Havneselskabet ADP holdt torsdag informationsmøde, hvor de fortalte, at de vil bruge 300.000 kroner årligt på at støtte foreningsidrætten. Det er dog ikke alt, som de kan støtte, og der er ting, som eksempelvis driftstilskud, som de ikke må støtte. 

Torsdag klokken 16:00 afholdt ADP møde i Port Houses kantine. Mødet havde det formål at fortælle om mulighederne for at søge om et sponsorat hos havneselskabet, der fremadrettet har afsat 300.000 kroner årligt til støtte af foreningsidrætten.

Slagets gang blev primært styret af økonomichef i ADP, Michael Overgaard Andersen, men inden det var tid til alt for meget snak fik formand for Kultur- og Idrætsudvalget i Fredericia Byråd, Peder Tind (V), ordet:

– Foreningerne har en kæmpe opgave. I gør en kæmp indsats, og så har vi ADP, der har kaldt til møde. Det er et anerkendelsesværdigt initiativ, som jeg synes er fedt. I får ideer og I kan sige, hvad I har på sinde og på den måde støtte vores idrætsliv i Fredericia, sagde Tind bland andet.

I forvejen er ADP sponsor hos Fredericias to sportslige fyrtårne, FC Fredericia og FredericiaHåndboldklub, og det er ikke på bekostning af dem, at der kommer dette intiativ.

– Vi har været med hos dem i mange år, og det vil vi fortsat være. Vi er glade for at være med til at betale eksempelvis trøjer til breddeidrætten. Vi vil have navnet ADP bredt ud så bredt som muligt, sagde Michael Overgaard Andersen.

Især er det tilsigtet med de 300.000 kroner, at det skal rammer så mange foreninger som muligt med midlerne. Derfor vil der være tale om sponsorater omkring 5.000 kroner stykket.

– Det er typisk spillertøj, som det vil være. Får vi 25 ansøgninger fra fx Fredericia fF, så vil alle 25 hold ikke få tøj. Det er vigtigt at komme bredt ud, og det vil årligt vende tilbage. Derfor kan der komme til at stå ADP på tøjet mange år fremover, forklarede havneselskabets økonomichef.

(Foto: AVISEN)

Mens Michael Overgaard Andersen talte på et overordnet plan, var der også spørgsmål fra salen. Det blev blandt andet slået fast, at der ikke vil blive givet penge til driftstilskud, anlægsprojekter og at det vil ikke blive prioriteret at pengene skal gå til indkøb af udstyr. Flere gange blev der spurgt fra salen med konkrete eksempler på, hvad der kan støttes. Michael Overgaard Andersen slog fast, at alle er velkommen til at sende en ansøgning, og at man kan være mere kreativ end at søge om et sæt spillertøj. På stående fod ville økonomichefen ikke udelukke noget, selvom det flere gange blev svaret, at ADP gerne se deres logo synliggøres i forbindelse med støtten.

Efter 40 minutter med oplæg om, hvordan ADP’s nye sponsorpulje bruges, blev mødet hævet, og det var tid til at gøre status for havnesleskabet.

– Jeg synes, at det har været en succes med så mange deltagere. Det er succeskriterie nummer et. Det har været en god dag, hvor vi vil dele penge ud til foreningslivet, som vi ved har det svært ved at få sponsorater i klubberne og foreningerne, siger Michael Overgaard Andersen.

ADP er allerede synlige hos fyrtårnene, som Michael Overgaard Andersen kalder dem, men hvorfor så gøre mere opmærksom på sig selv?

– Det er faktisk lige nøjagtig det, som er interessant. Fyrtårnene er ét segment i elitesport, men alle de andre kæmper med at få tøj til eksempelvis andet- og tredjeholdet, og man kan komme langt med mindre sponsorater i den sammenhæng, siger han.

En anden ting ved det er, at glæden ikke er til at tage fejl af for de foreninger, der får del af midlerne.

– Det er nemlig også en del af det. Vi vil ramme bredt, og i stedet for at lade foreningerne komme til os, har vi nu meldt det bredt ud, slutter Michael Overgaard Andersen.