I dag er ca. 3,4 mio. danskere på Facebook, og flere kommer til. Det har fået flere virksomheder og kommuner til at få øjnene op for det sociale medie, der har en potentiel rækkevidde til alle borgere.

”Vi står ikke op om morgenen og taster www.fredericia.dk eller noget andet for at se, hvad kommunen mon nu vil fortælle mig. Men rigtig mange af os tjekker, hvad der er kommet ind i nyhedsstrømmen på Facebook. Hvis vi vil give en bedre informationsservice og være i dialog med borgerne, skal vi ikke overtale dem til at besøge os – så skal vi besøge dem”, siger borgmester Jacob Bjerregaard.

Fredericia Kommune er allerede i dag på Facebook med sider som f.eks. Fredericia Bibliotek, Det Grønne Fredericia og Visitfredericia, og der vil være et samspil mellem disse sider og den officielle side.

Like, kommenter eller del dit eget opslag

På Facebooksiden deles både store og små historier fra hverdagen i Fredericia Kommune. Det kan være opslag om borgerservice, billeder fra Kulturnatten eller serviceinfo om vejarbejde.

”Og så er man også meget velkommen til kommentere og selv dele opslag, så den bliver en sjov, anderledes og brugbar side for os alle sammen, der arbejder og bor i Fredericia Kommune”, siger Jacob Bjerregaard.

Facebook er også stedet til de små skæve historier, der ikke egner sig til en annonce eller hjemmesiden.

”Det er historier, der er med til at sætte ansigt på den kommunale hverdag, og som kan være med til at give en bedre forståelse af, hvad kommunen er for en størrelse. Den er jo meget andet end en myndighed og borgerservice. Kommunen er jo også Skovens Dag på Trelde Næs og Skater-Cup for vores unge i De Orange Haller”, siger Jacob Bjerregaard.

Vær med til at designe kommunens cover

Facebooksiden bliver skudt i gang med en præsentationsvideo og en invitation til at være med til at designe sidens cover. Det kan man gøre ved at dele sit bedste Fredericia-foto i kommentarfeltet inde på siden.

Fakta om kommuner på Facebook
Ifølge en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Momentum, følger hver syvende dansker sin kommune på Facebook. Knap 8 ud af 10 mener, at kommunens tilstedeværelse på sociale medier giver bedre mulighed for at deltag i debatten. I dag har 67 kommuner en Facebookside, og tallet har været støt stigende de seneste par år.