Forside Erhverv Henrik Seerup er en energisk butikschef som elsker kundeservice og gode råvarer

Henrik Seerup er en energisk butikschef som elsker kundeservice og gode råvarer

DEL
Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Fredericia AVISEN møder butikschef Henrik Seerup i MENY til en snak om, hvad der gør det specielt at arbejde i Fredericias nye madmekka. I en miniserie vil vi sætte spot på medarbejderne, der står klar til at betjene kunderne personligt.

Jeg møder Henrik Seerup på kontoret i baglokalet, hvor vi skal tale lidt om ham, men også hvad det er for nogle værdier, som MENY har.

Henrik er en gæv jyde, som kommer fra Struer i Vestjylland. Han har fået sin erfaring gennem arbejde i flere Superbestbutikker – det er altså ikke tilfældigt, at han er at finde her i vores nye madmekka.

Han blev først udlært gennem kæden og fik senere ledelsesuddannelsen. Endelig tog han en købmandsuddannelse hos kæden. Det er en pakke, som kæden tilbyder det personale, de satser på kunne være interessante som købmænd i deres butikker en dag.

MENY på åbningsdagen Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

“Jeg er i butikken i Fredericia, for at få de sidste ting med i bagagen, så jeg er klar til den dag, hvor jeg skal lede en butik, ligesom Købmand Henrik Eriksen”, siger Henrik Seerup.

Henrik bor i Haderslev, så han får nogle kilometer asfalt under dækkene, men han håber snart at finde sig til rette i Fredericia. Han er 29 år og lever alene, så det er ikke så svært at rykke til Fæstningsbyen.

“Jeg elsker branchen, fordi jeg elsker at have med mennesker at gøre, jeg elsker at give en fantastisk kundeservice. Det er også vigtigt at give smagsoplevelser, udfordre kunderne på deres indkøbsvaner. Vi skal være og er lidt mere fremme i skoene, end hos de lidt mere konservative kæder i branchen”, siger Henrik.

Hvordan ser du jeres butik her?

“Med grønt-, slagter-, delikatesse- og vinafdelingerne skaber vi rammerne omkring butikken. Den spiller max. Det at butikken spiller, betyder også, at vi kan fokusere 100 procent på at få medarbejderne til at komme med gejst og godt humør på arbejde. Og det betyder alt for os. Når vores medarbejde er glade, giver de god service, når de giver god service, så kommer kunderne til os”, siger Henrik.

Keyhanger med nøgleord. Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

“Der er en god opbakning til butikken. Til vores sommerfest i MENY var der en fantastisk opbakning, det overbeviser mig om, at vi nok skal finde vores plads på markedet i Fredericia. Vi vil lave mange flere lignende arrangementer,” siger Henrik.

I virker meget kundemindede, er det noget i uddanner jeres personale til?

“Ja, det er det, vi har en keyhanger, som er vores MENY-bibel. Det første man får at vide er, at vi netop adskiller sig os på kundeservice og måden vi tilgå kunderne på. Hvis man har en lidt træls dag, så kan man tage det kort, der hænger om halsen og gå ud på lageret og lige spørge, hvorfor er det vi er her? Der står otte budskaber. Vi har en lidt mere moderne ledelsesstil – en mere demokratisk ledelsesstil, hvor vi afholder tavlemøder, morgenmøder hvor hele personalet indgår. Det betyder, at man får en større indsigt i, hvad der sker på tværs af afdelingerne, hvordan det går med tallene, og om vi er på rette vej. Det giver et boost, og så går vi ud bagefter og giver kunderne den bedste oplevelse, vi kan,” siger Henrik.

Henrik er meget interesseret i vin og er uddannet sommelier. Han har samtidig fået massevis af kendskab til vin gennem kæden. Købmand Henrik Eriksen har været selvstændig vinhandler, så der er god mulighed for at få en kyndig vejledning i MENY. Deres afdeling er stor og meget velassorteret. Købmanden og butikschefen har ikke samme favoritområder, når det kommer til vine, så deres vejledning kommer vidt omkring.

Stort udvalg af rose vine i MENU. Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

“Det er altid muligt for kunderne at komme i MENY og få vejledning af en vinkyndig. Både Eriksen og jeg er uddannet inden for det og mener selv, vi er dygtige til at parre mad op med den rette vin”, siger Henrik.

Da butikken stadig er ny, så giver personalet den en ekstra skalle med 200 kilometer i timen, for at gøre sig ret til en plads i markedet.

Hvad med fritiden?

“Jeg kan godt lide at spille golf og så er jeg en kæmpe foodnørd. Jeg elsker at lave mad, der godt kan være lidt krævende, jeg synes, det er super fedt at være nørdet omkring det”, siger Henrik.

http://prinsenafegypten.dk
DEL