I går fremlagde elbilkommissionen, med tidligere DONG-chef Anders Eldrup i spidsen, den længe ventede rapport med anbefalinger til et nyt afgiftssystem for el-biler.

Planen er isoleret set god – men den lider af tunnelsyn, lyder det fra EWIIs administrerende direktør, Lars Bonderup Bjørn:

”Det er positivt, at det bliver belyst, hvad det kræver at omlægge afgifterne for at fremme elbilerne. Men vi mangler en overordnet plan for infrastrukturen, der skal understøtte blandt andet el-biler, men også andre elektriske hverdagsløsninger, som varmepumper og produktionsfaciliteter,” lyder kritikken fra direktøren.

Han savner, at politikerne tænker elbilerne ind som en del af samfundet, og planlægger ud fra det.

”I dag har vi jo en hel infrastruktur bygget op om, at vi bruger benzin- og dieselbiler. Der ligger tankstationer langs enhver motorvej, og er du ved at løbe tør, kan du hurtigt finde den nærmeste stander, du kan tanke på,” siger han.

Det skal der også være for el-bilerne, mener han, men forskellen her er, at det ikke er ladestanderne i sig selv, der udgør infrastrukturen. Det er det el-net, som ladestanderne trækker på, der skal kunne holde til at tanke de mange el-biler op.

Når der bliver bygget mange ladestandere, belaster det el-nettet under dem.

”Det skal elnettet under hver enkelt ladestander kunne håndtere, og derfor skal el-nettet gennemgåes og udbygges, de steder,” siger direktøren.

Men det er ikke nok, lyder det:

”Det er jo ikke kun el-bilerne, der belaster el-nettet. Ovre i en anden afdeling af den grønne omstilling har vi en diskussion af varmepumper, og de er ligeledes elektriske og skal understøttes af el-nettet. Her står vi overfor samme problemstilling,” forklarer han.

Der mangler simpelthen en overordnet plan for den infrastruktur, der skal understøtte den grønne omstilling:

”Inden vi kaster os ud i del-planlægning af en række enkelt-områder, bør politikerne sætte sig ned og lave en ordentligt gennemtænkt overordnet plan for infrastrukturen. Samfundsøkonomisk virker det uigennemtænkt, når vi den ene dag taler om elbiler og den anden om varmepumper, men ikke taler om vores fælles infrastruktur. Det er altså det samme el-net, det hele skal køre på,” lyder opsangen fra EWII-direktøren.

Følg
Notikation om
guest
1 Kommentar
Ældste
Nyeste Mest bedømte
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Brian Steff Magnussen
Brian Steff Magnussen
1 måned siden

Der må altså nogle Kinesiske og Indiske biler på banen, Ellers så skal vi fattigrøve cykle.
Skal der flere lastbiler i gang nu til at fjerne haveaffaldet ? Hvor meget cement skal leveres ud fra byggemarked til privat ? Du tager det stensikkert ikke i en elbil eller med bussen.