Fredericia skal fortsat være krydstogtdestination

I Økonomiudvalget har der været uenighed om hvorvidt Fredericia fortsat skal satse på at være en krydstogtdestination. Det mener Socialdemokratiet, Venstre og Dansk Folkeparti, men Enhedslisten stiller store spørgsmål ved bæredygtigheden i krydstogtturismen.

4
Foto: Andreas Dyhrberg Andreassen, Fredericia AVISEN.

Etableringen af Fredericia som krydstogtdestination startede i 2012. Siden man i 2014 bød det første skib velkommen har Fredericia udviklet sig til at være en attraktiv krydstogtdestination. I løbet af 2018 havde man i Fredericia besøg af 8 skibe, og i 2019 slog man rekord med 20 anløb. Også i 2020 var der planlagt flere krydstogtanløb, som dog blev aflyst grundet COVID-19.

I forhold til krydstogtsæsonen i 2021, så er den gældende bekendtgørelse om forbud mod anløb af krydstogtskibe ifm. med håndtering af COVID-19 indtil videre forlænget frem til den 15. april 2021.

Et lokalt krydstogtshøjdepunkt var, da Disney krydstogtskib lagde til i Fredericia. Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN

De aktuelle aftaler om anløb starter ultimo juni 2021. ADP A/S oplyser, at havneloven er sådan, at man som havn har modtagepligt for skibe, og at der derfor som udgangspunkt ikke er mulighed for at melde afbud. Dog kan man af dialogens vej ofte finde en løsning vedr. aflysning, men det kan så på den baggrund ikke forventes, at skibet vil komme igen en anden gang.

Der har tidligere været ansat én medarbejder på krydstogtprojektet hos ADP A/S og én hos Fredericia Kommune. Begge medarbejdere har under COVID-19 fundet andet arbejde. Der er derfor behov for at ansætte én medarbejder med henblik på at løfte opgaverne omkring krydstogt. Oplægget hertil er, at ADP A/S og Fredericia Kommune hver finansierer halvdelen af lønudgifterne til én medarbejder.

Politikere uenige om strategien

Det var ikke et enigt økonomiudvalg, der mandag aften traf en beslutningen om Fredericias fremtid som krydstogtdestination. Socialdemokratiet, Venstre og Dansk Folkeparti stemte for, imens Enhedslisten stemte imod.

Borgmester i Fredericia Kommune, Steen Wrist. Foto: AVISEN

– Det er et rigtigt godt partnerskab vi har med ADP om at være krydstogtdestination. Tidligere har der været to ansatte, men nu har vi valgt at gå sammen om én. Vi havde også sagen på for at drøfte om det her er noget vi vil fremover. Og det vil vi, lyder det med sikkerhed i stemmen fra Borgmester, Steen Wrist.

– Det betyder meget det byliv det giver, når  skibene kommer ind med mange turister. Der er mange segmenter af turister, som vi kan appellere til. En af dem er krydstogtturister. Vi får at vide, at Fredericia er et rigtig godt sted, både som byen og rundt om Fredericia. Så har man her en destination der ligger bynært lige i Kanalbyen, fortsætter han.

Pernelle Jensen (V) Foto: Thomas Lægaard, Fredericia AVISEN.

Borgmesteren bliver bakket op af Pernelle Jensen (V), der også hilser skibene velkommen i Fredericia.

– Vi syntes, det har været godt at få dem til at lægge til hernede, både for handelslivet, for byen og for borgerne i Fredericia. De bidrager rigtig fint til livet butikkerne og livet i midtbyen. Det synes jeg bestemt også er noget vi skal satse på. Vi skal også satse på andre dele af turismen, det synes jeg også er vigtigt. Den her sag handlede konkret om krydstogtturisme, som er noget vi synes vi fortsat skal satse på. Vi er en attraktiv destination og vi gør det godt, lyder det fra Pernelle Jensen.

