Danmark har igen succes som produktionsland. Oven på krisen har danske industrivirksomheder bevist deres evne til at genopfinde sig selv – og finde nye nicher og roller i de globaliserede værdikæder. Det er evner, vi har hårdt brug for nu og i fremtiden. I dag var der Toparrangement” ved AUDI Fredericia i forbindelse med Industriens Uge i Trekantområdet.

Den globale konkurrence bliver mere intens – og nye teknologier trænger sig på i et stadigt hurtigere tempo. Det stiller industrien overfor store udfordringer – men også store muligheder, hvis erhverv og samfund forstår at spille effektivt sammen om at forløse potentialet.

Store tanker og store ideer til løsninger, samt inspiration til “fremtiden” var på agendaen ved dagens arrangement, der blev kyndigt ledet af Dagbladet Børsens Niels Lunde.

“Trekantområdet er Danmarks Produktionscentrum. Med mere end 37.000 industrijobs påtager området sig et naturligt medansvar for at sikre fremtidens industri i Danmark,” hed det i invitationen, der samlede 124 mennesker denne første torsdag i november.

En verden af tænkere har forandret verden. De tænkte anderledes. De var rebeller, de var skøre, dem som er skøre nok til at tro, at de kan ændre verden, er dem, som gør det. Dette blev sagt med baggrund i Apples reklame fra 1997 blev der vendt problemstillinger om fremtidens industri.
Foto: Andreas Dyhrberg Andreassen, Fredericia Avisen.

Med hjælp fra de anerkendte eksperter blandt andet Heinrich Munz fra KUKA, MADE’s direktør Nigel Edmondson, Adm. Direktør for Hounö Morten Ammentorp Nielsen samt CEO og stifter af Innovation Lab, Mads Thimmer blev der sat fokus på, hvordan Danmark kan overkomme udfordringerne og udnytte mulighederne for at øge konkurrencekraften og væksten.

Deltagerne sad på stole for enden af den rulle trappe i AUDIs showroom på første sal med udstillingsmodeller fra AUDIs bilkatalog på hver sin side af de opstillede stole, og netop biler og fremtiden var også en del af debatten. Førerløse biler er på vej og udviklingen i verden går hurtigere end nogensinde før.

Der blev vendt problemstillinger som faktuelle forandringstanker; Darwin om at tilpasse sig, og i dag skal vi ikke tilpasse os, vi skal som mennesker drive udviklingen. Det var et generelt højt og fagligt niveau, hvor der blev lyttet intenst, og der er ingen tvivl om, at fremtidsemner og disruption vil fylde mennesker med mange tanker fremadrettet, bemærkede et par af deltagerne, da jeg spurgte til dagens resultat.

Arrangementet blev i øvrigt afsluttet med en debat styret af Niels Lunde, der også kunne bruge sine egne undersøgelser og bøger om blandt andet LEGO.

For de nysgerrige kan man se Apples reklame fra 1997 her – og ja, det er godt nok gået stærkt siden.