Den 1. januar er det allerede to år siden, at Jutlander Bank så dagens lys i Fredericia med Bankdirektør Christian Jungmark i spidsen. Siden er det gået stærkt og i dag samler banken 1600 lokale kunder. Jutlander Bank er Ugens Erhvervsprofil.

Der er travlhed og koncentration at spore hos Jutlander Bank i Fredericia, da vi ankommer til den gamle apoteksbygning i Danmarksgade. Christian er røget i et impulsivt møde med en kunde, der kiggede forbi, men efter et par minutter tager han imod os. Vi tager plads i et af bankens hyggelige områder, hvor historien og kunsten straks fænger øjet. Det gamle apotek lever stadig i lokalerne, og lokale kunstnere udstiller løbende på væggene, så man behøver ikke tale om vejret.

“Vi havde ikke regnet med så stor opbakning, som vi har fået. I øjeblikket ligger vi på hele 1600 kunder, pænt fordelt mellem privat og erhverv. Vi har senest gearet op på erhverv med Christian Jørgensen, så vi nu har to rådgivere på det område. Det glæder jeg mig til, og så har Henrik (Christians kollega red.) også en at tale fodbold med, hvilket giver en god stemning,” indleder Christian Jungmark vores samtale.

Er erhvervsområdet vigtigt for jer?

“Absolut, og vi tror på, at vi kan gøre noget for mange virksomheder i vores område. Mange banker har regionaliseret deres organisationer, vi ser det hele anderledes. Der sker så meget i branchen og på erhvervsområdet, hvorfor vi tror på, at det er vigtigt at holde det lokalt,” svarer Christian og fortsætter:

“Mange så os nok som en døgnflue, men vi er her endnu. En af årsagerne er vores mange ambassadører. Vi har rigtig mange kunder, der er gode til henvise til os, hvilket giver en ekstrem stærk ambassadøreffekt. Vi er ikke den frække dreng i klassen, men vi er nytænkende. Vi vinder meget på vores tilgængelighed. Man kan fange os morgen, middag og aften. Vores kunder kan skrive og ringe, de får ofte hurtigt svar på deres forespørgsler, når der er noget – typisk indenfor 24 timer, og mange gange med det samme. De kan tale med os om alt. I denne digitale verden betyder det meget, at de værktøjer og muligheder virker. Grundlæggende er den personlige kontakt meget vigtigt, nogle går all in til det digitale – det er der også et segment, der efterspørger, men vi føler faktisk, at mange vil det menneskelige og kontakten. Det gælder også de unge, særligt, når det kommer til de større spørgsmål i livet, som bilen, huset eller uddannelsen.”

“Vi forsøger at rotere rundt med kunsten hernede. Det virker godt, og kunstnerne brænder virkelig for at udstille, men også for det de laver. Det giver os noget helt andet, når vi har besøg. Imens mange fra liberale erhverv går mod high tech, sort/hvid og det mere konceptionelle, går vi en anden vej, hvor historien og kunsten spiller en stor rolle. Det skal samtidig være hyggeligt at komme forbi os, men alene bygningen giver mange samtaler, fordi man kan huske den gennem årtier. Det giver også mange samtaler, og mange får følelse af et ejerskab, hvilket virkelig er godt,” fortæller Christian Jungmark fra Jutlander Bank. (Foto: Andreas Dyhrberg Andreassen/Fredericia AVISEN)

Hvordan har det været at starte en ny bank i Fredericia?

“Det har været en fantastisk rejse. Vi er syv medarbejdere i banken nu, og ud fra den arbejdsmæssige betragtning har vi været på konstant, både med kundesnakke, og bankskifte. Så vi har haft travlt med at hjælpe vores kunder, og ikke mindst hjælpe nye kunder let over til os, og være med på den rejse hele vejen. Det har også givet gode kundeanmeldelser, blandt andet på Trustpilot, hvor vi i den grad bliver bekræftet i, at fokus på tilgængelighed og det personlige virker. Det giver gode anbefalinger.

“Nu nævnte du tidligere jeres investering i erhvervsafdelingen, hvilke virksomheder er jeres kunder?

“Det er mindre og mellemstore virksomheder, og i særlig grad lokale virksomheder. Vi er en fullservicebank, men vi har ikke de store mastodonter. Vi har det fint med de lokale virksomheder, som vi kan have en god kontakt til, og følge undervejs. Det er vigtigt for os alle i banken, at vi har luft til at besøge vores kunder mindst en gang om året – og helst være forbi deres virksomheder. Vi skal ikke have luften til at få dem i bøgerne, vi skal også have tiden til at tale med dem igen. Jeg tror, at det er vigtigt, at vi tænker sådan. Mange når det ikke længere, fordi kundemængden pr. rådgiver er for stor i mange banker,” fortæller Christian Jungmark og fortsætter:

“Det er også noget, der giver point, at vi er på og interesserede i vores kunder. Jeg vil skyde på, at 80 procent af vores kunder kommer via ambassadører. Det sker i en verden, hvor også bankverdenen er blevet et samtaleemne i frokostpauserne, når alt fra bilkøb til låneomlægninger vendes. Her har vi fået et godt image, der smitter af, når vores kunder fortæller nye kunder om os. Det giver mange møder.”

Hvad siger jeres hovedafdeling til fremgangen i Fredericia?

“De er meget tilfredse. Vi havde en målsætning om, at investeringen i den nye filial skulle være hentet efter tre år, det kunne vi indfri efter et år og ni måneder. I dag bidrager vi til bankens fælleskasse, hvilket var et stort mål for os. Det er rigtig fedt at vide, at vores forretningsmodel virker,” siger Christian og afslører lidt om planerne for fremtiden:

“Vi skal fortsætte væksten på privatsiden – på erhvervsiden vil vi gå mere ind i Vejle og Fredericia-området, hvor vi har store og gode netværk. Vores erhvervsafdeling dækker også Vejle, Vestfyn og Fredericia. Så ambitionen er klart at give den mere gas her. Business as usual – altså give vores kunder en god behandling. Ambitionerne er ikke, at vi skal være 10, 12 eller 15 medarbejdere. vi skal drive en sund forretning og det skal være sjovt at gå på arbejde.”

Hvad siger dine kolleger til jeres første to år?

“De er glade. Det har også været fantastisk at kunne fortælle dem, at vi har nået milepælen før tid, og vi fortsætter fremad. Det viser også, at den indsats, vi har lagt som team bærer frugt. Mange har troet på os i byen, og det har givet noget,” slutter Christian Jungmark.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/2351/2357/files/avis13.pdf?87
Følg
Notikation om
guest
1 Kommentar
Ældste
Nyeste Mest bedømte
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Anonnym
Anonnym
11 måneder siden

Det er også en god bank. Er meget tilfreds 🙂