Er du en af de mange fredericianere, der har købt en Fredericia Kalender, men nu føler, at du ikke kan gøre brug af den, eller møder “udsolgt-ikke-flere-gaver”, så kan du her læse om dine rettigheder. Fredericia AVISEN har spurgt Seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk, Martha Nør Kjeldsen om, hvordan man, som forbruger er stillet.

“Først og fremmest, kan jeg ikke udtale mig om den konkrete sag, men ud fra det scenarie, du beskriver, så skal kalenderen i princippet ses som en aftale, hvor kalenderkøberen giver forhandleren af kalenderen, 200 kroner, og herefter får ret til nogle produkter eller ydelser, der kan have en varierende værdi,” siger Martha Nør Kjeldsen og fortsætter:

Læs også

“Lad os tage en frisør, der ikke har produktet, man har fået en låge til. Hvis frisøren ikke har produktet, eller ikke kan fremskaffe det, så er det i strid med den aftale, der er indgået mellem kalenderkøberen og kalendersælgeren. Forbrugeren vil derfor skulle henvende sig til producenten eller sælgeren af kalenderen, hvis den pågældende ikke kan finde en løsning med frisøren. Man kan forlange at få sine 200 kroner for kalenderen igen, hvis kalenderen ikke lever op til aftalen. Hvis det f.eks. kun er 2 ud af 24 låger, man ikke har fået, så kan man argumentere for, at forbrugeren ikke kan få alle pengene igen. Hvis det derimod er hovedparten af kalenderen, der er ubrugelig, bør man få hele beløbet retur.”

Læs også

Når kalenderkunderne får at vide, at de skal komme igen senere, hvordan er de så stillet?

“I forhold til spørgsmålet om at komme igen på et andet tidspunkt, så skal det i princippet fremgå i handelsbetingelserne som et forbehold, at der kan være tidspunkter, hvor det f.eks. er sværere eller umuligt at indløse lågens indhold. Selvom der ikke er taget et forbehold, vil jeg dog mene, at hvis f.eks. kaffebaren er lagt ned, når man kommer, og man bliver bedt om at komme tilbage, kan det være okay, men det vil bero på en konkret vurdering i hvert tilfælde,” siger Martha Nør Kjeldsen og slutter:

“Det som generelt gør denne type handel lidt svær er, at det er en tre-parts-aftale, hvor kalenderkunden køber kalenderen af producenten bag denne, men kalenderproducenten samtidig har en række leverandører, der ikke kan leve op til det indgåede. Men køberen af kalenderen skal som udgangspunkt rent juridisk rette henvendelse til kalenderproducenten, hvis kalenderen ikke lever op til det aftalte. Jeg vil dog råde forbrugerne til i første omgang at prøve at finde en løsning med leverandørerne.”

http://www.thansen.dk/fyrvaerkeri/?utm_source=Fredericiaavis&utm_medium=banner&utm_campaign=Annonce_Foer JUL_6x377_2019&utm_content=6x377_ros
Følg
Notikation om
guest
1 Kommentar
Ældste
Nyeste Mest bedømte
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Jørgen Deleuran Hansen
Jørgen Deleuran Hansen
11 måneder siden

Jeg kan godt forstå at de lokale virksomheder føler sig snydt.. Det er det rene bondefangeri.