(Foto: Fredericia AVISEN)

Gruppeformand for Dansk Folkeparti, Susanne Eilersen, melder sig i det positive kort, der fortsat gerne vil have de mægtige skibe til byen – men hun slår fast, at vi ikke skal satse større end det er tilfældet nu.

– Vi skal fortsætte fordi krydstogt har givet noget positivt til byen. Vi har brugt meget tid og energi på at bygge en relation op. Jeg har fået fortalt, at der er rigtigt god feedback fra turisterne. Det giver en positiv omtale. Jeg synes også at det giver noget til byen. Jeg synes at byen står sammen når de her skibe lommer ind. Der er er liv i byen som jeg ved at de forretningsdrivende også sætter pris på. Det er også et af parametrene i at holde liv i Fredericia som købstad, siger Susanne Eilersen og fortsætter:

– At vi så har været i Corona og nu har et andet setup, så nu arbejder vi ud fra den platform vi har. Vi bliver måske ikke ligeså opsøgende for at gøre det større, men vi vedligeholder der hvor vi er nu med 10-15 anløb om året. Jeg synes stadig vi skal være åbne overfor den her type af turisme.

Cecilie Roed Schultz Foto: AVISEN

For Enhedslisten er positivismen ikke helt så stor, som den er fra byrådets øvrige partier. Cecilie Roed Schultz peger på bæredygtighed i flere henseender som værende grunden til, at hun og Enhedslisten har valgt at stemme imod.

– Det handler om bæredygtighed på flere måder. Det handler om grøn bæredygtighed, om økonomisk bæredygtighed og om social bæredygtighed. Det her er inde midt i byen, og lige om lidt er der bygninger helt op ad den kaj hvor skibene nu lægger til. Der er en helt lokal gene af krydstogtskibene og en forurening forbundet. Om meget kort tid kan det i min verden slet ikke lade sig gøre der. Vi er blevet oplyst om, at man indenfor en kort årrække må finde en anden kaj, fordi de ikke længere kan lægge til i Kanalbyen, siger Cecilie Roed Schultz og fortsætter:

– Så er der forureningen generelt og forureningen af Lillebælt, der i forvejen er rigeligt presset. Det er vi åbenbart i Enhedslisten de eneste der tager alvorligt. Så er der forholdene for medarbejderne. Jeg tror vi alle sammen har hørt om de her slavelignende tilstande der er på skibene. Der er i hvert fald en masse rederier og skibe der har alvorlige problemer med forholdene.

Det er kritikpunkter der også er blevet vendt på mødet i Økonomiudvalget, men ikke har givet anledning til et kursskifte fra de øvrige partier.

– Jeg tror, at der på den lange bane skal ses på hvilken teknologisk udvikling der kommer på skibene. Havde vi haft et landstrømsanlæg, som det tidligere har været foreslået, så havde det ikke haft en effekt – for ingen af skibene har kunnet modtage det. Det andet er, at den strøm der så skulle til, den ikke nødvendigvis var grøn. Dertil skal vi lægge, at der er meget strenge miljøkrav til skibe der sejler i vores farvande, siger Steen Wrist.

– Det er sådan, at vi har de strengeste restriktioner her i Danmark, uden jeg skal gøre mig klog på det i detaljer. Men skibene er der uanset hvad – og de lægger bare til et andet sted. Skibene forsvinder ikke, bare fordi de ikke lægger til i Fredericia. Vi har mange restriktioner i Danmark, så røgen er så hvid som muligt her. Derfor ser jeg det ikke som værende grund til at vi skal sige nej tak, lyder det fra Susanne Eilersen, Dansk Folkeparti.

– Hvis ikke de lægger til her, så lægger de til i en anden havn. Om det er miljøet her eller et andet sted. I det store regnskab giver det, det samme. Det spiller ikke ind hos mig og Venstre i spørgsmålet om vi skal have krydstogtskibe her, siger Pernelle Jensen, Venstre.

