Camilla Østergaard Thomsen er Aktivets- og Sundhedskoordinator for FICNESS og sundhed i Fredericia Idrætscenter. Fitnessbølgen har ramt idrætscentrets fitnesstilbud. Camilla kommer i den forbindelse med gode råd til nybegyndere.

Januar giver en fitnessbølge landet over. Det overflødige julefedt skal af sidebenene, og det er noget man mærker i FICNESS, hvor man har 2.100 medlemmer.

Medlemstallet er stigende i disse dage, men det er ikke altid, at det lykkes at fastholde de nye medlemmer. De begynder typisk at falde fra i maj, men det er en tendens, man prøver at ændre nu.

”Sidste år prøvede vi med motivationsforedrag og så håber vi, at mange deltager på hold så de ikke kun træner selv. Det giver forhåbentligt en fornemmelse af, at når man er medlem, så er man en del af noget,” siger Camilla.

I FICNESS kan man blandt andet tilmelde sig et hold, hvor man får en basisrundvisning i fitnesscenteret og det er noget Camilla anbefaler til alle nye.

”Det kan være angstprovokerende at komme ind i et lokale, hvor det virker som alle har styr på det. Man skal vide, hvor man starter, men bare det at bygge træningen op, så er man godt i gang,” siger hun.

Til at starte med er det naturligt at have som mål, at man skal x antal gange i fitness pr. uge, men Camilla fortæller, at det ikke er det vigtigste.

”Det vigtigste er at få en god vane, så man ikke er afhængig af den søde tand, men i stedet får bevæget sig på fast basis. Man skal ikke have ambition om at træne hver anden dag og synes jeg skal træne så og så lang tid. Man skal bare i gang og være realistisk. Så finder man glæder i det og kan skrue op hen ad vejen. Så tager man trappen i stedet for elevatoren,” siger Camilla.

Hvilke maskiner skal man bruge for at tabe sig?

”Det lyder plat, men dem som man har det fedest og sjovest ved. Du skal ikke bruge en bestemt maskine, men gøre noget sjovt. Man skal have muskel på. Mange tror, de skal bruge lang tid på en crosstrainer eller et løbebånd. Det er fint at løbe, men hvis man vil have det skal holde og kroppen skal være i form, så skal man tage helkropsøvelser med vægt på,” forklarer Camilla.

Hvad med cirkeltræning?

”Cirkeltræning er rigtig godt bud på begge dele og det samme er puls og styrke. Man kan også sige, at man skal bruge x antal minutter på styrke og x antal minutter på cardio,” siger Camilla.

Camilla slutter af med at fortælle, at hun har som mål, at flest mulige borgere i Fredericia skal i aktivitet. Så er det ligemeget om det er via FICNESS eller ved at gå en tur.

Læs mere om FICNESS ved at klikke her.

https://www.ibc.dk/nyheder/infomoeder-paa-ibc/

Leave a Reply