Forside Danmark Far var en af de helt store vindere på valgdagen

Far var en af de helt store vindere på valgdagen

DEL

Til trods for at folketingsvalget i år faldt d. 5. juni på Fars dag, så havde danskerne ikke glemt fædrenes mærkedag. Blomsterkæden Interflora oplever igen i år vækst på 17 pct. og en stor interesse for Fars dag. I år er det store salg af buketter, øl, vin og spiritus på Fars dag med til at skabe tusindvis af nye træer i Zambia.

Selvom der i år har været meget fokus på folketingsvalget og det samtidig er Grundlovsdag, så glemte danskerne ikke deres fædre på Fars dag.

Blomsterkæden Interflora melder igen i år om stor interesse for mærkedagen, som salgsmæssigt har været støt stigende de seneste år. Alene i 2018 oplevede blomsterkæden en stigning i salget af gaver til Fars dag med hele 61 pct. i forhold til 2017 og i år igen er salget steget med hele 17 pct. trods det, at danskerne havde meget på programmet på denne onsdag.

“Selvom danskerne i år har haft travlt ved stemmeurnerne, så har vi igen oplevet stor travlhed og aktivitet omkring Fars dag d. 5. juni, som for alvor ved at få etableret sig som en ‘rigtig’ mærkedag hos Interflora. Det er vi selvfølgelig glade for – både på egne og på fars vegne,” siger Søren Flemming Larsen, administrerende direktør hos Interflora Danmark.

Hver solgt buket, øl & spiritus er lig med nyplantet træ
Gennem et nyt samarbejde med Global Climate Institute og WeForest planter Interflora et træ i Zambia for udvalgte blomsterbuketter, øl, vin og spiritus købt hos Interflora.dk og hos lokale Interflora-florister.

Der bliver i forlængelse af Fars dag plantet 5.275 træer i Zambia gennem Interfloras samarbejde med WeForest/GCI.

Derfor var der i år rig mulighed for både at bestille en kærlig hilsen til far, bidrage til det globale klima og sætte sit kryds til folketingsvalget.

“Vi havde i år udvidet bestillingsfristen på Interflora.dk frem til kl. 14 på Fars dag, hvilket har gjort det nemmere at nå det hele. I år har man også haft mulighed for at gøre en forskel for miljøet, og det tror vi har været en afgørende faktor for vores blomstrende fremgang på Fars dag,” siger Søren Flemming Larsen.
På Fars dag vinder vin, gin, specialøl og rom over blomsterbuketterne, som er mest populære på Mors dag og Valentinsdag.

Det har danske fædre fået mest af:

  1. Gavekasse med øl og lakrids
  2. To øl og en lakridspibe
  3. Fire ASK-øl

Fakta om Fars dag:

  • Salget på Fars dag er steget fra 2018 til 2019 med 17,2 pct.. Salget på Fars dag steg fra 2017 til 2018 med 61 pct. Fra 2016 til 2017 var der en stigning på 50 pct..
  • Far kan slet ikke hamle op med mor (Mors dag er 6x større end Fars dag).
  • De unge kvinder er bedst til at sende deres fædre en hilsen på Fars dag. Kvinder i aldersgruppen 35-44 år står for 17 pct. af bestillingerne, mens kvinder i aldersgruppen 25-34 står for ca. 16 pct.
  • Kun 7 pct. af mænd i aldersgruppen 25-34 år og 9 pct. i aldersgruppen 35-44 år sender deres fædre en hilsen.
  • På Fars dag bliver der solgt ekstra mange øl i forskellige sammensætninger.
  • Mænd handler for ca. 7 pct. (omkring 25 kroner) mere end kvinder til far på Fars dag.
  • Der bliver i forlængelse af Mors dag plantet 26.100 træer i Zambia gennem Interfloras samarbejde med WeForest/GCI.
http://bit.ly/sofielindelecture
DEL