Frivillige samlede søndag 2. april 34,1 millioner kroner ind ved Kræftens Bekæmpelses landsindsamling. Det er et af de flotteste resultater nogensinde, og resultatet glæder Leif Vestergaard Pedersen, direktør for Kræftens Bekæmpelse:

– Vi er simpelthen så glade og taknemmelige for den store opbakning, som danskerne har givet. Det gør et rigtig stort indtryk at høre alle de mange gode og rørende historier, som vi får ind fra alle indsamlerne. Jeg hørte for eksempel om 91-årige Palle fra Østerbro i København. Han bad om en rute, hvor han kunne nøjes med stå, fordi han var dårligt gående. Så han stod nede foran en butik og fik mere end 3.000 kr. i bøtten. Han bad om at få den samme rute til næste år. Og i Hedensted tog en indsamler fem ruter – engagementet er imponerende, siger Leif Vestergaard Pedersen i en pressemeddelelse.

De indsamlede penge er med til at gøre en stor forskel. Hver gang der samles 100 kroner ind, går de 58 til forskning, 21 til patientstøttearbejde og 15 til oplysning og forebyggelse. De sidste 6 kroner går til administration.

– Jeg vil gerne sige en kæmpe tak både til alle dem, der har samlet ind og dem, som har givet et bidrag. Uden den enorme støtte fra befolkningen ville vi ikke kunne bane vejen for, at færre får kræft, og at flere overlever og får et godt liv efter sygdommen, siger Leif Vestergaard Pedersen.

Indtil videre er beløbene fra indsamlingsbøtterne, sms, MobilePay, onlineindsamlingerne og de donerede beløb fra erhvervslivet talt op. Men oveni det kommer de beløb, som folk har givet via girokort og sms.

Sidste år blev der på dagen optalt 36,5 millioner kroner, men det samlede resultat løb op i 37,4 millioner kroner, da alt var talt op.

210.000 danskere så med på Facebook 

Som et eksperiment sendte Kræftens Bekæmpelse live i en fire timers lang udsendelse på Facebook. Lisbeth Østergaard mødte danskerne kendte såvel som ukendte, hun talte med forskere og eksperter og med en masse indsamlere, der ringede ind med deres historier. Mikkel Herforth var sendt på indsamlingsmission i sin kørende indsamlingsbøtte og Geo kørte fra Odense til Uldum og mødte en masse ildsjæle undervejs på sin tur.

Udsendelsen og eksperimentet er en kæmpe succes og er blevet set af mere end 210.000 danskere. Det fortæller Jannick Blaksmark, der er chef for sociale medier i Kræftens Bekæmpelse.

– Vi er super rørte over, at så mange danskere har tilbragt en søndag formiddag sammen med os. Folk har engageret sig ved at dele, snakke med og sende historier ind til os gennem hele dagen – der har været tryk på, siger Jannick Blaksmark.

Tre youtubere dystede om at samle flest penge ind til kræftsagen. De gik dels selv på gaden og havde derudover også hver deres personlige sms-kode. De tre Youtubere samlede tilsammen 70.337 kr. ind.