Her til aften blev Fredericia Teater omdannet til den vestafrikanske regnskov til danmarkspremieren på Disneys Musical Tarzan. En fyldt thansen salen så på og nød Fredericia Teaters fortolkning af den kendte fortælling om drengen, der havner i junglen efter et skibsforlis. 

Ååååh-iii-ååååh-ii-ååååå, sådan har de fleste drenge prøvet at banke sig på brystet og lege Tarzan, også skribenten her. Læg hertil en barndom, hvor jeg med mine forældre har set adskillige udgaver af Tarzan på film, læst bøgerne og ikke mindst set Disneyfilmen igen og igen, lyttet til Philip Collins lydunivers, der både er fortællende, intelligent og fuld af følelser. Junglens helt store helt, der både er stærk, smuk, klog og et skridt foran de onde. 

Foto: Søren Malmose

Samtidig er det efterhånden blevet kotume, at Fredericia Teater til sine forestillinger forfører os og løfter os op i skyerne, så vi forlader teateret en lille smule lykkeligere på oplevelser og minder. Igen for at tilføje og en stor portion stolthed, som byens lokale avis, over, at den fortælling udspiller sig i vores fantastiske provinsby, og placerer os på den internationale scene. 

Foto: Søren Malmose

Hovedrolleindehaveren Kim Ace Nielsen, der i øvrigt er udklækket på Musicalakademiet i Fredericia, skulle fortolke Tarzansrollen, og det gjorde han til perfektion i sit sammen spil med sin Jane, spillet af Bjørg Gamst. En anden favorit på Fredericia AVISEN er den fremragende awardvindende Diluckshan Jeyaratnam i rollen som Tarzans bedste ven, aben, Terk.

For at fortælle lidt fra historien – vi skal jo ikke løfte sløret for alt i denne anmeldelse. Fortællingen er tæt på den oprindelige fortælling, vi kender fra tidligere udgaver på film og i bøgerne. Der er kampene, sejrene, nederlagene, frustrationerne, kærligheden, naturen, mennesket, arv, miljø, lianer, trætoppe, der er Tarzans opvækst blandt aberne, der er konflikten mellem abemor og abefar ved at beholde Tarzan. Men når man ser på, hvordan man løfter denne fortælling på Fredericia Teater, så bliver man igen imponeret. Det er ganske fremragende og enestående at se, hvordan skuespillerne bliver et med rollerne, og undervejs kaster sig rundt i salen, som aber uden at gå eller ligne mennesker. Ligeledes har Fredericia Teater endnu engang dannet en ramme, det kunne være som at lande i midten af et tropisk klima, hvor Tarzan bor i en gorillarede i træernes top. 

Foto: Søren Malmose

Vi så igen i dag fremragende vokalpræstationer fra alle medvirkende til musicalen, og sammen med den ganske enkelt magiske lydkulisse og design af bandet og teaterets egen tonemester Tim Høyer, blev vi sendt i en himmelsk lydkulisse, hvor vi selv svingede i lianerne. 

Foto: Søren Malmose

Første akt gik ganske enkelt stærkt. En time efter starten var der pause. Forud var gået en fantastisk start med gåsehud, tårer og en naturtro fortælling, hvor kulisserne, sangene og de to børneskuespillere sang så fuglene sang. Effekterne involverede hele teateret med svingende skuespillere i lianerne. Vi er virkelig i junglen og de dygtige mennesker på scenen, fik publikum med fra starten. Den første applaus var ikke til at tage fejl af. Vi var alle inviteret til en fest med Phil Collins musik og en helt outstanding performance fra både musikere og sangere. Wow. Den berømte Tarzan og Jane-scene fik også mange til at sidde med minder fra filmene, vi har set igen og igen. Og så vil jeg også viderebringe, at en enkelt oplevelse med leoparden i kamp med Tarzan leveres med et lydspor, der nok gør mange drenge misundelige, og ville ønske, at det var deres hjemmebiograf. Jeg vil se Tarzan igen!

