Vendergades fremtid har flere gange været oppe til debat. Vi har taget den politiske temperatur på, hvad der skal ske og spurgt partierne i Fredericia Byråd om, hvad de mener, der skal ske med Løvestrøget.

Skal Vendersgade være en sivegade eller hvad skal der ske? Det spørgsmål stillede vi til partierne.

– Der er en del ledige lokaler, og jeg synes, at man skal høre ejerne af bygningerne, Fredericia Shopping og de forskellige interessenter. Vendersgade skal åbnes op til en sivegade. Vi har ikke kapacitet til at have så mange gågader som vi har. Slet ikke efter corona, siger Kenny Bruun Olsen (V).

Kenny Bruun Olsen. (Foto: Matthias Runge Madsen / Fredericia AVISEN)

Venstre-politikeren, der sidder i by- og planudvalget, har forståelse for, hvis butiksindehaverne vil være imod en sivegade.

– Men bare fordi man åbner op, betyder det ikke, at man ikke får kunder. Man vil kunne køre lige til døren, og der er mange tomme lokaler. Det er en synd og skam, siger Kenny Bruun Olsen og åbner op for, at Danmarksgade også kan blive åbnet op:

– Man kunne lave en 30 km/t-zone og så lave 15 minutters parkering, siger han.

(Foto: Matthias Runge Madsen / Fredericia AVISEN)

Karsten Byrgesen (D) stemmer i og vil åbne op for kørsel i Vendersgade.

– Det ser ud som om, at mængden af forretninger flytter sig mod Kanalbyen. Der er en del ledige lejemål, og jeg ser en mulighed for, at vi kan lave parkering, da vi kommer til at mangle muligheder for at parkere i byen. Når man laver projekter er der meninger, og det bedste er, at borgerne har en mening om det og bliver hørt i debatten, siger Byrgesen og fortsætter:

– Nu har vi lukket Gothersgade af, og derfor må vi give noget kørsel tilbage, og det vil give mening at gøre det i Vendersgade. Jeg synes, at det vil give en god cirkulation.

Cecilie Roed Schultz (Foto: AVISEN)

Hvad der præcis skal ske med Vendersgade vil Cecilie Roed Schultz (O) ikke tage stilling til.

– Som tommelfingerregel er vi pro bilfriområder, men hvis der skal tages en gågade ud, så skal der lægges til et andet sted. Vi har udvidet Gothersgade Syd til at være bilfri, og vil ikke sætte os imod at åbne for Vendersgade, fordi vi er igang med udvidelsen, men det kræver en debat i lokalplanen, siger Cecilie Roed Schultz og fortsætter:

– Vi var imod at åbne Danmarksgade op, men der handler det også om placeringen og hvordan det binder gaderne sammen. Vendersgade ligger mere på kanten. Generelt set skal der være liv i en by, men der er en samfundstendens til, at der kommer til at være færre fysiske butikker, og de butikker der kommer, er en anden type end for nogle år siden.

Steen Wrist.

Borgmester Steen Wrist (A) er afventende i forhold til, hvordan fremtiden skal være i Vendersgade.

 – Vi har i byrådet vedtaget, at vi vil lave en midtbystrategi, som vi går igang med. Vi vil tale med Fredericia Shopping, butiksejere og grundejerforeningen. Vi afventer indtrykkende fra de forskellige parter, siger Steen Wrist og fortsætter:

– Vi skal kigge på, hvordan man får en velfungerende midtby med sammenkoblingen. Jeg går ikke forudindtaget ind. Flere ting skal hænge sammen. Der er flere muligheder for, hvad der skal ske. Man kunne også lave beboelse, det er ikke bare sort på hvidt, hvad der skal ske i fremtiden. Og så synes jeg, at når man vedtager en midtbystategi, så skal man høre og lytte til folk, og det er det jeg vil gøre personligt.

Susanne Eilersen. (Foto: AVISEN)

I Dansk Folkeparti ser man gerne, at der åbnes op en sivegade som følge af udviklingen i bymidten.

– Vi har i lang tid sagt, at vi skal have åbnet mere op i byen. Med lukningen af Gothersgade syd får vi for mange gågadekvadratmeter i forhold til byens størrelse. Hvis antallet af gågadekvadratmeter gør, at områder virke halvtomme, så er det med logiske at lave en sivegade, hvor der er blomster ude i siden. Man kunne også lave nogle af bygningerne om til lejligheder, men det er op til ejerne af bygningerne at bestemme. Det vil være mere hyggeligt, end tomme butiksvinduer synes jeg. Det giver en negativ spiral for virksomheder, der kommer hertil, når det ser øde og dødt ud, siger Susanne Eilersen (O) og fortsætter:

– Man kan kigge på, hvad der skete, da man lavede det nye Føtex, hvor det ændrede menneskestrømmen, når man laver noget nyt. Før i tiden var der dødt i det område, og nu er der kommet caféer der og det har skabt liv. Det har flyttet strømmen, og det skal vi tage højde for. Ligeså snart man åbner mere op, så kommer der et anderledes flow, og det vil ikke hjælpe på Vendergades situation, udtaler Susanne Eilersen.

0 0 stemmer
Artikel Rating
Følg
Notikation om
guest
3 Kommentarer
Ældste
Nyeste Mest bedømte
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer

hans thomassen
hans thomassen
00:42 - 4. maj 2021 00:42

Man skulle fra byråd og shopping skabe lidt mere opmærksomhed i Vendersgade.
Få udnævnt nogle bymæglere (det har de andre steder) der kunne søge kontakt til evt. emner.
Huslejen må jo være billigere i Vendersgade fremfor -Gothersgade?
Biludstillingen var alle tiders, kunne der ikke laves noget lignende f.eks. cykel- og knallert handlere. eller motorcykler.
Vendersgade er bred. Man kunne invitere forskellige idrætsklubber ind og vise deres idrætsgren frem i gade lørdag formiddag.
Man kunne også invitere humanitære foreninger og klubber ind med en salgsbod så de kunne præsenterer deres klub eller forening,
De tomme lokaler kunne lånes ud til humanitære organisationer, eller til andre forretninger i byen, så de kunne udstille deres produkter.
I Middelfart har de haft succes med dette og det lykkedes dem faktisk i 2020 at få etableret 9 nye butikker.

Hans Thomassen
Hans Thomassen
19:09 - 4. maj 2021 19:09

Det de har haft succes med i Middelfart er at lave opsøgende arbejde ala bymægler og udadvendt arbejde.

Cecilie Grob
Cecilie Grob
10:18 - 6. maj 2021 10:18

Ja det med at I gerne ser bymidten bilfri, der ser vi mere og mere, men hvad med alle dem der bor inde i bymidten, nu r Gothersgade blevet parkeringsfri zone og parkeringspladser er nedlagt, os der bor her betaler parkerings licens, og skal nærmest slås om parkeringspladserne, vad med det fine parkeringshus vi har ved Føtex , kunne de ikke komme til at virke under vore parkerings licens, det står alligevel helt tomt når forretningerne er lukkede og i weekenderne ?????