-eleverne skal på i alt fire besøg hos Monjasa i løbet af et toårigt studieforløb, og Anna Nørregaard Jørgensen og Julie Linde Dalskov fra Global Studies er ikke i tvivl om, at det indledende besøg hos Monjasa var interessant:

– Vi oplevede den viden og teori, som vi arbejder med i skoletimerne i praksis. Det var overraskende, hvor meget de begreber, vi arbejder med til hverdag, fylder på deres arbejdsplads.

Det var spændende at høre om en virksomhed, som vi normalt ikke ville få kendskab til.

– Besøget er en stor motivation i forhold til vores uddannelse, da det ikke kun dækker ét fag, afsætning, men også kulturforståelse, virksomhedsøkonomi og international økonomi.

Mere præcis skoleopgave

Kathrine Larsen fra Global Communication lægger ikke skjul på, at det var spændende at høre om den måde, Monjasa var startet på – to unge oliesælgere med en god idé, go-på-mod, visioner og et lån på bare én million kroner. Hun fandt det meget inspirerende at møde de unge medarbejdere og deres fortælling om de uddannelser, der er relevante for dem.

– Oplæggene var meget brugbare, ikke kun til at frembringe en forståelse for Monjasa som en virksomhed, og hvordan deres forretningsmodel hænger sammen, men også til brug i skolen, hvor vi skal bruge det til vores skolearbejde. Vi skal både lave en opgave omkring Monjasa i afsætning og en erhvervscase. Informationerne har givet en dybere forståelse for, hvordan en virksomhed fungerer, og informationerne, som vi har fået, er ikke nødvendigvis noget, som man kan researche sig til. Derfor kan vores skoleopgaver gøres så præcise som muligt.

https://v2.billetten.dk/index/eventdetails/eventno/75792?&q=bfca6cb8-b6ef-4f9b-a461-5fc0df3d33f7&p=ac59dc39-9c9a-4478-a92d-3e9c45981ec1&ts=1548747233&c=billetten&e=201801&rt=Safetynet&h=071f614d8fc8d0f6740d5bd5412f499a
Køb billet her