Everfuels CEO, Jakob Krogsgaard, er meget stolt og tilfreds med nyheden om en brintstation til 500 lastbiler om dagen, nu er officiel. Samtidig fortæller han i interviewet, at Everfuel vil placere et teknologicenter i Fredericia.

Den aktuelle sikkerhedssituation i Europa og ønsket om uafhængighed af russisk gas har for alvor sat gang i den grønne omstilling og enigheden herom i hele Europa. Det bekræfter Everfuels direktør.  

– Det er tragiskkomisk, at det skulle være denne vej, men fakta er, at Putins invasion af Ukraine, har været med til at skabe en lynhurtig enighed hos regeringerne i resten af Europa om, at vi skal være grønne nu. Det betyder travlhed i vores branche på alle leder og kanter. Men det er helt vildt. Vi havde rigtig travlt, og nu har vi sindsygt meget travlt, fordi vi ikke kun kan konkurrere med diesel, nu kan vi også konkurrere med naturgas, hvilket er dejligt, siger Jakob Krogsgaard.

Siden præsentationen af brintfabrikken og senere spadestik med ministerbesøg i Fredericia er der sket meget hos Everfuel. Særligt politisk mærker man nu medvind på alle fronter.

– Da vi talte sammen sidst var der nok ikke mange i Fredericia, der havde hørt om brint, power-to-x og lignende teknologier. Men nu er vi godt i gang med at bygge brintfabrikken i fase 1, og i dag kan man ikke finde en eneste, der ikke ved det, og når klimaminister Dan Jørgensen for tre dage siden siger, at hvis man ikke kan se den grønne omstilling, så er det fordi, det går for langsomt, så er der noget om det. Jeg skal love for, at der politisk er kommet den helt rigtige medvind nu, konstaterer direktøren, der kan se byggeriets fase 1 af brintfabrikken skride planmæssigt frem:

– Fase 1 af brintfabrikken er som sagt godt i gang, og vi forventer, at der løber brint fra den i slutningen af 2022, både til raffinaderiet, men også til den mobilitet, vi skal gøre grønne. Det er både i og udenfor Danmark.

Nyheden om brintstationen er ydermere en start på et stærkt samarbejde mellem ADP og Everfuel.

– Det er enormt dejligt, at vi så også kan lave et så stærkt samarbejde med ADP A/S og TDP A/S. Det er fedt. Vi skal opføre en brintstation i smørehullet af Danmarks logistiske centrum, fortæller Krogsgaard og kommer ind på størrelsen af brintstationen:

– På brintstationen kan man tanke biler, men vigtigst af alt lastbiler, og her taler vi om en kapacitet for 500 lastbiler om dagen til den tunge transport. Vi har lavet et layout og design, der kan klare denne opgave, og jeg tør godt sige, at det er en stor tankstation. 

Hvornår ser vi den første gang?

– Hvis vi starter med at sige, at det hele er på vores banehalvdel, så kan vi have første fase klar i løbet af 2023, men det er det jo ikke, for vi skal også have lastbilerne med. Vi har taget første skridt i en mangeårig aftale på matriklen, men vi har ikke tænkt os at bygge den store fuldskala brintstation, før vi har noget commitment fra brugerne i området, men den dialog er vi i gang med, og den er god. Det vi arbejder med, er blevet meget positivt modtaget, lyder det fra direktøren.

Everfuel ser lyst på fremtiden, og der vil ske meget de kommende år.

– Vi forventer en stor vækst, og kigger ind i at skulle bygge anlæg tilsvarende, hvad vi bygger i Fredericia Nord lige nu, og fordi vi bygger først i Fredericia, så er det også her, vi kommer til at lave et teknologicenter, hvorfra vi vil være lidt mere nørdet, se ind i de små tandhjul af værdien for brint at effektivisere den kæde. Det vil vi lave i Fredericia, men nu er næste skridt at kunne fortælle, når vi har nogle brugere af vores kommende brintstation, slutter direktøren.