Den svenske tøjkæde H&M, der også har butik i Fredericia, vil lukke 250 butikker næste år. Et svigtende salg og coronasituationens påvirkning på kundernes købelyst får tøjkæden H&M til at lukke 250 butikker næste år. Det oplyser koncernen i sit for regnskab sommermånederne juni, juli og august.

H&M koncernens nettosalg udgjorde SEK 134.482 (171.061) SEK i de første ni måneder af regnskabsåret. Salgsudviklingen blev væsentligt negativt påvirket af situationen i Covid-19, især i andet kvartal, hvor butikker midlertidigt blev lukket på de fleste markeder. højst var ca. 80 procent af gruppens butikker lukket. H&M-koncernens nettosalg udgjorde SEK 134.482 (171.061) SEK i de første ni måneder af regnskabsåret.

Salgsudviklingen blev væsentligt negativt påvirket af situationen i Covid-19, især i andet kvartal, hvor butikker midlertidigt blev lukket på de fleste markeder. højst var ca. 80 procent af gruppens butikker lukket. Resultat efter finansielle poster udgjorde SEK -1.613 mio. Koncernens resultat efter skat udgjorde SEK –1.242 mio. Svarende til SEK –0: 75 pr. Aktie. Eksklusive IFRS 16 udgjorde resultatet efter finansielle poster SEK -1.847 mio. (11.988).

Cirka en fjerdedel af H&M-koncernens butikker har en kontraktlig ret til at genforhandle eller forlade deres leasing hvert år. I 2021 er der planlagt et nettofald på omkring 250 butikker »Gennem meget værdsatte collectioner og hurtige, afgørende handlinger vendte vi tilbage til overskuddet allerede i tredje kvartal. Vores medarbejdere har gjort en fantastisk indsats for at opnå vores hurtig bedring. Selvom udfordringerne langt fra er forbi, mener vi, at det værste ligger bag os, og vi er godt placeret til at komme stærkere ud af krisen. Efterspørgsel efter god værdi, bæredygtige produkter forventes at vokse i kølvandet på pandemien, og vores kundetilbud er godt positioneret til dette. Vi fremskynder nu vores transformationsarbejde, så vi fortsætter med at tilføre værdi til vores kunder,« ”siger Helena Helmersson, administrerende direktør og fortsætter:

»Vi øger digitale investeringer, fremskynder butikskonsolidering og gør kanalerne yderligere integrerede. For at sikre, at vores tilbud er relevante for kunderne og forbedre tilgængeligheden i alle kanaler, vil hastighed og fleksibilitet være endnu vigtigere i fremtiden, især i forsyningskæden. Covid-19 har også fremhævet vigtigheden af ​​bæredygtighed. Gennem vores arbejde med at blive cirkulært og klimapositivt øger vi andelen af ​​bæredygtige og vedvarende materialer, og vi udvikler nye indtægtsstrømme. Sammen med vores hurtige transformationsarbejde vil dette styrke modstandsdygtigheden og bidrage til langsigtet rentabel vækst for H&M-gruppen.«

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer