Metal Magic 2022 er magisk på alle måder. Dygtige arrangører, frivillige, det gode vejr og alle andre involverede, lavede det umulige med næsten intet. At fremtrylle så mange dygtige orkestre, faciliteter og mandskab med et beskedent budget, kræver mod, flid, held og knofedt. Det lykkedes til fulde for arrangørerne her i 2022.

Festivaldeltagerne som ikke alle er lige unge mere, bar for det meste den traditionelle metal uniform, sorte klæder, ofte med cowboyvest påført utallige mærker fra den metallistiske verden og underverden hvor uniform, kropsudsmykning og varierende frisurer er dominerende faktorer.  En anden fællesfaktor var, det virkede som en stor fætter-kusine-fest hvor mange havde et kærligt gensyn og knugede, kindkyssede og andre pænt gav hånd til hinanden, ja selv til anmelderen her.

Nogle af de festglade mennesker fik en tår over tørsten som påvirkede balancenerven, hvilket forstærkedes af det ujævne terræn, der i forvejen gav lidt gangbesvær. Kuldsejlede gæster blev straks hjulpet på rette køl af de øvrige gæster eller personale. Ballade, nej, ingen optræk til noget som helst. Man kunne fejlagtig hensættes til 60’ernes peace, love and harmony festivaler, hvis det ikke havde været for musikken.

Opgaven med at få 36 timers ”Satanisk musik, hard core dødsmetal og letmetal musik” nedskrevet til en guddommelig musikanm ldelse bliver stor og ikke kortfattet. Et utal af billeder skal sorteres, interview gennemlyttes, noter ofte skrevet i halvmørke tydes og formuleres. Nogle af de medvirkende anmeldes ikke, da der var et utal af orkestre. Metal Magic 2022 bød på flest positive overraskelser og et par der ikke lige passede ind.

Dag 1

Musikken indledtes med Stormtroopers of Love, der gav publikum et ordentlig musikalsk spark i røven, de kendte kun en vej og det var fuld fart frem og kørte gerne over for rødt. De beskriver selv deres musik som ”Rotten Danish Psychobilly”, en alternativ opsætning af metalmusik, da de brugte kontrabas. Deres debutalbum ´Go Go Graveyard´ kender mange i metal branchen, den har eksotiske titler som ”Masturbating on Your Tombstone” et nummer de spillede med stor energi. De havde indlagt et flot instrumentalt nummer, der minder lidt om det gamle surfnummer Pipeline, spændende og den dygtige guitarist arbejdede på højtryk. Ikke den tungeste ”graveyard metal”, men energien og talentet var der. Svært at åbne en festival, men de gjorde det godt

Efter Stormtroopers of Love åbnede i teltet, efterfulgte Anoxia på den store scene, Heltekvad, Absolva og UxDxS alle med mere traditionel metalmusik, indtil dagens absolutte højdepunkt trådte op på den store scene.

Blaze Bayley kendt fra Wolfsbane,  men mest Iron Maiden  og diverse musik i eget navn. På Metal Magic Festival havde han et super band bestående af Chris Appleton – guitar, Luke Appleton – guitar, Karl Schramm – bass, Martin McNee – drums.

Denne anmelder har set mange dygtige musikere igennem tiderne. De to guitar brødres sammenspil og fænomenale håndtering af deres instrumenter slår dog det meste, samtidig var de fænomenale på scenen. Dette orkester var bare et kvalitetsløft i forhold til de øvrige orkestre. Undertegnede fik efterfølgende en kort snak med de 2 guitar brødre, de var beskedenheden selv. Blaze Bayley gav sig fuldt ud på scenen, han roste arrangørerne, de frivillige og publikum i store vendinger.

En stor del af det fremførte var fra hans tid i Iron Maiden, publikum responderede som var han metalguden selv. Modsat andre orkestre kørte Blaze Bayley ikke i det mørke metal, men havde den store lyd, der tillod guitaristerne at vise deres færdigheder, og de var mange og flotte. Man skal se det live for ikke at tro, det er trick indspilning. Blaze Bayley er ikke ung længere, men han kan forsat synge en vis legemsdel ud af bukserne, og det var en fornøjelse at have hans besøg i Fredericia. Guitaristerne viste ren strengeleg på højt niveau og trommesoloen til slut viste, der også var saft og kraft bag tønderne; det blev desværre kun til en kort bassolo, der ikke gav luft nok til bassisten. Efter koncerten holdt han Meet and Greet, hvor vi kunne få en snak med ham, denne anmelder valgte dog at tale med guitarduen. Vi ser gerne denne gruppe igen i Fredericia.

Plaugemace leverede headbanger metal a la de lokale Deadnate, Heathen spillede dygtig mainstream metal og finske Convulse sluttede den første dag på Metal Magic 2022 med en gang kedelig finsk growl metal, de færreste nok forstod helt.

Dag 2 startede med The Plant x Izumisan Ensemble. Jeg ved ikke hvad der gik galt, klarinet, synthesizer og en guitarist, der lå på gulvet og rodede rundt. Jeg tvivler på, at de kan lave det samme stykke musik live igen, det var mere smeltet bly end metal. Metal Magic 2022 burde handle mere lokalt og bruge Deadnate, Lifesick eller andet lokalt indslag, der kan fyre den af, lokal økonomisk støtte forpligter moralsk til at bruge lokale indslag. The Plant x Izumisan Ensemble er et fejlskud, der ikke burde ske, folk sivede også ud af teltet.

  • K.A.M.P., Thorium, Dark Quarterer, Sadistic Intent forsatte eftermiddagens metalshow i flot stil.

Det nordisk klingende navn Mordskog fra Mexico City var en usædvanligt spændende oplevelse. Dyster mexicansk dødsmetal, et sceneshow med rødder i Inka og Maya kulturen og fuld turbo på musik og sceneshow i den mørkeste og dystre stil. Et ”metalistik gangbang on death row” er måske en skrivende betegnelse?

I et eksklusivt interview med AVISEN forklarede vokalisten Franco ‘Lugubrem’ Muñoz’, at han er fra Mexico City, trommeslageren fra Chicago og resten kommer fra byen Puebla ca 150 km fra Mexico City. Metalsituationen i Mexico er ikke nemt ifølge Franco, pandemien og den ofte kriminelle situation i landet har gjort det vanskeligt, at komme ud iblandt publikum. Franco var første gang i Europa i 2005 som musiker i metalregi.

Orkesteret har indspilninger, der snart forventes lagt på Youtube og Spotify, de arbejder desuden på en EP, der skulle være klar til november. MORDSKOG – XIII – FULL ALBUM 2017 er dog på Youtube nu, som man gratis kan lytte til, hvilket anmelderen anbefaler. De skriver selv deres materialer hovedsagelig på engelsk, spansk og latinsk og har ofte henvisninger til aztekernes gravplads og tilhørende ritualer. På scenen ser Franco drabelig ud, han står med leen og drikker blod, der dog viste sig at være rødvin.  Han optræder iført typisk præ-spansktalende kostume med specifikke detaljer påvirket af rituelle strømninger og ceremonier; ud fra de lange og eksotiske fjer og specifikke detaljer i penachoen (hovedbeklædningen), kan kendere placere hans plads i hierarkiet.

Orkesteret skulle egentlig have spillet i 2013 på denne festival, men grundet udfordringer med deres pas blev dette aflyst, heldigvis kom de i år, endda i to opsætninger. Trods det drabelige udseende er Franco en ualmindelig flink og lidt beskeden fyr, der har klaret sig i en kultur, der er noget voldsommere end vores. Det var en fornøjelse at tale med ham backstage.

Mordskog var dagens højdepunkt show- og musikmæssigt med teatralsk nytænkning.

_IMG_20220708_193249.jpg_IMG_20220708_193718.jpg
Sorte ukendte ritualer starterMed leen i hånden tilkaldes mørke magter
_.jpg_IMG_20220708_193904.jpg
Mordskog sparede ikke på krudtet  ren inka metal tilsat hot sauce og tequilaDagens bedste optræden og musik oplevelse
_IMG_20220708_204606.jpg_IMG_20220707_164224.jpg
Franco hidkalder klogelig hjælp fra åndeverden før interview med vores anmelder.Ikke alle indslag var forbudt for børn, Mordskog burde dog være det.

Slough Feg, Sijjin, Captain Forest, sidst men ikke mindst coffinshakers afsluttede endnu en god lang dag I metallets tegn.

