Forside Sport Guide: Sådan får du succes med din træning

Guide: Sådan får du succes med din træning

DEL

Det kan virkelig uoverskueligt første gang, man står nede i et træningscenter. Man bliver mødt af et syn af en masse maskiner, veltrænede personer og mange steder også høj musik og tv’er.

Men bare slå koldt vand i blodet. Her har vi samlet fem håndgribelige tips, som du kan tage udgangspunkt i, når du vil opnå succes med din træning.

1. Sæt dig realistiske mål

For det første, så gælder det om at sætte realistiske mål. Mange starter i træningscentreret og kvitter det så hurtigt igen, fordi de ikke opnåede det mål, som de satte sig for.

Her ligger problemet ofte i, at målet er enten urealistisk eller uklart defineret. Du skal vide, at det tager tid at se resultater både i spejlet og på vægten. Det kræver en kontinuerlig indsats, og at du øger belastning, repetitioner mv. løbende. Test løbende, hvor meget du kan rykke barren.

I samme moment, så sørg for at sætte dig delmål frem mod det store mål. Hvis du sætter et stort mål på at du fx skal tabe dig 25 kilo, så virker det allerede uoverskueligt. Hvis du i stedet siger, at du skal tabe dig 5 kilo, så virker det langt mere spiseligt.

Hvis det tilmed virker uoverskueligt for dig, at træne i et fitnesscenter, så kan du overveje, at investere i få basis-maskiner til hjemmet. Du kan bl.a. se nærmere på denne crosstainer test.

2. Lad være med at sammenligne dig med andre

Både på Instagram og i fitnesscentrene vil du se personer, der er meget veltrænede. Hvad deres udseende ikke fortæller dig er, hvor lang tid det har taget for dem, at se sådan ud samt hvad det ellers har krævet af fravalg.

Så lad være med at sammenligne dig med andre. Det er ét af de vigtigste tip – både for nybegyndere og alle andre.

3. Sørg for at have det sjovt

Du skal ikke bare træne, fordi du har et mål om at smide fedt. Du skal gerne også føle, at det samtidig er sjovt og motiverende. Alle dage er ikke lige sjove, men overordnet set, så bør du finde en træningsform, der gør dig glad. Det er samtidig med til at holde dig motiveret.

Du kan også have det sjovt til træning ved at få en træningsmakker eller personlig træner. På den måde bliver du udfordret, og du har en aftale, som du ikke lige kan løbe fra i sidste sekund, fordi du hellere vil se din yndlingsserie på Netflix.

4. Udfordre dig selv

Når du er blevet mere komfortabel med din træning, så kan du begynde at udfordre / konkurrere med dig selv. Det kan være ved at variere din træning eller ved at benytte anden form for udstyr, eksempelvis findes der en vægtvest til crossfit, der betyder, at man får en ekstra belastning i sin træning.

Ved at give dig selv små udfordringer, så du er igen med til at holde dig til ilden. For til syvende og sidst, så handler det om kontinuitet, når man gerne opnå flotte resultater med sin træning.

5. Husk søvnen og undgå stress

Søvnen er en vigtig træningsmakker for at opnå de ønskede resultater. Det er forskelligt, hvor meget søvn den enkelte har brug for, men du skal helst vågne veludhvilet hver dag. Hvis du ikke gør det, så gå tidligere i seng, og hav også gerne skærmfri minimum en time før sengetid.

Du vil dog også opleve, at du er mere træt, hvis du har presset dig selv yderligere eller trænet nogle andre muskelgrupper end normalt.

At undgå stress er også helt essentielt. Her tænker vi på den negative form for stress, der medfører meget lidt overskud og en urolig søvn i hverdagen. Det kan virkelig spolere alt, og have store konsekvenser på længere sigt. I samme moment skal du derfor heller ikke overtræne. Du kan hurtigt mærke på din krop, hvis den er ude af trit og du ikke er i balance.

DEL