– Vi talte også om de dårlige arbejdsvilkår. Vi er blevet oplyst om, at det ikke er noget vi har et ansvar for. Men der er nogen der går ombord på skibene og tjekker arbejdsforhold når de er her. Der har ADP ingen tilbagemeldinger fået. Det er klart at det også er noget vi bekymrer os om. Jeg er meget betrygget, både i forhold til arbejdsforhold og miljø, forklarer Eilersen og bliver bakket op af Pernelle Jensen:

– Der er en uafhængig myndighed der ikke har meldt noget kritisk tilbage. Det er det svar jeg er nødt til at forholde mig til. Det er myndighederne der har kigget på det.

Et af de øvrige kritikpunkter fra Enhedslisten handler om hvordan man strategisk satser på turisme i Fredericia. Stod det til dem skulle der satses på mere bæredygtig turisme og på en helt anden målgruppe.

– Jeg synes at vi skal satse meget mere på bæredygtig turisme. Vi skal satse på børnefamilierne, på de gæster der husker Fredericia og kommer igen. Jeg tror også på, at de kommer til at lægge de samme penge i byen, hvis ikke flere. Vi kunne også være den her oase med historie, natur og byliv der kunne tiltrække folkeskoler. Mange har nok været på tur til Bornholm – hvorfor kan Fredericia ikke være fremtidens destination? Jeg er med på, at man kan satse på flere ting. Men pengene og ressourcerne vi bruger kan kun bruges én gang. Der så jeg gerne, at vi brugte dem anderledes, siger Cecilie Roed Schultz.

– Det ene udelukker ikke det andet. Kan vi få nogen til at vælge Fredericia på grund af naturen, og det kan vi, så skal vi det. Kan vi få nogen til at vælge os som erhvervsturisme, så skal vi det. Kan vi appellere til den lille byferie, så skal vi det. Vi arbejder også med en turismestrategi, lyder det fra Steen Wrist.

– På et eller andet tidspunkt skal vi snakke om hele turismeindsatsen, så vi kan blive bedre til at lave noget på tværs. Vi har taget lidt hul på det, men er ikke nået så langt. Den snak skal vi have på et tidspunkt. Det er nødvendigt at vi tager den snak med hinanden, siger Pernelle Jensen.

– I det her budget har vi samarbejdet med Experience Fredericia. Jeg er blevet bedt om at lave en turismestrategi, der har til formål at sikre en helt anden turisme. Det her er kun en del blandt andre ting. Der synes jeg helt klart, at krydstogt er en god del ind i den samlede strategi, lyder det fra Susanne Eilersen.

0 0 stemmer
Artikel Rating
Følg
Notikation om
guest
4 Kommentarer
Ældste
Nyeste Mest bedømte
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer

hans thomassen
hans thomassen
00:41 - 5. april 2021 00:41

Jeg forstår ikke at der ikke er en politiker (bortset fra Cecilie) eller en journalist der sætter spørgsmål ved om vi stadig skal have krydstogt som i nuværende regi.

Hvorfor stiller man ikke krav og landstrømsanlæg, det er der efterhånden mange havne der har. Der har være masser af artikler i andre aviser om dette.

De krydstogtskibe der kommer til vores havn udleder en masse forurening, med deres store dieselmotorer, det er hverken smart overfor byens borgere især kanalbyen eller turisterne.
Vi kan ikke have de skibe til at anløbe og forurene hele Kanalbyen og byen, det er ikke med til at sælge byen og boligerne.??

Selv Faaborg havn som ingen krydstogtskibe har, har anskaffet sig et sådant anlæg, og man kan tilsyneladende søge EU midler, der er afsat 300 millioner kroner i EUfonde til formålet, hvorfor søger man ikke??

Her kan der virkelig spares co2 og klimatilpasning?

Em modernisering og kønnere indgang til byen, fra skibet var også en ide.