Dag 3. Åbnede danske Nattefrost i teltet efterfulgt af danske Demolizer på den store scene, der positivt overraskede med benhårdt no bullshit metal i sjette gear, tilsat turbo og overdrive. Demolizer brugte hele scenen godt, havde vel dagens bedste trommelyd og en gut der kunne håndtere dem. Gode riff fra guitarist-siden gjorde det til en fed oplevelse.

Demolizer er rå energi for fuld udblæsning en sand fornøjelse at være vidne til. De havde et fantastisk lydbillede der ikke efterlader tvivl om, de kom for at vise de er imellem de bedste.
Demolizer.jpgDemolizer er rå energi for fuld udblæsning en sand fornøjelse at være vidne til. De havde et fantastisk lydbillede der ikke efterlader tvivl om, de kom for at vise de er imellem de bedste.

Resten af eftermiddagen spillede Dysgnostic, Violentor, Shamash, Infest, Vananidr, Maceration, og så kom vores Mexicansk venner tilbage i ny forklædning, nu som The rise of Mictlān – som titlen antyder, er det igen den metalliske underverden det handler om.

Nifelheim med pumpet action metal, hvor de giver sig 100%, og Paul Roland med et snert af Brit pop tilsat gamle dystre tekster fra fortiden, hvorefter aftenens absolutte højdepunkt kom på den store scene: Death SS fra Italien.

Death SS sluttede på den store scene, de havde hele pakken. Gode musikere, fantastisk sceneoptræden med effekter, lys og mere lys, film på stort lærred fyrværkeri, afbrænding af kors. Sidst og ikke mindst, flotte kvinder der viste hvordan vor herre har skabt dem, på scenen lavede kvinderne (censureret af paven), som fik de fleste mænd til at holde varmen denne kolde sommeraften. Vi (udtalt på mændenes vegne) ser gerne både bands og ”babes” igen i Fredericia. Alice Cooper har ikke levet forgæves. De brugte hans sceneteknik i stor stil, og vokalmæssigt lå sangeren, der faktisk kunne synge og det endda tæt på Alice Cooper. Musikken var en ukendt metalform for denne anmelder, der heller ikke er ekspert på området. Støttet af kompetente lydmænd blev dette en maksimal oplevelse.

Den ikke smigrende opgave med at afslutte festivalen i teltet fik Finske Nightstop. Et monotont actionpræget hårdtpumpet ligegyldigt instrumental synthesizer pop. Hvorfor pokker giver i ikke lokale unge en mulighed for at vise deres metal kunnen, i stedet for Bovlam finsk musak.

Ikke alle orkestre var lige imponerende, de fleste kunne deres kram, en enkelt gang spurgte man dog, hvad laver de her. Ingen kan anmeldes i dybden og nogle er udladet grundet begrænsninger af denne klummes længde. Dog skal Infest Serbia nævnes, et heavy metal med double turbo, de Serber arbejdede for føden med ”double trouble turbo” på en god oplevelse.

En lang havefest er afsluttet. De virkelige helte er arrangørerne, de frivillige, vejrguderne og det publikum der opførte sig eksemplarisk. MEN jeg vil gerne fremhæve lysmændene ved mikserne, de knoklede konstant i de 3 dage, og der skal jo yderlig stilles op og pakkes ned igen. De må være godt trætte.

Nedenstående er et bredt udbud af glade festivalgæster.

Det kan kun anbefales Fredericia kommune, at øge støtten til denne musikfestival. En Voxmeter undersøgelse viser, at netop musikfestivaler er en god forretning for kommunerne, ” Danskerne er vilde med livemusik. Hvert år er der lige under 1,3 millioner danskere, der tager på festival. Der er yderligere 320.000, som rigtig gerne vil af sted, men ikke får det gjort. Derudover er der 273.000 danskere, der ikke er afvisende. Det altafgørende er, at få skabt de rette rammer og det rette musikprogram.” kilde: Voxmeter

Yderlig skriver Voxmeter  ”Voxmeters nye oplandsanalyse for musikfestivaler er klar. Rapporten viser, at der er store økonomiske fordele ved, at din kommune har en festival. Ikke blot for selve festivalen, men for hele lokalområdet og oplandet.”