Foto: Søren Malmose

Anden akt fortsatte på autentisk vis med kærlighedshistorien mellem Tarzan og Jane og de kulturelle udfordringer, indentitet, og hvor man hører til. Musikken i anden akt er en magisk oplevelse, hvor man både tager sig selv i at nynne, oplever stilheden i salen, når alvoren river op i alle på scenen og langsomt, men sikkert kommer ind under huden på alle. Det er i sandhed en stor oplevelse denne aften i Fredericia Teater, hvor en lille teknisk fejl, ikke får indflydelse på nogetsomhelst, når man ser rundt,of flere sidde dybt rørt, samr ikke mindst vurderet på folkets begejstring flere gange undervejs. Hele castet fortjener at blive fremhævet for deres præstationer, hvorfor alle navne er genskrevet i denne anmeldelse, men særligt en er i aften den største stjerne, og det er hovedrolleindehaveren Kim Ace Nielsen, der både i sang, dans, gang på knoerne og udstråling trækker massevis af stjerner i sig selv.

”Ååååh-iii-ååååh-ii-ååååå – hvor er det vildt, at vi allerede på nuværende tidspunkt har solgt så mange billetter til TARZAN. Jeg svinger mig i lianerne af glæde. Mest af alt fordi vi har en fuldstændig fantastisk forestilling på vej. Den vildeste vi har lavet til dato,” udtalte Teaterchef Søren Møller for nogle uger siden, og når man har været i Fredericia Teater her til aften, kan man ikke gøre andet end at lægge sig fladt ned og give manden ret. 

På vej hjem fra Fredericia Teater, ser jeg stjernerne funkle på himlen, og fra dem piller jeg hele seks stjerner ned til Fredericia Teater! Well done, You Did It Again, Søren Møller & Co. 

Se galleri her:

Castet bag Tarzan


Rolleliste:

  • Tarzan: Kim Ace Nielsen
  • Jane: Bjørg Gamst
  • Kala: Maria Skuladottir
  • Terk: Diluckshan Jeyaratnam
  • Kerchak: Teit Samsø
  • Porter: Anders Bircow
  • Clayton/cover 2 Tarzan: Jacob Prüser
  • Snipes/Cover Porter/ensemble: Søren Bech Madsen
  • Tarzans mor/ensemble: Christina Ølgaard Thomsen
  • Tarzans far/ensemble: Martin Lindsten og Christoffer Møller
  • Ung Tarzan: Esben Kjærsgaard Hjeresen og Arthur Ditlev Wadstrøm
  • Ung Terk: Albert Mahesh Witthoff Groth, Carl-Emil Krogh Nielsen og Kenneth Alrøe Okotle

  • Alternerende Tarzan: Rune Høck Møller  
  • Alternerende Jane/ensemble: Regina Sloth
  • Cover Kala/ensemble: Anne Fuglsig Nissen og Tara Toya
  • Dansere/akrobater: Jon Stage, Ida Frost, Ernestine Ruiz, Ka Kui Louis Wong, Sofie Akerø og Alex Otto
  • Dansere/ensemble: Lasse Dyg, Morten Daugaard, Patrick Terndrup, Patricia Tjørnelund, Giada Luciani og Linda Olofsson Cover Terk/swing: Mathias Augustin

  • Cover Clayton/Snipes/Far: Frederick Brorson
  • Swings: Christine Sonnich Møller og Katrine Skovbo Jespersen

  • Acro-swings: Mille Gori og Conny Thur
  • Ensemble/scenetjeneste: Nanna Hjort Rossen, Matilde Zeuner Nielsen, Mikkel Emil Lynge Nielsen og Søren Torpegaard Lund

Det kreative hold

  • Instruktør og co-koreograf: Lynne Kurdziel Formato
  • Produktionsledelse: Bo Kudsk og Søren Hall
  • Aerial choreography og aerial direction: Christel Stjernebjerg og Sita Bhuler
  • Scenograf: Kevin Depinet
  • Kapelmestre: Thomas Møller og Martin Konge
  • Head of aerial design: Troels Frydensberg
  • Digital design: Thomas Agerholm, Jakob Eriksen og JAfilm
  • Lyddesign: Tim Høyer
  • Lysdesign: Mike Holm og Martin Jensen
  • Kostumedesign: Anna Juul Holm
  • Hår og make-up: Michael Skytte
  • Rekvisitør: Jonas Vestergaard
  • Forestillingsledere: Frey Olafsson og Matias Reher Nevel
  • Associate producer: Rob Hartmann
  • Kreativ producent: Søren Møller