Coronakrisen har ikke været let for hverken virksomheder, lønmodtagere og politikere. Virksomheder har set sig nødsaget til at afskedige folk, samtidig med at politikerne har forsøgt med alle midler at dæmpe de negative konsekvenser af krisen. Ledighedstallene eksploderede, men nu er de igen på vej ned – og det ser pænt ud for Fredericia.

91 ud af 98 har over den seneste tid oplevet et fald i ledigheden. Det er gode tegn for samfundsøkonomien og selvsagt for de mange der nu er kommet i job. I Fredericia står det også godt til. På landsplan er ledighedstallene faldet med 13,2%, men i Fredericia Kommune er tallet faldet med 17%. Det er tal der glæder formand for Social- og Beskæftigelsesudvalget, Peder Tind.

»Med Coronabriller på kan man glæde sig over, at der er 91 kommuner hvor ledigheden falder. Med de lokale briller på hæfter jeg mig ved, at Fredericia er med – og at vi ligger på de her 17%. Det synes jeg er rigtig godt. Det er svært at vide helt præcist hvad der sker, men jeg havde en god fornemmelse af, at nogle af brancherne ville opleve at få kaldt jobbene tilbage. Disse tal er et bevis på det«, siger Peder Tind til AVISEN.

En af nøglerne er ifølge Peder Tind et Jobcenter der har skiftet strategi. Med Budget2021 er der også afsat yderligere midler til en forstærket indsats i Jobcenteret. Det vækker glæde hos Tind.

»Vi har investeret i Jobcenteret og i flere fleksjob for næste år. Jeg tror også vi med dem kommer til at se en påvirkning på ledighedstallet, at vi kan få 50 nye fleksjobbere ud«, fortæller Tind og fortsætter:

»Vi har også investeret i virksomhedskonsulenter, der kan understøtte den politiske retning vi har sat os. Det har været et stort politisk ønske for mig og for Venstre. Vi skal investere i Jobcenteret. Ledighedstallene er dalene og bedre end landsgennemsnittet – og jeg tror vi ser ind i, at det går endnu bedre. Corona in mente, så synes jeg der er ting at spore af glædelige ting«.

Tidligere har tallene for Fredericia Kommune været mildest talt meget ringe. I de senere år har der været store fremskridt, selvom ikke alle tallene har været lige gode. Men hver gang har man kunnet høre Tind slå fast, at det handler om det lange seje træk. Om det hårde benarbejde, der på sigt skal give resultater.

»Det her ændrer ikke ved, at det er det lange seje træk. Vi har skullet sætte rigtig mange forandringer i søen. Vores dygtige medarbejdere lavede over 800 serviceopkald over sommeren, der kastede mere end 50 jobs af sig. Det var ikke målet, det var blot at være klar til at hjælpe virksomhederne«, siger Peder Tind og fortsætter:

»Vi er i Jobcenteret meget mere opsøgende og vi skal være servicerende mere end vi skal være myndighed. Vi er der hvor de har brug for os. Der ser vi nu gode resultater. Men det er det lange seje træk. Der er ingen der siger, at vi er i mål endnu. Men jeg synes også, at man skal glæde sig over det der er at glæde sig over, det fortjener også et fokus, at det går i den rigtige retning«.

Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer