Fredericia Teater gik konkurs, til stor sorg blandt mange her i Fredericia. En institution gik bort, en hel række mennesker mistede deres arbejde og flere af dem deres livsværk. Jeg talte for nyligt med Lars Mølsted, der satte ord på hans tanker om hele situationen. Men han havde én helt særlig mand, der kunne hjælpe mig med at sætte ord på nogle af de ting der gør et teater til en succes fremfor en fiasko. Han hedder Rob Hartmann – og hans CV viser noget om hans viden indenfor teaterverdenen.

Det kan være let for en type som mig at falde i det politiske hul når snakken falder på Fredericia Teater. Politik er min verden og hidtil har jeg troet, at kultur ikke lige var min kop te – i hvert fald ikke journalistisk. Men den seneste tid har modbevist mig. Jeg ser op til mange store politikere, til politiske håndværkere. Jeg bliver inspireret som person. Men det er ikke tit, at en politiker rører mig. Sådan helt inde. Men det gjorde Lars Mølsted, da jeg havde fornøjelsen af knap to timer og en kande kaffe med ham. 

Jeg var derfor meget spændt på mit møde med Rob. Lars havde fortalt meget om ham, om hans store erfaring ud i at lave teater, så jeg var ikke i tvivl om, at det her var et af de helt store navne. Og inden han kom, ja så fik det da også ledt tankerne i retningen af hvor store præstationer Fredericia Teater leverede når en af de største valgte at komme hertil for at bo og arbejde. 

Rob træder ind af døren iført et kæmpe smil og en smooth-amerikansk dialekt på hans snorelige engelske sprog. Han forstår dansk, men der er lige et stykke vej til helt at kunne tale sproget. “I hope it will come in the future”, lyder det med et grin fra Rob Hartmann.

I Arizona har han taget uddannelsen indenfor Musical Teater Performance – en uddannelse han i 1991 skiftede ud med studiet som forfatter af musical teaterstykker på University of New York. Her har han sidenhen brugt en del timer. Rigtig mange faktisk. Siden da har han undervist alle de kommende forfattere i hvordan man bedst skriver et teaterstykke, hvilket har givet flere store stjerner i den verden – og så endte det jo også med, at Rob har været med som producer på en forestilling på Fredericia Teater – skrevet af to af hans gamle elever. 

“Det er et sted hvor folk kommer fra hele verden for at læse det her. Det var et meget internationalt studie hvor de største talenter kom for at blive endnu dygtigere til det de laver. Jeg har lært rigtig meget omkring musical teater-verdenen der – og jeg har fået mange gode inputs med videre, som jeg har brugt i resten af mit liv”, forklarer Rob.

Nogle tror, at der er en formel for succes. Det er der ikke. Det handler om hvad man selv kan bidrage med i verden og i det samfund man er en del af

Rob Hartmann

Fra New York gik turen til London, hvor den dansk-britiske multi-kunstner Jenifer Toksvig spurgte Rob, om ikke han ville være med til at starte et master-program indenfor ‘dramatic arts’, altså en viderebygning af den uddannelse han underviste på i New York. Han sagde ja – og det var gennem hans samarbejde med Jeniferi, at han mødte Søren Møller.

“Det var gennem Jenifer, at jeg mødte Søren Møller. De havde brug for hjælp til at caste folk til en af deres forestillinger. Det ville jeg da gerne hjælpe med. Sideløbende med min undervisning har jeg hele tiden produceret også, så da jeg så at Fredericia Teater var vokset og havde brug for en producer, der var jeg klar. Jeg så, at det stadig var Søren der var der, så jeg skrev til ham”, forklarer Rob.

“De inviterede mig herover – og jeg havde altså aldrig været i Danmark før. Jeg kom en dag før tid for at se hvad byen var for noget. Det var den første uge i februar på en almindelig torsdag, men der var fyldt på restauranterne, der var en masse liv her. Det var fantastisk”.

Rob blev ansat og i 2017 rykkede han atter teltpælene op og flyttede til Fredericia og Fredericia Teater. Her blev han fascineret af måden tingene blev gjort på. Han kommer fra en verden af showbizz, en verden hvor han har fulgt teatre i deres opture og deres nedture. Men her i Fredericia fandt han noget helt specielt: Dedikation.

“For mig at se, at handler teater om hvem man er og hvordan man ser verden. Det er mit udgangspunkt for at skrive musicals og det er skuespillernes måde at leve sig ind i det. I New York er der en showbizz-skal, som er det eneste man møder. Det er en skal de tager af, når de har gjort deres arbejde, så skifter de personlighed. Sådan var det ikke her. Her var alle skuespillerne dedikerede omkring det. De sang direkte fra hjertet og ikke kun fordi de skulle. Og det gælder faktisk ikke kun for skuespillerne, alle dem omkring var også investeret i det med hele hjertet. Det er unikt og fantastisk”, forklarer Rob Hartmann.

Man skal huske hjertet – og den lokale forankring i fremtiden

Rob blev inviteret for at give faglige inputs til hvad et fremtidigt Fredericia Teater skal kunne. Han har, som skrevet, set hvornår noget er en succes og hvornår noget er en fiasko. Han er måske netop derfor den helt rigtige til at give faglige inputs til hvad man skal kunne i et fremtidig teater.

“Det er vigtigt for et teater at være en del af den by hvor man bor. Ikke bare fordi byens borgere skal se stykkerne, men også fordi de skal føle stykkerne. De skal være stolte af teateret. Nogle teatre er placeret et sted, men har hjertet et helt andet sted. Når vi lavede forestillinger i andre byer, så var det stadig med hjertet lige her i Fredericia”, forklarer Rob.

