Forside Erhverv Håndbold under operation giver Marguerittepris

Håndbold under operation giver Marguerittepris

DEL
Foto: Charlotte Dahl, Sygehus Lillebælt

Sygeplejerske Karin Nørgaard fra Afdelingen for Bedøvelse og Intensiv på Kolding Sygehus vinder dette års Marguerittepris for excellent sygepleje.

Som sygeplejerske skal man kunne se og møde det unikke behov, som patienten har i en given situation og derved forsøge at gøre patienten tryg.

Det kan anæstesisygeplejerske Karin Nørgaard fra Afdelingen for Bedøvelse og Intensiv på Kolding Sygehus i en sådan grad, at hun torsdag blev belønnet med ”Margueritteprisen 2019”, der blev uddelt ved en ceremoni i Vingsted under Sygehus Lillebælts årlige sygeplejesymposium. ”Margueritteprisen” er en pris, som Sygehus Lillebælt uddeler til en sygeplejerske eller en social- og sundhedsassistent, der har leveret ”excellent sygepleje” i det foregående år.

Det kan for eksempel være ved at indfri et særligt, vigtigt ønske for patienten, ved at give en ekstra krammer, når der er allermest behov for det, eller ved at gøre noget helt tredje, der hjælper patienten i en svær situation.

– Det er et kæmpe cadeau for den sygepleje, som jeg og vores team laver. For det er aldrig en solopræstation, det er altid et samarbejde. Det er vigtigt at kunne tage sig af det hele menneske i sygeplejen, og jeg er så priviligeret, at jeg mit job som operationssygeplejerske kan tage mig af ét menneske af gangen, som jeg møder i forbindelse med operationen, siger Karin Nørgaard.

Håndbold under operationen
Karin Nørgaard får prisen på baggrund af en indstilling fra en kollega, der især fremhæver ét eksempel på sygeplejerskens excellente arbejde.

En søndag aften stod Karin Nørgaard over for en patient, der var meget angst for at blive bedøvet og opereret. Angsten skyldtes, at patientens egen mor var død under en operation mange år forinden.

Det blev derfor aftalt, at kvinden ikke skulle opereres i fuld narkose, men at hun i stedet skulle have foretaget en blokade – og altså være vågen under operationen. Patienten var tidligere håndboldspiller og bemærkede i sjov, at operationen lå på et uheldigt tidspunkt, fordi det danske håndboldlandshold på samme tidspunkt skulle spille en VM-kamp.

Den bold greb Karin Nørgaard, der fandt sin egen mobiltelefon frem og foreslog, at patienten kunne se VM-kampen direkte på telefonen, mens hun blev opereret, når hun nu alligevel skulle være vågen under operationen.

Telefonen blev derefter hængt op på bagsiden af afdækningen, og patienten fulgte via mobiltelefonen med i VM-kampen, opdaterede alle på operationsstuen om kampens forløb – og på den måde kom hun trygt og godt gennem operationen, mens hun så håndbold.

– Karin formåede på denne utraditionelle måde at berolige patienten, der ellers havde været meget bekymret ved tanken om, at hun skulle bedøves og opereres. Hun greb muligheden i situationen, da den opstod, og det er i høj grad excellent sygepleje, der gjorde en stor forskel for patienten – og som fortjener anerkendelse, forklarer sygeplejefaglig direktør på Sygehus Lillebælt, Helle Adolfsen.

Gode eksempler kan inspirere
Den kollega, der har indstillet Karin Nørgaard til ”Margueritteprisen 2019”, skriver, at Karin Nørgaard altid på professionel og empatisk vis formår at se patientens unikke behov i situationen.

Hun er eminent til både at se patienterne og til at spørge ind til dem, så de føler sig trygge i situationen og nærmest hygger sig under operationen – det er både ekstraordinært og excellent sygepleje, lyder de rosende ord. Og så er hun altid en fornøjelse at arbejde sammen med på operationsstuen, fortæller kollegaen.

– Det er vigtigt, at vi på Sygehus Lillebælt fremhæver de gode eksempler på den excellente sygepleje, fordi de eksempler har en afsmittende effekt. Når kollegaerne hører om de nomineredes fortællinger, bliver de inspirerede til også at gøre noget udover det sædvanlige, når situationen opstår. Det gør hele sygehuset bedre – og det gavner patienterne, øger patienttilfredsheden samt bidrager til, at vi på sygehuset gør os umage med at give patienterne den bedste behandling og pleje, siger Helle Adolfsen.

Der var i alt tre medarbejdere nominerede til prisen, som patienter, pårørende og personale kan indstille dem til. Med prisen følger en margueritte-broche fra Georg Jensen samt blomster.

Udover ”Margueritteprisen” fik servicemedarbejder Hanne Røjkjær en særpris – ”Patienternes Stjerne” – fordi hun løbende og gennem årene er blevet fremhævet af rigtig mange patienter for sin særlige indsats og måde at hjælpe patienterne på.

Hanne Røjkjær er ansat på Hjertesygdomme i Vejle, hvor det er hendes opgave at servicere og ’nusse’ om patienterne. Læs mere om Hanne Røjkjærs arbejde og indsats her:
http://www.sygehuslillebaelt.dk/wm469031

www.ibc.dk/hf-og-vuc/
Annonce




DEL