Fredericia AVISEN elsker kultur. Er graffiti på tog udelukkende hærværk? Ønsker graffiti malere kun at ødelægge DSBs ejendom eller ligger der andre tanker bag stregerne på vognene? Læs med her.

Graffitiens historie kan diskuteres, om det var den ene eller den anden, der var først, om det var i Philadelphia eller i New York. Men vi vil tage udgangspunkt i den bølge, vi oplevede i Danmarks firsere, hvor den europæiske bølge af graffiti startede. Denne historie kunne blive lang og nuanceret, men jeg vil i grove træk fortælle, hvorfor det i nogle henseender er togene, der står for skud.

For flere unge drenge, mig selv inklusiv, blev mødet med store farverige malerier på togvogne først i firserne, starten på en bølge som flere kaldte en døgnflue, men stadig lever den dag i dag. Specielt filmen, Style Wars gjorde indtryk.

Style Wars udkom i 1983 og var en dokumentarfilm som beskrev graffitibølgen fra de tidlige halvfjerdsere og fulgte den frem til startfirserne. Man så mange unge amerikanere gennem graffititags og malerier kaldet pieces. De fik sig en identitet sideløbende med rap, electric boogie, breakdance og DJ’ing. Mange af de unge kom fra slummen, hvor der ikke var mange veje ud af fattigdommen i ghettoen, for nogle blev toggraffitien en identitet. Når man skrev sit navn på en blok, var det begrænset, hvor mange, der så det, når det var skrevet med store bogstaver på en subwayvogn så millioner af New Yorkere ens navn og man blev “somebody”

Alle elementerne som var samlet i dokumentaren, blev det vi kender som HIP HOP i dag, og startskuddet til graffiti i Danmark blev så transformeret fra New York Subway til DSB.

Da de første toge blev malet i Danmark, var DSB slet ikke forberedt på den bølge, der ville ramme dem og stadig den dag i dag, rammer.  Derfor var det nemt for de unge danskere, som havde set tendenserne fra New York at gå uforhindret ned til de røde stammer af S-tog.

Danmarks første wholecar  – Foto: Zenith

Her er den første Wholecar, som det hedder, altså en hel vogn fra ende til anden og fra top til bund. Den blev malet i ro og mag før vagter, pigtråd og videoovervågning. De første mange hundrede malerier på togvogne og mure i danmark blev foreviget i bogen Dansk Wildstyle Graffiti, den blev nærmest en bibel for de næste generatioer af graffitimalere. Med bogen kom også et nyt sprog for malerne, her er vedlagt en side fra bogen der udkom i 1985.

Ordliste fra bogen Dansk Wildstyle Graffiti

Dengang var man i offentligheden nervøse for, hvad der skulle blive af den her generation af vandaler som sprayede på offentlig ejendom. En af de særdeles aktive, før den første wholecar skiftede til musikbranchen og gav os McEinar, Østkyst Hustlers og er i dag en af de meste brugte tv-forfattere som blandt andet stod bag succesen Pendler Kids. En fra den første wholecar er i dag en meget kendt radiovært.

Men toggraffitien er ikke forsvundet tværtimod. Det er stadig et kick for mange unge at se deres navn rulle ind på en perron foran en stor gruppe pendlere, der skal videre ud i livet. På den måde får man en eksponering man normalt ikke ville kunne købe, desuden giver det en stor mundfuld respekt fra andre udøvere og fans. En af grundende til at mange synes, at det man ser i dag, er grimt oftest forbundet med mængde af tid man har til rådighed til at male.

I dagens Danmark er der vagter, kameraer og hundepatruljer, det er ikke unormalt, at når en graffitimaler fanges, at man straffes med fængsel. Men det afholder ikke udøverne fra at fortsætte deres kunst på togene. Metroen er også kommet til Danmark og den er et yndet mål, da den minder om starten i New York. DSB har en politik om, at der ikke må køre metrotog med graffiti, men det afholder ikke malerne fra at male dem hver nat. På internettet florerer mange malerier, der aldrig kommer ud og køre, men for en graffitimaler er et fotobevis nok til at få respekten fra kulturen.

København – Metro – Graffitikunstneren Blow

Blandt nogle grene i graffiti er det en konkurrence at male så mange metrosystemer i verden, og gennem netværk infiltreres alle metrosystemer, så de kan males. Desværre har udviklingen også medført, at miljøet er blevet meget mere hardcore både, når det kommer til udførelse og måden, man beskytter sin færden.

Toggraffitien kan ikke bekæmpes og den vil aldrig dø, men det er også vigtigt af forstå, at i dag er den kun en lille del af en stor og kreativ graffitikultur, som er levevej for flere kunstnere og har gjort sit indtog i den kommercielle verden.

Graffiti
Skildpadde Grafitti – Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

DSB fortæller ofte om deres kamp mod grafitti og de mange millioner de bruger på bekæmpelse, men de fleste steder Fredericia inklusiv kan man stadig gå direkte ind til de eftertragte stållærreder.

Læs her om DSBs tog kirkegård i Fredericia

Graffiti i Fredericia

https://www.facebook.com/mrhoejer/