“Jeg husker meget tydeligt en oplevelse jeg havde imens vi spillede Tarzan. Der var en lille pige, måske tre år gammel, der kravlede rundt på gulvet som en gorilla. Det er noget af det som det hele bør handle om: Hvordan gør man en forskel? Teater er undereholdning og ikke skole, men det er meget kraftfuldt. Man kan gå lige ind i hjertet”, fortsætter han.

Allerede dagen efter konkursbegæringen var Rob klar til at begynde noget nyt. Han har mange idéer og tanker til hvordan det skal være – og også hvilke stykker man kunne give sig i kast med. Placeringen her i Fredericia er unik, ikke kun for Danmark, men for hele verden.

“I USA er det hele placeret på Broadway, men her bragte Fredericia Teater musicals ud til hele Danmark. Det var vildt at arbejde på det niveau vi gjorde – og samtidig være så tæt på den naturlige smukhed. Jeg går bare rundt og er betaget hver dag. Jeg elsker at være midt i alting, som man er her i Fredericia. Uanset hvilke planer der bliver lavet, så er det vigtigt at tænke over hvad der skal ske”, forklarer Rob Hartmann.

“Vi skal skabe ting. En af de fantastiske ting var at skabe nye ting, som eksempelvis Seebach. Der kom mange af mine venner fra udlandet der elskede den. Det var bare en universel historie. Et nyt teater har den fordel i at byen har været så kloge at købe de fysiske rammer. Man har brug for en 3-5 års plan, hvad skal man, hvor skal man hen? Det handler om at skabe nye ting. Der er mange danske musicalforfattere, som man kan tage med i projektet”, fortsætter han.

Skal man genopføre tidligere forestillinger?

“Selvfølgelig skal man og vil man lave shows der er lavet før. Det er sjovt, for vi har lavet et navn på de store Disney shows. Her mangler vi jo stadig Frozen og Hercules, men de kommer nok en dag. Man har brug for de her store shows. Med den teknologi vi har, så kan det lade sig gøre. Det er ingen tvivl om at det er dyrt, men det kan gøres ordentligt”, slår Rob fast.

“Men man skal også tænke over hvad der kan laves for det danske publikum. Der skal være alle typer af ting. Der skal være de store shows, også de koncerter vi har haft. Men også de her ideer om hvad der kan servicere byen. Jeg er stor fan af teater for børn – der kan laves på alle niveauer. Man kommer virkelig ind i magien med teater”, fortsætter han.

“Der skal trækkes en linje, for det er ikke bare det gamle teater der starter igen. Et nyt teater bør ikke lave de shows det gamle lavede. Teatersamfundet er lille, så jeg er sikre på at mange af de samme personer vil være en del af det, men der er også brug for at nye kommer til. Det bliver en udfordring for hvem end der skal lede det”, siger Hartmann og fortsætter:

“Der skal altid være en del åbenhed og gennemsigtighed om hvad vi laver og hvorfor. Jeg tror også det er godt for samfundet og tilgængere af teateret virkelig at finde ud af hvor pengene ender. Man kan blive sur ved en konkurs. Vi kan ikke komme i detaljerne nu. Man kan se det lidt som en restaurant. Hvem end der kommer til et nyt teater har en mulighed for at åbne op og vise indenfor. Vise dem hvor meget det kræver. Folk er altid fascinerede af hvordan ting er skabt”.

Den første mission for et nyt teater er at genskabe tillid

Rob Hartmann

“De skal virkelig, måske lidt overdrevet, være taknemmelige for hvem end der beslutter det her, politikerne og befolkningen. Den tillid skal honoreres. Det kan være en meget vital del af en by at have et teater – og man skal som skuespiller være beæret over at være en del af byens identitet”, slår Rob fast.

“Jeg vil ikke have folk går væk fra den her konkurs og tror det er umuligt at gøre indenfor budgettet. For det kan det godt. Det var ikke en ting der gjorde det, det var mange ting. Men det er vigtigt for mig at understrege, at vi kan godt drømme stort samtidig med at vi gør det indenfor rimelige økonomiske rammer”, fortsætter han.

“Jeg har hørt lidt om de nye planer, og uanset om jeg er her til at blive involveret, så gør det mig glad som indbygger her, at nogle personer har grebet ud efter mig og ytret ønske om at lave noget nyt. Det siger meget, folk vil gerne det her. Jeg elskede at alle butikkerne havde billeder af forestillingerne i vinduerne. Det var fantastisk. Folk udefra var meget fascineret over hvordan hele byen var med. Den stolthed gav meget”, siger han og fortsætter:

“Når man har muligheden for at starte noget nyt, så har man muligheden for at fremlægge etos, hvad er vi her for at lave? Man kan sige, at enten er man solen, hvor alt drejer rundt om en, ellers kan man være jorden, som drejer rundt om resten. Vi er ikke her for at blive serviceret af byen, vi er her for at servicere byen. Vi skal ikke bare tro, at alle kommer til os. Vi skal gøre noget for byen”.

“Alle de ting man gør skal være i den ånd hvor man tænker på den person der kommer én gang om året. Man skal levere på alle aspekter fra det minut man tænker på at komme til man har forladt stedet. På den ene side er det en forretning, men der er et ekstra niveau ved at tænke på folk og deres oplevelse”, forklarer Rob.

“Men det der er virkelig stort er, at fol står op for det her. At der er noget værd at redde. Hele byen opdagede da det gik ned hvor stort det egentlig var. Man kunne have været ligeglade. Jeg er sikker på, at et nyt teater kan indeholde alle bekymringerne som borgerne her i byen ytrer, for der er ting der skal være anderledes. Uden tvivl. Men der er også rigtig mange ting som er helt unikt for Fredericia Teater”, lyder det afslutningsvist fra Rob Hartmann.

Leave a Reply