Mette Bjeld er professionel, når det kommer til personlig træning, eksklusivt kommer hun med et par øvelser som hun kalder, “noget man kan udføre under tandbørstningen”.

Det skal tages med et glimt i øjet, men kan man børste tænder hver dag, kan man også styrke sin krop.

Den første øvelse Mette Bjeld viser er for at få gang i lænderyggen, mange overbelaster netop den del af kroppen. Vi kender måske at have siddet for længe ved computeren eller med en smartphone i hånden.

Mette foreslår denne øvelse, hver dag og man skal stille sig med hoftebredde. Man bruger begge sine hænder og to fingre, grunden til at det skal være to fingre er, at man kan få en forkert stilling og ved at lægge håndfladen på kan man have tendens til at slappe for meget af i lænderyggen. Hvis man placerer sine fingre som Mette er man sikker på den rigtige spænding.

Man skal også spænde sit bækken, “man løfter op på første etage”, som Mette siger.

Når man er klar, er det selve hoften, der kører ind under dig og kører op. Mette tegner et billede af, hvis man havde en malerpensel bag i, så skal man lave den lange streg. Hovedet skal også med så man er sikker på at hele rygsøjlen kører med.

Lav øvelsen 12 gange eller 4 gange, hvis din formåen ikke er til 12 fra start.

Så skal den samme øvelse laves igen på samme måde med hoften. Men denne gang er armen med ved hovedet, først øvelser med den ene arm bagefter den anden. Mette foreslår igen 12 gange med venstre, 12 gange med højre.

Nu skal hånden væk fra hovedet og strækkes frem, samme øvelse laves igen, 12 med venstre og 12 mod højre. Her kan man have tendens til at det kun er armen der arbejder, men det er hele kroppen der skal med.

Efter denne øvelse viser Mette en god pause øvelse i halve cirkler.

Mette Bjeld igang med opvarmning til et af hendes arrangementer. Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

Bemærk at Mette Bjeld viser hele øvelsen på kun 1 minut og 27 sekunder.

“Øvelsen styrker lænderyggen og den muskel der hedder quadratus lumborum. Grunden til at øvelsen er vigtig er, fordi når vi sidder og arbejder, så krummer vi i lænderyggen. Det er derfor, der er mange, der får ondt i ryggen at at sidde og arbejde. Mange løbere begynder også at svaje mere og mere. Psoas-muskulaturen den strammer, så folk begynder at svaje, der kan øvelsen også bruges. Resultatet skulle gerne være at få trænet en muskel som man bruger for lidt til dagligt”, siger Mette.

https://www.ibc.dk/nyheder/infomoeder-paa-ibc/

Leave a Reply