Og så skal vi have fundet noget der kan sælges som reklame for byen. I Skagen har man et Skagens ur, som næsten alle turister køber. En forretning hvor der er 2 ekspedienter, men 8 når der er krydstogtsgæster. Der må sagtens kunne udvikles en pæn reklameting at tage med hjem fra Fredericia.

Og så få reklameret i vores omegnskommuner, at der kommer skibe ind, det er ikke nok at skrive det i den lokale presse.

Det ville også være dejligt om vi snart kunne præsentere et Fæstningscenter for turisterne, det er ikke nok at vi har Landsoldaten, Voldene, og Bridgewalking selvom det er i Middelfart. Et Fæstningscenter må også være tiden, vores eks borgmester sagde for 6-7 år siden, næste skridt er et Fæstningscenter.

Susanne Eilersen ved ikke rigtig hvad hun skal mene om hvor mange anløb vi kan have, men får vi tingene rettet til også klima og miljømæssigt, hvorfor så ikke når vi nu alligevel har idegrundlaget og ansat medarbejdere til det??

Men prøv nu at gøre det lidt smartere end bare sige vi gør ligesom vi altid har gjort.

Lidt nytænkning i en tid, hvor byrådet desværre har travl med meget andet.

Somsak
Somsak
05:59 - 6. april 2021 05:59

Fredericia er en lastvognsby så selvfølgelig skal der krydstogtskibe til byen, de kan så ligge og forurene løs når de er på besøg, så byen er ikke nogen miljø kommune, tværtimod ellers havde man forlængst sørget for landstrøm. Kommunen ville dog gerne tage æren for brintanlægget, men det havde kommet uanset dem, det er nemlig raffinaderiets brug af brint der gør det til en god placering. Dataanlæggene vil man om nogen år se som snyltere på dansk miljøstrøm, de store IT kæmper lægger dem hvor EL infrastrukturen er i orden og oppetiden høj, det er den i DK …det gav lidt arbejdspladser at bygge dem, de fleste udenlandske og der bliver ganske få arbejdspladser når de er i normal drift .. al den strøm der går ind i anlæggene kommer ud som varme, meget lidt af den anvendes, så godt for miljøet var det heller ikke og skattemæssigt, tjah de er jo hjemmehørende i Irland, Holland, Delaware eller i andre skattely, så der ser vi heller ikke en krone.

Søren Haastrup
Søren Haastrup
10:06 - 11. april 2021 10:06

Mens de her store mastodonter ligger til kaj så sender de massevis af tungmetaller direkte ud i Lillebælt gennem deres scrubbere.

Når vi har en række partier, Socialdemokratiet, Venstre og DF, der råber op om svineriet med klappladserne så taler de altså med to tunger…. hvis de selv ser muligheden for at tjene på svineriet så er anser de ingen problemer heri.

Ergo kan vi overhovedet ikke stole på de 3 partier når de taler om at passe på Lillebælt. Det er tom snak. Fuldstændig tom snak.

Men så har de da bekendt kulør når de så åbenlyse har tilkendegivet at det er ok at man sviner Lillebælt til.

Socialdemokratiet, Venstre og DF taler med to tunger når det gælder at passe på Lillebælt.

Somsak
Somsak
19:00 - 11. april 2021 19:00

Du må lige forklare den der med skrubberne, går ud fra at det vådskrubbere de har, det der udvaskes (tungmetaller ?) i skrubberen hvor det neutraliseres og recirkuleres eller hvis man ikke kan det så skal det deponeres når koncentrationen er så høj at scrubberen ikke længere er effektiv…så hvad du siger er at de ulovligt dumper dette i havnen ? Det vil da være ulovligt og kræve en inspektion fra miljøtilsynet og en efterfølgende politisag. Men sådan som jeg husker funktionen af skrubbere på skibe så er det sod partikler og svovldioxid der udvaskes, ikke tungmetaller. Noget helt andet er at jeg ikke tror at skrubberne er i drift når de ligger til kaj da det sjældent er hovedmaskinen der kører, men ret mig gerne.