Lørdag den 24/10/20 dannede det genfødte Fredericia Teater rammen om hele to koncerter, jeg var så heldig at sikre mig billetter til GasOrleans i den lille sal med plads til 140 publikummer organiseret af EventC.

GasOrleans er udtænkt af vokalist Michael Carøe og arrangeret af trompetspilleren Jesper Riis, det består i sin fulde størrelse af hele 14 musikere, men på dagen var der 12 på scenen. Ud fra bandets navn kan den opmærksomme læser hurtigt regne sig frem til at bandet, ja måske nærmere bigbandet, spiller en jazzet-bluesfortolkning af Gasolinsange.

Koncerten startede klokken 20.00, fruen og jeg havde forsynet os med en god kold fadbamse fra baren og havde sat os til rette i de suverænt bløde biografstole der er i den lille sal. Rundt om os summede det forventningsfuldt fra et modent publikum og jeg var på forhånd lidt usikker på hvordan Gasolins musik ville tage sig ud i en bluesversion med hornorkester, to trommeslagere og en der spiller på noget så eksotisk som en sausafon, ja hvis du ikke aner hvad det er for et instrument, så er vi to, men det ligner basalt set en tuba, der har været i hænderne på en halvfuld VVS-lærling.

GasOrleans gjorde sin entre på scenen og hvilken herlig og broget flok glade musikere. De var iklædt farverige kostumer med lange perlekæder hængene over halsen, sousafonspilleren ved navn Henrik Silver var iklædt den skotske nationaldragt, samt hvad jeg tror en en jakke, han havde stjålet fra The Beatles.

(Foto: Joan Barløse, EventC)

Efter den indledende velkomst af vokalist Michael Carøe, med en opsummering af Corona-regelsættene og at vi skulle blive siddende m.m. fyrede GasOrleans op i blueskedlerne og gik i gang. Der er et landsdækkende forbud mod at holde pause ved koncerter , så det ville blive et langt sæt, der skulle spilles.

Jeg er personligt stor fan af blues og swing, jeg har taget utallige ture på bluesbarer som Mo Joes og Lades kælder i København, så mine forventninger og forhåbninger var store, men jeg skal erkende, at jeg som skrevet ovenfor, havde lidt mistro om hvordan det ville lykkes GasOleans at fortolke Gasolin i bluesversion på en fed måde.

Selv skriver GasOrleans blandt andet på deres hjemmeside følgende:

“Velkommen til fest, velkommen til dans og velkommen til at synge med. Velkommen til New Orleans og til alle de fede Gasolin’ sange.

New Orleans er ganske rigtigt en by i det sydlige USA. Det er trods alt der, det hele kommer fra. Men det er så meget mere end et sted. Det er først og fremmest blevet et billede på alt det, vi søger efter her i livet: glæde, passion, kreativitet.

Det er ikke bare en klokke, der ringer, når man siger New Orleans. Det er en hel serie af billeder af musik, fest, dans, magi, sex og varme der toner frem.

Sådan er det også for de fleste danskere, når man siger Gasolin’. Deres musik er noget fælles, en arv vi danskere deler. Ideen om at slå New Orleans musik og fest sammen med Gasolin’ kom da jeg indså at Rabalderstræde praktisk taget ligger i New Orleans. Hvordan ville den sang lyde, hvis den blev spillet af en gruppe funky musikere fra byen?

Derfra lå vejen åben. Jeg vil gerne præsentere dig for en aften med Gasolin’s sange, spillet The New Orleans way af de mest cool og swingende musikere der har stået på en scene. Du kan synge med fra første tone og dansegulvet er over hele lokalet. Velkommen. Lad os give den GAS.”

(Foto: Joan Barløse, EventC)

Jeg tør godt afsløre, at det ikke bare var tomme ord man kan læse sig til på hjemmesiden, for gas det gav de den i en sådan grad at vi blev blæst ud af sæderne. Hold da op det var godt. Jeg er stor Gasolinfan og kan synge falsk med på de fleste numre, og numrene havde GasOleans taget under så kærlig behandling, at Michael Bublè ville føle sig som en amatør, hvis han hørte dem. Numre som Blafferen, Spillemanden, Derudaf, Langebro, Nanna m.fl., blev på den mest suveræne måde lavet om til Blues, mango, swing, you name it, alt imens det store orkester dansede og swingede med en lethed og glæde jeg sjældent har set, her er virkelig en flok musikere, der gerne vil underholde , både med fed musik men også med et funky og suverænt sceneshow. Den mest i øjenfaldene var vel sousafongalningen Henrik Silver, der i samtlige 96 minutter koncerten varede, dansede rundt på hele scenen med det kæmpe, tonstunge messing instrument, fastspændt på hele sin overkrop.

Det lykkes helt uovertruffet GasOrleans at flette et par velkendte bluesnumre ind midt i sættet, blandt andet Lucille som i 1957 blev et verdens hit med Little Richard. Der blev også plads til en syret mangofortolkning af Refrainet, hvilket fik alle til at rokke rundt i sæderne.

Det afsluttende nummer var Rabalderstræde, jeg tror, at det varede 10-15 minutter, under sangen sagde Michale Carøe, at de havde lovet at Rabalderstræde skulle være det sidste nummer, men at ingen jo havde sagt, hvor længe det skulle vare, vi fik derfor, udover den fedeste fortolkning af Rabalderstræde, jeg har hørt længe, både trommesoloer, præsentation af bandet samt også et gogoshow af Henrik Silver der til slut havde iklædt sig en grøn kjortel og stod og dansede oppe på et repos, som han via nogle højtalerkasser havde skaffet sig adgang til.

I disse Coronatider er det vel nærmest uhørt i landsdækkende kontekst, at man kan gå til koncerter, ikke desto mindre er der i Fredericia, under ordnede og sikre forhold, ingen grund til at vandsmægte koncertmæssigt, der er rigtigt mange bands, der lægger vejen forbi, hvilket også er en af grundene til at Fredericia vandt en fin pris forleden som den mest innovative handelsby. Der er her i fæstningsbyen blevet bakket op fra både det lokale erhvervsliv og politisk side til at holde bare lidt gang i vores førhen rige kultur liv i samarbejde med blandt andre dagens arrangør Event C.

Tak til GasOrleans for det fede show og fordi I havde lyst til at komme og underholde os, vi gik glade og opstemte hjem, her til morgen fortalte fruen mig, at jeg nynnede i søvne i nat.

Giv den gas.

****** 

Vokal: Michael Carøe
Trommer: Espen Duus, Jesper Rytkov – Bas: Nicholas Findsen – Sousaphon: Hr. Henrik Silver
Guitar: Torsten Lefmann – Keys: Dan Hemmer, Lars DK Nielsen
Trombone: Ola Åkerman, Stefan Ringive –
Sax: Johan Bylling Lang, Mads Rahbek
Trompet: Jesper Riis(arrangør), Bjarke Nikolajsen

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer