Forside Danmark Hård konkurrence på pakke-markedet gavner forbrugerne

Hård konkurrence på pakke-markedet gavner forbrugerne

DEL

Når vi bestiller en ting hjem fra nettet, er der efterhånden adskillige valgmuligheder til, hvordan pakken skal komme hjem til os.

Webbutikkerne tilbyder i stigende grad, at vi kan vælge mellem forskellige transportører af vores internetvarer.

Hver tiende webbutik tilbyder helt op til fem eller flere distributører at vælge imellem for forbrugerne. Det er alt fra PostNord, UPS, GLS til andre udbydere, der vil levere din pakke.

– Det er besværligt at have flere distributører. Omvendt kan man sige, at man ikke kan drive en net- eller anden butik, hvis man ikke har tilfredse kunder, siger kommunikationschefen.

Forbrugerne har talt, og prisen er en parametre, som de fleste kunder vil vælge ud fra. Derfor er der også kommet stor fokus på gennemsigtighed i branchen. 

Netop derfor er Pakke.dk blevet populær. Denne side sælger ikke blot fragt, men har gjort det til en dyd at gøre markedet gennemsigtigt. Flere brugere har allerede fået øjnene op for, at der er mange muligheder på markedet.

Styrker konkurrence

Og det er nødvendigvis ikke en dårlig tendens, mener cheføkonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk.

– Det er noget, vi skal vænne os til at udnytte. I gamle dage var der én leverandør og én kvalitet. Nu er der en langt større valgfrihed. Og det kan man bruge til sin egen fordel.

Distributørerne af pakker har alle deres specialiteter, siger Henrik Theil.

– Man kan sige, at Post Danmark (nu PostNord, red.) har altid haft styrken, at de kunne levere på hjemmeadressen og en enkelt af de andre distributører har også taget den del til sig. Og så er der nogen som GLS, der er gode til at have en hel stribe steder, hvor man har muligheden for at få leveret pakken.

Og ifølge cheføkonom Martin Salamon er valgfriheden en stor fordel for forbrugerne. For leveringen er blevet billigere.

– Det er blevet et meget bedre marked for forbruger, der sender og modtager pakker, fortæller cheføkonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk.

En af Danmarks absolut hurtigst voksende distributører inden for pakker er DAO. Selskabet har specialiseret sig i hurtige leveringer samt lave priser gennem en innovativ forretningsmodel.  

Flere henter selv pakker

Derudover vælger flere og flere at få deres pakker sendt til en postbutik, en pakkeshop eller en pakkeboks frem for at modtage sin pakke på hjemadressen.

Ifølge tal fra Foreningen Dansk Internethandel er det nu tæt på halvdelen af kunderne, der foretrækker at hente pakken, mens godt 40 procent får leveret til døren.

– En af de helt klare determinanter er, at kunderne ofte ikke har været tilfredse med leveringstidspunkterne og derfor selv skulle ned og hente pakken på postkontoret. DAO har lavet det sådan, at man kan få bragt den til døren mens man sover eller selv vælge hvilken pakkeboks det skal leveres i. Netop denne frihed har gjort at flere danskere har valgt at benytte muligheden, samtidig med, at man også sparer penge, udtaler Martin Salamon.