Over det meste af verden har nye regler for upload af videoer til tjenesten Youtube skabt vrede hos skaberne af indhold. Reglerne kommer på baggrund af at Youtube (ejet af Google) systematisk har overtrådt amerikansk lovgivning i årevis – og samtidig tjent milliarder af dollars på at gøre det. Nu har Google indgået et forlig med den amerikanske stat repræsenteret af FTC (Federal Trade Comission), hvor de betaler en bøde på knap en milliard kroner for at have sporet børns online aktiviteter og lave målrettet reklame mod børnene på Youtube.

Der er ingen reklameindtægter (Foto: Fra internettet)

I slutningen af 1990’erne indførte USA en beskyttelse af børns online-aktivitet, der forkortet betegnes som “Coppa” (Childrens Online Privacy Protection Act). Udgangspunktet for loven er at det er ulovligt at markedsføre direkte til børn online. Der er således tale om en velkendt lov, der ikke er blevet overholdt af Youtube. Den stammer fra en tid hvor internettet og de digitale tjenester ikke var så udbredte og anvendte som i dag.

Men nu sender Google ansvaret videre til de mange millioner af brugere, der dagligt uploader indhold til Youtube. Det er i forvejen meget svært at tjene penge på at lave indhold til Youtube, for Google-koncernen beholder størstedelen af reklameindtægterne selv. I årevis har Google profiteret af at helt almindelige mennesker har investeret masser af tid, kreativitet og iderigdom i at skabe kanaler og indhold på tjenesten, hvorefter man har kunnet sælge reklamer for annoncører, målrettet de mange besøgende. Youtube er verdens næststørste internettjeneste målt på besøgende, så det er store beløb, der er tale om. Også i Danmark bruger danske virksomheder store beløb på at markedsføre deres produkter på Youtube, herunder Coop og Arla. Det er imidlertid ganske lidt Google sender tilbage til det danske nationalbudget, da de ikke betaler ret meget skat i Danmark og heller ikke betaler kreatørerne ret meget for at lave indhold for dem.

Mange kritiske videoer om det seneste udspil fra Google florerer i disse dage på Youtube, der kan ende med at have startet en revolution mod tjenestens egenrådige adfærd. Tidligere på året er flere store Youtubere gået i åben krig med Youtube på grund af de meget specielle regler for ophavsbeskyttet indhold, hvor eksempelvis pladeselskaber har jagtet filmskabere, der bare forsøgte at lave en video om at lære at spille på guitar. En af Youtubes store vækstområder har været undervisningsvideor, anmeldelser og spil. Men Youtuberne har argumenteret for at Google kun ønsker at beskytte sig selv og gå de store selskabers ærinde.

Med de nye regler om indhold der potentielt kan interesserer børn, lader det til at Google har stukket hånden ned i en hvepserede. De nye regler siger nemlig, at folk der har uploaded en video til Youtube nu skal markerer, om den kan interesserer børn. Det gælder også tidligere uploaded indhold. Har man ikke markeret indholdet efter reglerne, så vil indholdet blive fjernet – og i USA risikerer man bøder op til 42.000,- dollars.

Selvom det ikke er Youtuberne, der har brudt lovgivningen, så udtrykker mange af dem vrede over at de skal til at opdele deres indhold på den måde. Især de Youtube-kanaler hvor der optræder computerspil, legetøj eller på anden vis er en fælles interesse mellem børn og voksne, er i farezonen. Paradoksalt nok kan man ifølge Youtubes regler slet ikke bruge tjenesten, hvis man er under 13 år. Dermed burde problemet have været løst. Sagen er bare den, at både voksne og børn har været ret ligeglade med aldersreglen, hvorfor selv meget små børn er vokset op med at forældrene har tændt for Youtube. Noget som Google udmærket har vidst, og derfor har nået at tjene milliarder af dollars på, før de blev stoppet af den amerikanske stat.

En væsentlig faktor til vreden er også, at der ikke er nogen reklameindtægter, hvis man har markeret en video som havende børns interesse. Det betyder at de relativt små beløb der kan tjenes på at lave indhold for Google og Youtube, slet ikke kommer, hvis en video er markeret som havende interesse for børn.

Leave a Reply