Forside EP19 Hvordan reklamerer EP-kandidater i Polen og Tyskland

Hvordan reklamerer EP-kandidater i Polen og Tyskland

DEL
Stettin - Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Fredericia AVISEN tog på en 24 timers roadtrip til Stettin og Berlin i forbindelse med, at kulturredaktøren dækker Europa Parlamentsvalget. Men valgkampen er ikke så folkelige, som vi kender den fra Danmark.

Jeg glædede mig til at se, hvordan man griber valget an andre steder end i Danmark, hvor man næsten ikke kan gå mange meter før, man får tilbudt en karamel, et bolche eller ender med at stå med en rose i hånden. Det skulle hurtigt vise sig, at situationen så noget anderledes ud i Polen.

Da vi ankom til den polske grænse, skulle vi ikke køre mange meter før den først valgplakat kom til syne. Det skulle vise sig at være meget systematisk for valgplakater i Polen, at det var de store billboards, der var udvalgt som stemmefangere. Det var også bemærkelsesværdigt, at den første butik vi så var Netto.

Bartosz Artukovic pryder de fleste billboards vi så. Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Bartosz Artukovic repræsenter partiet Platforma Obywatelska, som er et polsk liberalt-konservativt parti. Hvis man skal lave en sammenligning, så er partiets synlighed massiv og næsten alene om at reklamere som McDonalds mod en lokal pølsevogn.

Der var få plakater var i bybilledet, igen af partiet PiS – Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Der var ingen politikere på gaden overhovedet, vi mødte “0”, jeg havde nok forventet der ville være stande, pavilloner eller andre måder, hvor politikerne kunne komme ud med deres budskab.


Elżbieta Rafalska pryder også en af de store billboards i den indre by – Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

PiS er et højreorienteret og EU-skeptisk parti. På dansk hedder det Lov- og Retfærdighedspartiet, de har sikret sig det største antal pladser i de lokale styrer rundt omkring i Polen.

Rent designmæssigt så er deres plakater stilrene, ensartede og meget nationalistiske. Det polske flag spiller sammen med de europæiske farver så det næsten ligner den franske tricolore.

Berlin

Berlin skilte sig ud på udbredelsen af de valgplakater, vi kender fra Danmark, dog meget mere sporadisk og uorganiseret. Det tætteste jeg kom på at møde nogle politikere var disse klistermærker ved Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche.

Tæt på at møde en politiker, men nej – Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Der var en række runde stickers, jeg prøvede at følge dem, men uden held. Efter en dialog med mine kollegaer kunne vi konstatere, at boden var væk.

Berlin – Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Partei Mensch Umwelt Tierschutz kom til sidste Palamentsvalg ind med 1,2 procent af de tyske stemmer. Deres valgplakater var mest synlige i Berlin og deres budskaber lægger ikke fingrene imellem. De minder om de advarsler, man kender fra danske cigaretpakker, her handler det om dyrevelfærd.

Berlin – Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Men altså igen ingen politikere på gaden og kæmpe for deres sager, men de digitale skærme på metrostationer og i togene blev brugt flittigt til partireklamer.

Die Grünens plakater passer godt til de grønne områder – Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Die Grünen var også et af de partier, man lagde mærke til, med deres rene grafiske design. De vil gerne bygge et nyt Europa med grønne værdier og det var faktisk et af de mest synlige temaer i Berlin, både på politiske og det uorganiserede streetart, klima og dyrevelfærd.

Berlin kærlighedens by – Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Ligesom i Danmark var der også kreative indslag uden afsender som dette hjertesymbol ved Neptunspringvandet ved Nikolaiviertel.

Jeg kan i min optik konkludere, at mangfoldigheden sejrer i Berlins gader, når det kommer til valgplakaterne. Det stilfulde højredrejede PiS har næsten enevælde i Stettin. Men fælles for begge byer var, at politikerne ikke var på gaden og kæmpe for deres synspunkter.

http://bit.ly/sofielindelecture
DEL