Mandag blev en kvinde og hendes barn truet på livet. Kvinden udtrykte kritik af Fredericia Kommunes håndtering af situationen. Kommunen udtaler sig ikke om konkrete sager, men udtaler, at de altid er klar til at tage hånd om akutte sager.

Soffi Line skulle mandag hente hendes to drenge i Labyrinten. Med sig havde hun sin datter, og før de gik ind i børnehaven, blev de truet på livet af en mand, der efterfølgende stak af. Soffi og hendes børn blev påvirket af episoden og kontaktede derfor Fredericia Kommunes familieafdeling.

– Jeg har talt med kommunen omkring min datter. Det er svært for mig at hjælpe hende, da jeg også selv blev truet. Jeg ringede til en KKP’er (en koordinerende kontaktperson ved kommunen, red.) og sagde jeg havde brug for hjælp, da jeg ikke selv havde ressourcer til at tale om det, der var sket. KKP’eren talte så med sin leder og ringede tilbage. Jeg skulle holde øje med min datter i de næste par uger. Jeg troede, at der var et beredskab, hvor man kunne tale med en psykolog, sagde Soffi Line til AVISEN, da vi talte med hende.

Fredericia Kommune udtaler sig ikke om konkrete sager, da de har tavshedspligt, men koncernchef for familie og børnesundhed, Kirsten Blæhr, udtaler sig på det overordnede plan om, hvorledes kommunen håndterer borgerhenvendelser om børn.

– Man kan altid få fat på familie og børnesundhedsafdelingen. Der er folk på arbejde i dagtimerne, og har man brug for en rådgiver, er der nogen på vagt 24 timer i døgnet alle syv dage om ugen, hele året rundt. Man kan også via politiet få kontakt til rådighedsvagten, hvis der er sket en akut hændelse, hvor der kan være brug for hjælp i forbindelse med børn og unge. Sker der en hændelse, så vil man vurdere, hvilken form for hjælp man kan tilbyde. Det kan være familien, der har brug for hjælp, og at man måske skal guide forældrene til at kunne hjælpe børnene. Det kan være via en psykolog eller ved hjælp af rådgivere, siger Kirsten Blæhr og fortsætter:

– Kommer et barn i skole og er rystet, fordi der er sket en episode, så kan læreren ringe til os. Er der sket noget mere drastisk som et dødsfald, er der mulighed for at ringe til os. Det kan også være, at man har været udsat for krænkelser eller været vidne til det. Vi er der 24 timer i døgnet, og vurderer fra sag til sag, hvad vi skal gøre.

Fredericia Kommune modtager årligt omkring 1.500 underretninger i Familieafdelingen, udover alle de telefoniske henvendelser, der kommer hver dag i modtagelsen.

0 0 stemmer
Artikel Rating
Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer